HW chyba disku? (OT)

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Srpen 16 13:30:52 CEST 2000

| Joo, co me hodne prekvapilo, je vydrz starickyho Connera 420 MB. Mel sem
| neprijemnou nehodu na kole, v batohu na zadech sem vez ten disk v
supliku.
| Suplik je rozlamanej, ale disk jede furt stejne. :-)

mě taky jednou spadl conner, asi z 1,2m na mramorovou podlahu. Trošku měl
ohnutý rám, že tam nešel nasunout konektor (nakonec byl narovnán), a disk
šlapal jak hodinky.

Dělal jsem support connerů u oficiálního distributora (co nám nadělaly
starostí druhojakostní disky, které se sem dovážely "šedým" kanálem a
prodávaly jako "jednička"...). Connery používala US army, naše army a
zvukaři v digitálních rekordérech kvůli neskutečné odolnosti vůči otřesům a
chvění. Jeho technologii koupil seagate a v podstatě z ní vykrystalizovala
S.M.A.R.T.

Connery měly rekordně nejvyšší hustotu záznamu. Zatímco fujitsu dělala 1GB
disky veliké jako hrnec, conner ho klidně mohl udělat do 3.5" - ale
neudělal, on chtěl zbohatnout na menších discích co se prodávaly po
kontejnerech.

Jestlipak si někdo vzpomenete na disk, co měl přístupovou dobu 3ms (rok 93)
a dvě ramena hlav...(přitom klidně jedno rameno četlo a druhé zapisovalo -
samozřejmě že byl jen jako SCSI)? Když jsme ho chtěli na výstavu, museli
jsme ho propašovat, protože se na něj vztahoval COCOM. Nakonec z toho byla
jen výstavní atrakce, v podstatě se neprodával.

Conner neuměl dělat marketing. A už vůbec neuměl obchodovat. Na tom taky
shořel (a vím taky, kdo mu v tom výrazně pomohl).

Jinak Connery byly první disky, co používaly pro vyhodnocování signálů hlav
DSP (všechny, i ty z let 90-91) a měly vedení hlav ve stopě uděláno
podobně, jako sledovaly stopu systémy Video2000 (kdo pamatujete...) - každý
cylindr měl ve stopě nahrán ještě určitý kmitočet (celkem 3 různé kmitočty,
cylindry je měly napřeskáčku) a podle jejich vzájemného poměru DSP poznalo,
kam má servo více či méně vychýlit.

Nepoužíval pro vychylování hlav DA převodník, jen analogovou sigma-delta
regulační smyčku s DSP. DSP taky používal na výlov signálů ze šumu nosiče -
tedy to, co zbytek světa mohutně ohlašoval, on běžně používal a nějak moc
se o tom nezmiňoval.

Protože nepoužíval DA převodník, musel servo naučit počítat průchody nad
stopami během seeku. Opět to dělal oním DSP. Díky tomu byly všechny jeho
disky v kategorii AV - tedy bez teplotní kalibrace.

Oproti konkurenci měl o třetinu až polovinu jednodušší elektroniku, protože
všechno životně důležité dělal ten jeho DSP. Potřeboval pak jenom
interface, nějaký management a výkonovou část.

Conner jako jediný výrobce držel plnou záruku na NULA vadných sektorů,
zatímco ostatní mají v technických podmínkách 4% (dodnes - naštěstí se už
na to tolik nehledí jako kdysi). To je z 1GB 40MB vadných... Proto měl
(kvůli opatrnosti, on vůbec nebyl obchodník) tak krátkou záruku, zatímco
ostatní už běžně dávali 5 let, conner pod tlakem okolností postupně zvedl
na 2 roky, potom na 3 a pak i na 5.

To nic, to jen vzpomínky pamětníka...

Zdraví

             Jaroslav Lukesh, K-net