Grabovace Audio-CD versus GPL

Petr Novotny Petr.Novotny na antek.cz
Úterý Září 21 15:27:00 CEST 1999

Kdyz uz se tady - naprosto proti zamereni konference -
rozkecavame o blbostech, tak si taky prihodim:

On 21 Sep 99, at 14:18, Oto tapik Buchta wrote:

> Ahojte.
> Neda mi to, abych si prave zde, v konferenci zamerene prevazne
> na free software, neposteskl.

Tato konference je na linux, nikoliv na free software.

> My vsichni, co tu jsme, (nebo alespon verim, ze vetsina) se zastitujeme,
> jake to je uzasne, ze existuje software distribuovany pod GPL. Ale jedna
> vec mi nejde na rozum. Jak muze byt nekdo "tak drzy", ze pod GPL
> distribuuje i software na grabovani Audio-CD, ktery vytvari piratske kopie
> zvukovych nosicu?

1. Vyrobou noze nepacham trestny cin vrazdy.
2. Existuji i legitimni duvody, proc grabovat. Napriklad si chci
prehravat WAVy, a CDcko chci mit zamcene v trezoru.
3. Frankly, my dear, co je vam po tom, k cemu ja nejaky program
potrebuji?

> Reknete si ano, dobre, muze se grabovat i neco, co neni
> pod ochranou uzivateslkych prav. Ale reknete mi, kdo z Vas, kteri
> pouzivate ruzne grabovace, to pouzil prave na neco, co neni chraneno
> autorskymi pravy a licenci o delani kopii, sireni atd.?

Ja.

> Nejsem pravnmik,
> ale chapu, ze to neni v poradku. Pokud to "jen neni zahrnuto v ujednani"
> to neznamena, ze to nenaplnuje duch ujednani. Takze, prosim, prestante si
> tady v teto konferenci shanet software na tvorbu neceho, co jde presne
> proti duchu GPL a vubec celeho "hnuti" free software.

Ujasneme si trochu pojmy:
1. Grabovaci software neco vytvari?
2. Existence kopii != existence nelegalnich kopii.
3. GPL je proti tvorbe piratskych kopii asi tak stejne jako ja proti
chudobe v Africe - tj. taky mi to pripada strasne smutne a
potencialne nebezpecne.
4. Pokud existuji grabovace pro linux, otazka "kde rostou" ma
100% v konferenci o linuxu co delat.
5. Mimochodem, vyzadovanim nejakeho dokumentu od HTTP
serveru asi porusujete autorsky zakon, protoze vytvarite kopii
daneho dokumentu bez autorova explicitniho svoleni. Takze
bychom meli prestat diskutovat tez o Netscape a Apachi, nebot
podporuji cinnosti jdouci proti duchu GPL.

Petr Novotny, ANTEK CS
Petr.Novotny na antek.cz
http://www.antek.cz
PGP key ID: 0x3BA9BC3F