Protokol TCP/IP (Was:Re:...)

Cejka Rudolf cejkar na kazi.dcse.fee.vutbr.cz
Pátek Září 17 10:44:39 CEST 1999

Teda ja uz budu brzo fakt sprostej...

Ing. Pavel PaJaSoft Janousek <pajasoft na fonet.cz> wrote:
> 	Dekuji za novou informaci, jeste cca pred 3/4 rokem mi prednasejici na
> VS tvrdil neco jineho... koukam, ze vyvoj pokrocil...

A co tvrdil? On o takovych vecech mluvil?

> 	Fine, ale kdo kdy a jak urcil ktera vrstva se bude starat o smerovani?

Vzdyt to je to jedine, co z ISO/OSI melo zustat v pameti...
Ktera jina vrstva by se mohla starat o smerovani nez treti?

Routovani na 4 vrstve vyplynulo spis uz jen jako logicky vyvoj oznacovani
prepinacu. Routovani na 3 vrstve nove zavedlo rozpoznavani obsahu paketu
(IP...) a routovani dle informaci v jejich hlavicce. Routovani na 4 vrstve
znamena napriklad rozpoznavani TCP spojeni zabalenych v IP paketech, aby
bylo mozne provozovat load balancing a jine.

> A kdo to zase meni?

A co jako?

> 	Jiste QoS je zahrnut, ale ja mluvim o tom, ze QoS v jednoduche forme (2
> bity => 4 stavy) je v IP datagramu zahrnut odjakziva... - jak kolega
> Roderer poznamenal, nepouzival se - IMHO dneska se QoS realizuje pomoci
> jinych prostredku (napr. ATM, ktere se vyuziva na emulaci LAN:))), do

Grr.

QoS se vyuziva tam, kde je potreba. Kdyz si vezmeme TEN-155, tak
se bude v pripade potreby vyuzivat na ATM. Kdyz si vezmeme nasi
lokalni sit, tak se bude vyuzivat na TCP/IP, protoze jedeme pres
TCP/IP na Ethernetu a to to take umi.

Virtualni LAN je stejna pohadka. Kdyz budeme v ramci TEN-155, tak
se bude vyuzivat VLAN pres ATM. Kdyz si vezmeme nasi lokalni sit,
tak se VLAN vyuziva na TCP/IP, protoze jedeme pres
http://www.fee.vutbr.cz/net/bozetechova.html a to to take umi
(no, dneska ten rack a topologie vypada zase mnohem lepe :-).

> prenosovych bitiku a zpusobu nevidim az zase tolik, abych si to lajznul
> tvrdit, ale domnivam se, ze vsechny vysokorychlostni site pouzivaji ATM,
> DSL apod. (BTW pro Americany je ISDN mrtve, co vy na to?).

... a tyto vysokorychlostni site dokazou byt nosnymi sitemi pro TCP/IP.

Co je vubec vysokorychlostni? Ethernet na 1 Gb/s pres optiku s TCP/IP
neni zadnym problemem. A behem kratke doby uz je mozne se tesit
na komercni zarizeni vyuzivajici 10 Gb/s (4 vlakna po 2.5 Gb/s nebo
jedno vlakno nevim jak). Takze zadny problem. A myslim, ze 10 Gb/s za
vysokorychlostni povazovat lze. Konverze optika -> elektrika -> optika
by take nemusela byt velky problem - jeden prepinac muze mit mensi
latenci, nez je zpozdeni zpusobene delkou 10 km optickeho
vlakna - a tohle rychlost svetla zatim nikdo zrychlit stejne neumi.
(A navic mam hodne spatny dojem, ze se mi tu nekdo snazil vnutit,
ze latence je v dnesni dobe uz uplne zbytecny parametr...)

> 	Veci ruzne to jsou (vysledne pouziti je stejne), ale spise z pohledu
> toho, ze ISO/OSI ma radny standard, strukturu, format atd... - TCP/IP se

A nevychazelo nahodou ISO/OSI z TCP/IP? To je pak zcela samozrejme,
ze se ISO/OSI od TCP/IP lisi timto zpusobem. Hlavnim problemem pri
vyzkumu je nutne zjistit, zda to jde (TCP/IP). Hlavnim problemem
naslednych praci je dat tomu rad a myslenku (ISO/OSI). Nebo to tak neni?

> se dobre pamatuju, kolem roku 1989 se prislo na dalsi zajimave
> zrychleni, na jmeno toho pana si nepamatuju (musel bych nalistovat
> Stevensonovu sqelou knihu) nicmene zrychleni bylo o 1/3 - po temer 20
> letech vyvoje objevit takovou moznost neni zle;-). A navic IP nebyl

Dnesni prepinace routuji pod 10 us. To je vzhledem k rychlosti
svetla a sireni elektriky v dratech dostatecne, ne?

<GRR - vyhnano k absurdite>
Jeste nedavno se tu debatovalo o tom, ze Linux vlastne zvladne
odroutovat cokoli v TCP/IP se skoro nulovou zatezi a bez jakychkoli
rychlostnich problemu. Tak proc se takovymi problemy, jako je
zrychlovani TCP/IP, vlastne jeste vubec zabyvat???
</GRR>

> staveny na Internet v tom rozsahu jaky je dneska, jiste prislo se na to
> jak ho rozsirit s minimem nakladu a diky tomu, ze trochu jina cast
> (myslim tim napr. C rozhrani) byla obecnejsi nez samotny IP... - ovsem
> opakuji znovu - tomuto rikate solidni pristup na kterem se da stavet?

No a co. Inet na TCP/IP funguje a tecka. A reseni je takove, kolik je
penez. Je to stejny problem jako s vyvojem novych procesoru. Proc se
kompletne nemeni instrukcni sady novych procesoru s prichodem novych
typu? Vzdyt rychlost provadeni programu lze zvysit tak snadno: Udelame
novou instrukcni sadu, ktera vyhovuje lepe pozadavkum hardware...

> Kdyby to bylo v cemkoli jinem, firma s vami vybehne jedna basen, tady se
> bohuzel (diky masovemu rozsireni) musi firmy prizpusobovat, v tak
> masovem meritku si nedokazu vybavit jine prizpusobeni...

Ach jo, je mi fakt smutno :-(((

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science