POLEMIKA: Clanky o Linuxu

Úterý Únor 16 13:07:10 CET 1999

Radek.Vybiral na vsb.cz (Radek Vybiral) writes:

> Na druhou stranu ma vice clanku kolem Linuxu velice spornou kvalitu :(

Jako problematicke se mi jevi zejmena clanky o Linuxu od velmi
zkusenych uzivatelu MS-Windows, kteri obcas z toho, ze pod Linuxem
nefunguji jimi pod Windows denne pouzivane rutinni akce, vyvozuji, ze
Linux tyto schopnosti nema. Nemam vyhrady proti clankum jako takovym,
ale proti forme, v jake jsou tyto informace podavany - misto
absolutnich pravd autora typu "nelze to udelat" by bylo lepsi, aby
autor uvadel, ze "nevi, jak se to udela", a ze se mu to ani po 20
minutach hledani nepodarilo zjistit. Moje osobni zkusenost je, ze tito
lide velmi neradi priznavaji, ze neco neumi (nebot verejnost je
povazuje za experty, a ti prece vi vse, ze ;-) ). Nekolik autoru
(hlavne z USA) jsem na to jiz upozornoval.

Take bych uvital, kdyby casopisy nejakou vhodnou formou rozlisovaly
clanky marketingove zamerene od clanku "objektivnich". Nema smysl
polemizovat s clankem, ktery byl napsan na zakazku nejake firmy, ktera
mimoto nezanedbatelne prispela do redakcni pokladny.  Takovy clanek
samozrejme bude prezentovat predem dany nazor a jakakoliv polemika nad
jeho obsahem je ztratou casu.

Take by se mel zmenit pristup autoru clanku o MS-Windows, kteri casto
zobecnuji skutecnosti platne pro tento OS i na ostatni OS.  Misto o
"MS-Windows" hovori o "operacnim systemu pro PC" (jako kdyby jine OS
neexistovaly), misto o FAT16 ci FAT32 hovori o "souborovem systemu na
Vasem disku" (jako kdyby jine FS neexistovaly) ... Nekteri z nich se
obcas v uvodu zmini, ze existuji i jine OS nez MS-Windows, ale dale
pokracuji, jako by tyto OS byly necim exotickym, s cim se bezny
uzivatel stejne nesetka. Vyroky, ktere pak pronaseji, jsou nepravdive.
Ma ale smysl s nimi polemizovat? Odpoved autora je klasicka - mate
pravdu, ze z obecneho hlediska je to nepravdivy vyrok, ale ja jsem mel
na mysli MS-Windows (i kdyz jsem to nenapsal) a pro ty to plati ...

> pri nasazeni Linuxu je jeho nulova cena, ale na druhou stranu mluvi proti
> to, ze se MUSI ZAPLATIT NAKONFIGUROVANI SYSTEMU a JEHO PRISTI SPRAVU,
> KTERA JE TEMER ZE VSECH NEJVYSSI.

Jsou nekde k dispozici ceniky, ktere by byly trochu konkretnejsi?
Myslim, ze uzivatele z komercni sfery by mohlo zajimat, kolik stoji
instalace a konfigurace Linuxu od nejake firmy, kolik externi
admistrator, jake jsou TCO (Total Cost of Ownership) Linuxu ve
srovnani s jinymi OS, ...

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR