POLEMIKA: Clanky o Linuxu (LONG, so LONG)

Pavel Janik ml. Pavel.Janik na inet.cz
Pondělí Únor 15 23:36:45 CET 1999

   From: Radek Vybiral <Radek.Vybiral na vsb.cz>
   Date: Mon, 15 Feb 1999 20:42:26 +0100 (MET)

Přeji příjemný večer,

Radku díky, že jsi nakousl toto téma. Omlouvám se, že moje reakce bude tak
dlouhá, ale nedá mi to.

   > jiz celkem nacvicenym okem hledam slovo Linux ve vsech moznych casopisech,

:-) Tak to jsme již dva, ale věřím, že nás je takových více.

   > V poslednim cisle casopisu Connect! se Linux dostava do uvodniku, cili na
   > druhou stranu! Libi se mi, ze ho autor bere jako alternativu k Windows na
   > jedne strane a Jave na druhe v pripade, ze jak asi vsichni jednou dojde k
   > tomu, ze i lednicka bude mit svoji IP adresu a vsude pobezi "nejaky"

Ing. Hlavenka je velice schopný člověk a jeho schopnost "vidět do
budoucna" je obdivuhodná.

   > klient. Takze jeste pul roku, a bude na titulni :))

Osobně si myslím, že třeba casopisu Connect! bude trvat méně než půl roku, než
bude na titulní stránce Linux. Ostatně některým časopisům to bude trvat
podstatně delší dobu... ale potom již budou Outside (abych použil parafrázi na
moderní počítačové/novinářské slovo ;-)

   > pri nasazeni Linuxu je jeho nulova cena, ale na druhou stranu mluvi proti
   > to, ze se MUSI ZAPLATIT NAKONFIGUROVANI SYSTEMU a JEHO PRISTI SPRAVU,
   > KTERA JE TEMER ZE VSECH NEJVYSSI. Tento argument mi prijde hodne

Tato věta ovšem není jedinou - když si pozorně přečteme (pozn.: už opět jsem
ve svém živlu a proto to bude dosti podrobné. Kenneth) celý odstaveček
zmiňovaného článku, vidíme, že jeho autor nemá s velkou pravděpodobností o
Linuxu ani zdaleka hotovou představu... Např.:

...(následující věty jsou převzaty z časopisu Connect! 2/99 vydavatelství
Computer Press, jejich autorem je Michal Opatřil - tím je učiněno za dost
českému autorskému zákonu)...

"Nejvýstižnějším prvkem systému Linux je pochopitelně cena, protože systém je
zcela zdarma."

   ... Tuto větu jsem si musel přečíst několikrát, abych ji vůbec
   pochopil. Bohužel stále mi není jasné, co že to vlastně ten "výstižný
   prvek" je. Pokud by se mělo snad jednat o to, co je pro Linux
   charakteristické, tak je to snad jen způsob jeho vývoje, nikoli cena. A i
   to je pouze můj subjektivním dojem. Autor jej může mít jiný.

   Druhá věta onoho odstavce zní:

"Kromě ceny pro něj hovoří jeho vybudování na platformě Unix."

   ... Ugh, to asi nemá smysl komentovat. Autor si zřejmě myslím, že platí
   trojčlenka:

	DOS ......... Windows
        Unix ........ Linux

   Jinak si to snad ani nedovedu vysvětlit. Ale pojďme dále.

"Systém je velice stabilní, ovládá množství služeb a je velice výkonný."

   Tato věta je velice pravdivá, ale ostře kontrastuje s větami sousedními.

   Velice zajímavou větou je:

"Kompletní konfigurování a zavádění systému musí provádět odborník na systémy
Unix."

   Předpokládám, že autor tuto větu myslel asi takto: "Linux může konfigurovat
   pouze Linuxu znalý uživatel."

   Potom s ní nelze než souhlasit. Pokud má linuxový server (a o něm se píše)
   k něčemu sloužit, nemůže jej konfigurovat novinář^H^H^H^Háček. Ale to
   ostatně platí u každého operačního systému, jak ostatně i autor sám napsal v
   ostatních odstavcích.

   A dále si už vyberu jenom dvě perličky:

"Systém Unix sice podporuje řada producentů softwaru, ale velice poskrovnu."

   Možná autor mluví o jiném Unixu než znám já, ale nepřipadá mi, že by
   "poskrovná podpora" byl ten správný termín pro komerčně nabízené unixové
   operační systémy (jako např. Solaris, SCO Unix, HP-UX, AIX, IRIX) a
   všemožné aplikace na ně prodávané. Ale to je věcí názoru.

"... a odborníků není příliš tolik."

   (Pozn.: toto je opravdu přesná citace.)

   To snad ani nebudu komentovat. Ne každý musí být certifikovaný MCP, aby byl
   odborníkem. Např. v této konferenci je podle mého názoru více odborníků než
   si autor dokáže představit. Navíc stejně jako Radek souhlasím s tím, že
   pokud si i začínající správce sednu k maileru a na vedlejším stoje bude mít
   právě instalovaný Linux, tak je schopen s pomocí naší konference vyřešit
   prakticky cokoli během jednoho či dvou dní.

   > V teto souvislosti bych si dovolil ocitovat jednu vetu z clanku Petra
   > Snajdra (snad to neni poruseni (c)):
   >
   > [...]
   >
   > Nezbyva nez 100% souhlasit a pokud budu potrebovat, pouziju tuto vetu jako
   > dost dobry argument pro Unix.

Naprosto souhlasím, Petr to vystihl dokonale.

Ale zkusme se na tuhle problematiku podívat i z jiného pohledu - z pohledu
vydavatele podobných časopisů. Oni mají touhu informace o Linux zveřejňovat,
protože cítí, že je po nich poptávka, ale musíme si přiznat, že u nás (zatím)
není dostatečný počet fundovaných lidí na to, aby vysoce kvalifikované články
na téma Linux do tisku psali. Pokud si myslíte, že do této skupiny patříte,
dejte mi prosím vědět - pokusíme se s tím něco udělat.
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik na inet.cz