WindowManagery - vysvetleni

Michal Krause mike na navrcholu.cz
Neděle Březen 28 17:26:57 CEST 1999

Dne 28. 3. 1999 Robert Nyvrt napsal:

> 1) KDE - myslel jsem, ze je to proste winmgr, ale ouha - ony existuji
>          aplikace specialne pro KDE. Tak je to _pouze_ window manager,
>          nebo je to neco vic?

KDE je soubor progamu a aplikaci, z nichz jenom jedna je window manager
(kwm). KDE je "desktop environment", tedy neco, co se snazi o zachovani
jednotneho "look&feel", coz usnadnuje praci i zacatecnikum a zaroven tvori
(nebo by tvorit melo) platformu pro interni zalezitosti, jako je treba
komunikace mezi aplikacemi atd. Navic nabizi i relativne snadnou klikaci
konfiguraci.

> 2) GNOME - o tom jsem se nedavno dozvedel, ze dokonce ani neobsahuje
>          winmgr. No ale k cemu tedy je? Co ma za funkci?

Stejny cil, jine provedeni. GNOME zadny nativni wm opravdu neobsahuje, ale
definuje urcite podminky, ktere musi splnovat GNOME-compliant wm.
Pravdepodobne jde o zachovani moznosti volby (nekteri recenzenti tohle GNOME
vytykaji).

> 3) WindowMaker - dalsi winmgr, rikam si. Jenze pri kompilaci mi rekne, ze
>          muze podporovat KDE a GNOME... Proc by jeden winmgr mel
>          podporovat jiny? A co na nem muze podporovat?
>          Taky jsem se dozvedel, ze muze bezet sam (tak jsem ho zkousel),
>          nebo spolupracovat s GNOME ... proc? K cemu mu GNOME je?

Window Maker je samostatny wm, ktery ma jaksi navic podporu pro KDE i GNOME.
V podstate jde o to, ze umi nektere funkce, ktere KDE nebo GNOME nabizi.
Neni to IMHO zatim nic extra duleziteho.

Vase poznamka o podpore jednoho wm druhym svedci, ze jste opravdu "nedotceny"
:) GNOME ani KDE nejsou wm a Window Maker muze pouze nahradit nativni wm (v
KDE) a nebo byt pseudonativnim wm (GNOME).

> Ach jo, kde jsou ty casy, kdy fvwm proste kreslil ramecky oknum, nanejvys
> mi nabidnul nejaky to menu a o vic se nestaral.

Vsak novejsi wm take o moc vic nedelaji...

(pozn: zkratkou wm myslim window manager, ne Window Maker)

S pozdravem