offtopic:Historie,pamet (was offtopic: Re: particia nad 8.4GB)

Pavel PaJaSoft Janousek janousek na fonet.cz
Čtvrtek Červen 3 09:15:31 CEST 1999

>ZX Spectrum sa najprv predavalo so 16k RAM (cipy 4116), neskor bola
>rozsirena na 48k (4116 a 4132). V niektorych modeloch sa pouzila namiesto
>32kbitovej ramky vadna pamat 4164 - vyslo to lacnejsie - ale nedala sa z
nej
>polovica pouzivat. Podobne zapojenie ma didaktik gama, ktory ma hornych 32
>kil prepinatelnych (16k rom, 16k + 64k ram). takze ZXS _nemalo_ 64k ramky.

    Pravda je, ze jsem k ZXS cichl (a zustal;-) - stale je doma na dustojnem
miste) az koncem 80. let, nicmene o tom, ze by skutecne 'gumak' mel nekdy
jen 16kB RAM se nikde nepise ani v historickych rocenkach... - s temi 16kB
se domnivam ze to skutecne nebyl ZX Spectrum (coz byl oficialni nazev) nebo
ZX Spectrum Delta (klasicky gumak + par klaves navis, ktere se puvodne
mackaly ciste pres Caps shift + numero), ale ZX81, ktery skutecne vysel v
roce 1981, a ktery je oznacovany za 1. spectrum. Ostatne i plno her je jen
16kB a vysly prave okolo tohoto obdobi... ZX Spectrum je z roku 1982. Otazka
jina je, ze se osazovaly vadne pameti a tim padem uz neslo vyuzit celych
48kB.

    Nicmene minimalne delty uz fyzicky meli casto (aspon ja nenarazil na
jiny model) 64kB RAM in chip, ktere sly vsak vyuzit pouze standardne =>
48kB, spodnich 16kB ROM.

     Co se tyce Didaktiku Gama, jste skutecne presvedcen, ze architektura
byla 16kB + 64kB? Je sice pravda, ze hned 'M' uz nemelo tuto silenost,
presto se mi nezda, ze by architektura byla takto slozite... jak to mapovali
do tech spodnich 32kB a do 2x hornich 32kB navic vzhledem ke zpomalovani
ULA...(jiste pamatujete na krasnou elipso-kruznici na Game a Mku)?

>toto je mylenie si hrusiek s jablckami. pentium ma fyzicky adresovaci
priestor
>len 4 giga, lebo ma len 32 adresnych pinov. adresy pouzivane v serioznych
>(a niektorych neserioznych;) "32-bit" operacnych systemoch su VIRTUALNE
adresy

    Jiste, ma jen 32-bitu adresni sbernice => je 32-bitovy a fyzicky prostor
pro ulozeni dat je pouze v GB. Nesmime vsak zapomenout, ze neexistuje pouze
virtualni pamet (strankovani), ale take vec, ktere se rika segmentovani
(zachovano z duvodu I8086) => 32-bit adresa a 32-bit segment... => radove
64TB prostoru, ktery jde pres HW procesoru a pomoci OS skutecne zpristupnit,
pouze ho nelze ( i kdyby mel pocitac dost pameti) mit zaroven k dispozici v
adresovem prostoru a pristupovat k nemu zaraz...

>takze jedna vec je 4-gigovy fyzicky adresny priestor, druha vec je 4-gigovy
>adresny priestor programu.

    Tak si udelejte veliky swap a zkuste naalokovat 3GB ve Windows...
nepovoli Vam to ani virtualne...:-(

>windozy maju v hornych dvoch giga aj shared pamat, nielen kernel - takze
>ju moze pouzit aj aplikacia.

    Ano, presto tech sdilenych DLL (ostatne vsechny DLL se aspon ve Win9X
mapuji prave do tohoto prostoru, ve WinNT je to trochu jinak - prostory jsou
oddelene, ale zacinaji mapovani taktez na pevne adrese) muze byt opet jen
2GB.

    Jiste ze pred nekolika lety se nam zdal prostor v GB nezaplnitelny, ale
dnes..? (Vzdyt je to jen 20x vice nez skro bezna kapacita RAM => jsme uz jen
o 1 rad jinde a to brzy dojde... - v roce 1968 to bylo o 3 rady vice (pamet
v radove MB, max desitkach MB) a tenkrat to urcite stacilo)

>solaris presiel na 64bitove uid-cka a okrem par rekompilacii to
nepredstavovalo
>vaznejsi problem. prechod na 64-bitovy cas znie hrozivo, ale prax je ovela
>jednoduchsia. a linux mame cely v zdrojakoch.

    To ale neresi to, o cem jsem psal... je hezky, ze vyrobce zacne dodavat
novou verzi OS s 64-bitovym t_time, ja vsak rikam.. jak dlouho bude trvat
nez se to skutecne nasadi a nez vsichni investuji penize do nove verze OS?
Bohuzel zkusenosti se soucasnym stavem reseni problemu Y2K me utvrzuje v
tom, ze v roce 2038 to bude jeste vetsi problem nez dneska a ze lidi na to
budou kaslat jeste vice nez dnes...........:-(

>inac je strasne smutne, ze si vo svojich necelych 22 pripadam ako
pamatnik..

    No a neni to krasne...? Muzeme casto delat pruvodce v muzeich a nebo
zasnene vykladat nasim detem o te historii z konce minuleho tisicileti... -
uvedom si, ze i nasi profesori, kteri budou prednaset o vecech jako je AGP,
PCI (coz jsou veci docela nove) mohou rikat... v 90. letech minuleho
tisicileti byly vyvinuty lokalni procesorove sbernice... - zni to hrozne
historicky a je to jen par let...

Pavel Janousek (PaJaSoft)                         FoNet, spol. s r. o.
Vyvoj software, sprava siti, Unix, Web, Y2K     Anenska 11, 602 00  Brno
E-mail: mailto:Janousek na FoNet.Cz                Tel.: +420  5  4324 4749
SMS:    mailto:P.Janousek na SMS.Paegas.Cz         Fax.: +420  5  4324 4751
WWW:    http://WWW.FoNet.Cz/                  E-mail: mailto:Info na FoNet.Cz