offtopic: Re: particia nad 8.4GB

Milan Pikula - WWW www na fornax.elf.stuba.sk
Středa Červen 2 16:52:24 CEST 1999

Ospravedlnujem sa, ze do konfery - musel som.

On Wed, 2 Jun 1999, Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

W>    ZX80 snad ani nebyl pocitac, ale nejaka 'pred' stavebnice. Pocitacem
W>bylo az ZX81 a to melo 16kB RAM. ZX Spectrum melo vzdy 48kB RAM (ono ji melo
W>64kB, ale ROMka preplacla dolnich 16 kB).

ZX80 _bol_ pocitac, aj ked sa skladal ;)
ZX Spectrum sa najprv predavalo so 16k RAM (cipy 4116), neskor bola
rozsirena na 48k (4116 a 4132). V niektorych modeloch sa pouzila namiesto
32kbitovej ramky vadna pamat 4164 - vyslo to lacnejsie - ale nedala sa z nej
polovica pouzivat. Podobne zapojenie ma didaktik gama, ktory ma hornych 32
kil prepinatelnych (16k rom, 16k + 64k ram). takze ZXS _nemalo_ 64k ramky.

W>    Nikoli adresni... ten ma do 64TB, pouze fyzicky prostor je omezen na 4GB
W>(a OS to jeste zpravidla blbe rozdeli, ze na hornich 2GB je OS, dolni 2GB je
W>program => programy maji stejne jen 2GB - zajimalo by me jak toto resi napr.

toto je mylenie si hrusiek s jablckami. pentium ma fyzicky adresovaci priestor
len 4 giga, lebo ma len 32 adresnych pinov. adresy pouzivane v serioznych
(a niektorych neserioznych;) "32-bit" operacnych systemoch su VIRTUALNE adresy
a to stvorgigove je len offset. Kde tie data zacinaju, to urcuje selektor.
takze jedna vec je 4-gigovy fyzicky adresny priestor, druha vec je 4-gigovy
adresny priestor programu.

W>Linux - WindowsXXX to maji takto:-( - zjednodusuje se virtualizace...)

windozy maju v hornych dvoch giga aj shared pamat, nielen kernel - takze
ju moze pouzit aj aplikacia.

Linux: dolne 3 giga na aplikacie, nad tym 1 giga na kernel.

W>    Nemeli na zacatku EGA dokonce min?

textova videoram zabera 80*25*2 = 400 bytes. najnizsi EGA mod je tusim
320x200x16 cize 320*200/2 = priblizne 32000 bytes a samozrejme ze nemali.
ale existovali TEXTOVE karty (nie ega!), ktore mali aj to ubohe jedno kilo.

W>    Treba ne, ale donutte vsechny do roku 2038 prejit na novejsi OS, ktery
W>bude mit int na 64-bitech....

solaris presiel na 64bitove uid-cka a okrem par rekompilacii to nepredstavovalo
vaznejsi problem. prechod na 64-bitovy cas znie hrozivo, ale prax je ovela
jednoduchsia. a linux mame cely v zdrojakoch.

W>    Vykon????? Spise marketingova strategie v kocich Intelu a MS...

W>    No pokud maji pracovat programy pod MS DOS 1.0, pak to znamena, ze musi
W>pracovat vse, co bezelo pod CP/M, protoze MS DOS 1.0 nebyl nic jineho... a
W>to bych skutecne nezkousel... nebo ze bych oprasil sve Spectracske zdrojaky
W>pod CP/M a zkusil necim prevest Z80 strojak do 8086 strojaku a zkusil to
W>spustit pod NT...'-)

:)) tak to ta potesim: procesor 8086 sa dost napadne podoba na 8080 z dovodu,
ze chceli spravit co najlahsiu prenositelnost programov. preto napriklad aj
flagy su rovnake. takze staci spravit perlovsky skript ktory nahradi relativne
skoky Z80 absolutnymi 8080, zameni tych par prefixovych instrukcii callom na
podprogram a so zvyskom si poradi konvertor 8080->8086, ktory pre cpm firma
ibm osobne napisala :)

inac je strasne smutne, ze si vo svojich necelych 22 pripadam ako pamatnik..

S nostalgickym pozdravom,
		Milan Pikula

--
Milan Pikula, WWW. Finger me for Geek Code.
http://fornax.elf.stuba.sk/~www, www na fornax.elf.stuba.sk