Úvaha o flame/feature wars (bylo URL v pine)

David Kuzela kuzela na mbox.vol.cz
Pátek Říjen 8 13:10:53 CEST 1999

Pavel Hanak pise:
> Souhlasím, ale myslím, že je výše řečené přece jen třeba trochu
> upřesnit, neboť je to příliš obecné. Každý z nás již mnohokrát slyšel
> podobná doporučení, ale myslím si, že si nikdo nedělá iluze o tom, že by
> vymizely flame wars. Navíc je zajímavé si všimnout, že v drtivé většině
> případů, kdy se již skupina lidí pustí do nějaké bouřlivější debaty,
> působí "napomenutí" od třetí osoby spíše jako katalyzátor než jako
> uklidňující prostředek. Potíž je podle mě v tom, že se přehlídnou

Zalezi na forme. Pokud nekoho podrazdi zdvorile upozorneni, ze "tohle
do konference nepatri", mel by se nad sebou zamyslet.

> Vyjdu-li tedy z toho, že je v pořádku nadšeně referovat o tom, co se mi
> líbí a proč, je nutno hledat příčiny flame wars spíše v tom, že někoho
> jiného mnou obdivovaný program nezaujal tak jako mě, ale má žel potřebu
> se o svou negativní zkušenost podělit s druhými. Dotyčný člověk má
> samozřejmě právo mít jiný názor (třeba i ne tak nadšený), ale postup,
> který by vedl kupředu nespočívá v tom, že se bude snažit ochlazovat
> nadšení druhého člověka. Jeho svoboda spočívá v tom, že i on se může

Pokrok je pekna vec, ale nevede k nemu spise odstranovani chyb, ktere
se v odach opevujicich moznosti programu nikdo nedozvi?

> s jinými uživateli podělit o své nadšení z jiného programu a popsat rysy,
> které se jemu na dotyčném softwaru jeví jako vynikající.

Zamlcovani nedostatku rozhodne nema kladny vliv. Predstavte si, ze se
v konferenci dozvite, ze XY je skvely textovy editor, ze umi rozpozna-
vat mluvenou rec, etc. Pokud ho vyzkousite a zjistite, ze takova featu-
ra tam skutecne je, jenze zatim ve stadiu vyvoje a rozpozna tak kazde
treti slovo nejlepe po nekolika zopakovanich - na takovy editor asi
zanevrete a uz ho nebudete chtit v zivote videt.

Kdyby vas nekdo vcas varoval, ze Vase ocekavani jsou prehnana, ze to
chvili trva, nez si program na Vasi vyslovnost zvykne, mohlo by to
dopadnou jinak.

> [...]
> podle mě paradoxně užitečná. Na rozdíl od flame war se totiž právě
> díky diskusím o vlastnostech toho či onoho programu často člověk
> nejrychleji dozví, čím by se chtěl nebo mohl zabývat, dostane často
> v kostce velmi ucelenou informaci o tom, zda je ten či onen program z jeho
> pohledu tím, co potřebuje. Jen musí být celá věc postavena na
> konstruktivní bázi. Jestliže tedy uslyším, že GNUS umí například velmi
> hezky řešit to či ono, ale já zatím používám PINE nebo MUTT, tak si
> prostě sednu a mohu uživatele seznámit s těmi nejlepšími vlastnostmi

Nemyslim, ze to je nejlepsi napad. Nebo si myslite, ze by nevznikaly
flame wars o to, proc je napr. pine lepsi nez mutt?
[ilustracni priklad, prosim reagujte. Vsichni prece vime, ze je to
naopak :-))]

Vubec otazky typu "Muzete mi doporucit nejlepsi... (editor|window mana-
ger|atp.)" by mely byt v Meta FAQ oznaceny jako nezadouci s odkazem na
existenci freshmeatu, linuxapps a dalsich.

> Jestliže si ale sednu a začnu psát: "No, já jsem kdysi GNUS trochu

Celou diskuzi o GNUS jsem necetl, ale...

> používal a - víte - ono mi to moc nevyhovovalo", tak samozřejmě okamžitě
> zakládám na flame war. Tohoto by bylo záhodno se vyvarovat.

A proc, proboha? Ja jsem take Emacs zkousel a moc mi nevyhovoval. Proc
bych o tom nemohl napsat do konference? To neni nic spatneho - je sice
pravdepodobne, ze mi nekdo bude oponovat, ale pokud nebude psat prilis
konfrontacne, tak to pro me konci. (pokud ze me bude delat blba, kvuli
tomu, ze se nedokazu dva mesice ucit ovladat program, nez ho zacnu ho-
dnotit, tak reagovat samozrejme budu... :-)

> Je totiž také přirozené, že člověk, který nějaký program velmi aktivně
> používá, velmi rychle pozná, že kritizující člověk často hovoří o něčem,
> o čem vlastně ani moc neví. To ho pochopitelně trochu nasupí a už se to
> veze.

Porad to ale nedokazuje nic o skodlivosti FlameWaru. Me prijdou casto
i prospesne. Jenom (pokud se jich ucastni jednotlivci) nepatri do kon-
ference, kterou cte spousta lidi.

> [...]
> nad tím, jak jim připadá Emacs komplikovaný. Nejde mi teď o to hájit
> Emacs, ale nechť se takoví lidé zkusí vmyslet do postavení lidí
> pracujích s Windows. I od nich přece mohou tak často slyšet, že je
> Linux strašně složitý, že si nemohou zapamatovat to či ono a že to přece
> v těch Windows mají o tolik snazší a přitom jim ty Windows v podstatě
> nabízejí vše, co potřebují. Přitom si přesvědčení uživatelé Linuxu zcela
> jasně uvědomují, že pohled takových Windowsistů přece jen postrádá
> nadhled, který je možno nabýt jen vlastní zkušeností. Proto je vhodné,

Spouste lidi Windows staci, proc jim cpat neco jineho? Upozorneni, ze
existuje neco, podle meho nazoru, lepsiho je v poradku, ale fanaticke
presvedcovani o vlastni pravde...

> aby si uvědomili, že by bylo z jejich strany korektní počkat
> s hodnocením Emacsu až na chvíli, kdy jej opravdu dobře poznají.

Viz vyse. Tezko budu _dobre_ poznavat neco, co me okamzite odradi. At
uz je to Emacs, Linux nebo Windows.

> Není pochopitelně nutné, aby se každý seznamoval dopodrobna s Emacsem,
> když mu třeba vyhovuje vi, mutt, tin apod. Nechť ale potom dopřeje
> kladné reference o Emacsu jeho uživatelům a on sám nechť nadšeně
> referuje o vlastnostech vi, muttu atd.

Nebyla by konference trochu chuda (a trochu "divna"), kdyby se v ni
objevovaly jenom pozitivni ohlasy/hodnoceni?

S pozdravem
--
                                   David Kuzela