Vypocet dot clock v XF86Config

Jan Marek jmarek na pf.jcu.cz
Pondělí Listopad 29 11:03:44 CET 1999

Dobrý den,

pře víkend jsem se pokoušel rozchodit X-ka na monitoru, který má
poměrně dobrý frekvenční rozsah, ale není úplně přesně popsán v
dokumentaci k X-kám. Velice mi pomohl článek pana Krause
(http://www.root.cz/clanek.phtml?id=83), čímž panu Krausovi
velice dekuji. Nicméně jsem se tam nedočetl nic o určení hodnoty
'dot clock'. Takže pro případné experimentátory jsem se pokusil
odvodit pár vztahů pro určení této hodnoty tak, aby to monitor
zvládnul.
Budu navazovat na článek pana Krause...
Označení:
DC: dot clock [MHz]
HFL: celková délka horizontálního snímku (označení stejné, jako v
článku, je tam ale občas chybička v tabulce) [pixel]
VFL: celková délka vertikálního snímku (znovu převzato z článku)
[pixel]
fH: horizontální obnovovací frekvence monitoru [kHz]
fV: vertikální obnovovací frekvence monitoru [Hz]

vztahy:
1) DC=(fH*HFL)/10^3
2) DC=(fV*HFL*VFL)/10^6

doporučuji vzít horní hranici obnovovacích frekvencí, kterou
monitor podporuje a dosadit do těchto dvou vztahů a potom vzít
menší z obou hodnot.

Pro kontrolu výpočet pro hodnoty z článku pana Krause (jelikož
zde známe DC, zkusíme vypočíst horizontální a vertikální
obnovovací frekvence).

Modeline "1152x864" 100.00   1152 1160 1384 1440   864  867  880
904

z ní:
HFL=1440
VFL=904
DC=100

fH=(DC*10^3)/HFL=(100*10^3)/1440=69,4444~70kHz
fV=(DC*10^6)/(HFL*VFL)=(100*10^6)/(1440*904)=76.81~77Hz (celkem
slušný)

protože pan Krause uvádí, že monitor má frekvenční rozsah
fV = (30-85) kHz
fH = (50-120) Hz

měl by monitor v uvedeném rozlišení zvládnout dot clock 122,
vertikální zobrazovací frekvence by pak byla 93 Hz (ale asi to už
nezvládá grafická karta?).

Doufám, že to někomu pomůže...

Zdraví
Honza Marek
--
Ing. Jan Marek
mailto:jmarek na email.cz, tel.:038/777 30 72