Reacke na: OZNAMENI: pruzkum oper...

Michal Krause mike na navrcholu.cz
Pátek Únor 26 12:58:44 CET 1999

Dne 26. 2. 1999 Daniel Teufel napsal:

> A co se skryva za slovem univerzalni? Jednoduse receno jsou to dva
> body.
>
>  1) OS je pripraven na cokoli.
>  2) OS funguje bez logickych chyb. (za vypadek elektriny prece nemuze)
>
> A ted jednoduche zhodnoceni:
> Linux nesplnuje ani jednu z techto podminek. A dokonce se ani jedne
> znich neblizi.
> Billova Okna se zacinaji blizit alespon prvnimu bodu.

Tady bych si dovolil oponovat. Linux _funguje_ bez logickych chyb. Ve Windows
se snadno dockate toho, ze co fungovalo najednou nefunguje, ze vam najednou
system odinstaluje drivery pro zvukovku aniz byste vedel proc apod. Linux se
nekdy chova _zdanlive_ nelogicky, ale alespon podle mych zkusenosti je za tim
vzdy logicke vysvetleni (nejcasteji chyba administratora nebo hardware).

>  Ac by nekdo mohl namitnou ze linux je pripraven na vse, ze je pod nim
> mozne temer cokoli jen staci tu a tam cosi nakonfigurovat popripade si
> vytvorit jednoduchy skriptik nebo jen trosku upravit zdrojaky a pak je
> zkompilovat. Tak tomuhle se rika uprimne receno Prazdna veta, jejiz
> obsah muzeme klidne i prehlednout. Vzdyt to same muzu UDELAT pod
> kazdym dalsim operacnim systemem.

Zatim zadny OS co znam neni tak flexibilni jako Linux. Je pravda, ze k
dosazeni cile obvykle nevede nejaka klikaci cesta, ale to neznamena, ze
jde o prazdnou vetu.

> [...]
> pod nim mohl delat co jsem chtel nevim o zadnem jinem OS ktery by
> tohle umoznil. Teprve nedavno jsem prestal pouzivat w3.1 a
> nainstaloval si w95 hlavne kvuli tomu abych mohl napsat slusny dopis
> (Office) a mel ho i jakstak bez preklepu (podpora cestiny). Linux je v
> mem zajeti teprve mesic pro me vyziti mi zcela postacuje. Ale nemam
> tuseni jak bych mel v nem napsat na svem pocitaci nejaky normalni
> dopis a jak ho vytisknout, na toz jeste barevne. V dose , w3.1 a w95,
> jsem vytiskl prvni zkusebni stranku do nekolika minut po prineseni

Ten priklad s tiskarnou drobne pokulhava. Kdybyste nemel ovladace od
vyrobce, tak ani ve Windows ani v DOSu pravdepodobne nic nevytisknete
dodneska. Az budou drivery pro Linux bezne prikladane k hardware, tak pak
muzete srovnavat dobu potrebnou k rozbehani.

> Jeste neco na zaver: Byl jsem a stale jeste jsem presvedcovan ze
> normalni uzivatel je s prominutim de*il. Pokud pouzijete pro nej
> trochu slozitejsi funkci ktera neni obecne intuitivni tak tu funkci
> zavrhne. A linux je sice jednoduche reseni slozitych programatorskych
> myslenek ale zdaleka funkce ktere nabizi nejsou pro normalniho
> uzivatele. Abyjste roumeli zeptam se velice jednoduse kolik z vas si
> umi neco vyprat v automaticke pracce? Ze jste to nezkouseli? Proc?
> Je to snad slozite? ...

Opet to neni pravda. Linux je prave tak flexibilni, ze muze byt upraven na
temer cokoliv - od serveru po stanici. Obycejny uzivatel pouze opakuje
naucene kroky a je mu jedno, jestli to dela na Linuxu nebo na Macu ci ve
Woknech. Na Linuxu jde ovsem navic snadno docilit toho, aby se uzivatel
nerypal tam co nema, coz vede ke snadnejsi sprave. Osobne se domnivam, ze
specialne v anglicky mluvicich zemich je nasazeni Linuxu jako desktopu
naprosto bezproblemove. To, ze u nas se nabaluji problemy s cestinou neni
koneckoncu problemem Linuxu, ale vyvojaru a je mozna jeno motazkou
dostatecneho tlaku na ne, aby se tyto problemy odstranily.

S pozdravem

ICQ: 7665279                                                     /\/  \
email: mike na navrcholu.cz ______ http://www.4web.cz/ ______  NAVRCHOLU.cz