HUMOR: Soutez

Dan Ohnesorg, admin of POWER DAN na feld.cvut.cz
Pátek Leden 15 12:02:56 CET 1999

Kdyz uz se tak bavime tak se priznam, co nam vcera s kolegou skazilo cely
den. Pozadavek byl instalovat na pocitac s 8GB diskem Winnt, linux a
samozrejme dos. Kolega dela winnt a tak zacal a kompletne je pripravil,
vcetne vsech specialnich aplikaci, proste streda zabita mackanim enter a
rebootovanim. Ve ctvrtek rano jsem prisel ja a zacal machrovat, ze linux
je lepsi. Kolega je zacatecnik (v linuxu, jinak ne) a tesil se, nebot pry
chtel videt jak instaluje profesional (:-)), protoze kdyz si to zkousel
on, tak mu to slo dost pomalu, nez nastudoval vsechno mozne, co
potreboval. No proste sedneme ke stroji, ja povolim export redhatu na
serveru a predvadim vyrobu bootovaci diskety a zahajeni instalace redhatu.

V tom okamziku nastala tragicka situace, nebot kolega se bezelstne zeptal,
co se stane, kdyz z menu co instalovat vybere pracovni stanice. To jsem,
priznavam, nevedel, pouzivam vyhradne volbu "vlastni". Nicmene jsem
prohlasil, ze se nemuze vubec nic stat, kdyz to vybereme, protoze nam to
zrejme jen predvybere nektere vhodne baliky a potom si dovybereme co je
potreba. Ale ono se stalo, masinka udelala cvak cvak a oznamila, ze sedm
minut do konce instalace. To jsem trochu znervoznel, protoze jsem nemel
moznost vybrat kam se bude instalovat.

Ale porad jeste jsem si rikal, nic se nedeje. Nechal jsem to probehnout,
linux nabehl, bylo naistalovano o neco vic nez bych byl instaloval, ale
zadna zasadni zavada. Vsechno vypadalo OK. JENZE pri dalsim startu NT
vypadla ze stroje hlaska, ze v <root>winnt\system\ neni soubor
ntkernel.exe. To uz jsem trochu ztuhnul a vzapeti musel vysvetlovat, jak
je mozne, ze tak skvely system, prepsal cizi disk. Zacal jsem
nepresvedcive tvrdit, ze ten disk nemuze byt prepsany, protoze prece kdyz
jsem koukal fdiskem na disk, tak obsahoval i ntfs partiton. Skusil jsem
pod dosem ten ntfs namountovat a slo to, nemohl jsem se dostat do adresare
winnt, coz je normalni, protoze ten dosovy ovladac to neumi. Tudiz jsem
ani nemohl vyvratit tvrzeni o existenci nebo neexistenci toho kernelu NT.
Kazdopadne NT nebezela, zato cas ano a tak jsem po par pokusech o overeni
validity partiton prohlasil, ze sice netusim co se stalo, ale ze NT
instalujeme znovu. Tak jsme zacali a po natazeni zakladnich NT jsem
zjistil, ze se instaluji na jine cislo partiton nez minule. Tou dobou ale
uz byla stara NT mrtva a aplikace bez registru jakbysmet. Takze zase cely
den v haji.

Co se vlastne stalo. Automaticka instalace zrejme zmensila velikost
pripravene extended partiton a vytvorila ze ziskaneho mista swap na
primarni partition. Protoze ntfs je v extended, tak se posunulo cislovani
partition (NT cisluji poporade, nemaji tam diru jako linux) a NT, ktera
maji poznamenane cislo partition odkud maji bootovat, nenasla svuj root.
Coz rekla ponekud blbe tou hlaskou o neexistenci souboru. Mozna by bylo
stacilo zmenit cislo bootovaci partiton pro NT, ale to uz se ted nedozvim.
Pisu to take proto, aby jste kdyz se neco takoveho stane zbytecne neprisli
o prestiz a penizky. Nevim jestli neco takoveho rika microsoft na
skolenich o NT, nikdy jsem na zadnem nebyl, ale prijde mi to jako tezko
odhalitelne zavada.

zdravim
dan
DDDDDD
   OO  OO              work: +420 2 24352785;+420 2 24972109
    OOOO               home: +420 311 679679;+420 311 679311
Dopisoval bych si rad s divkou.
Zn. Negramotnost neni na zavadu.