Linux zaciname programovat - zkusenosti??

Ing. Miloslav Ponkrác postovni.holub na atlas.cz
Středa Srpen 23 14:06:50 CEST 2000

>dortu pejska a kocicky. Zacina to slibne - ceckem (bez diakritiky ma tenhle
>jazyk fakt zajimavy nazev), pokracuje pres programovani shellu, kousne do
>curses, tcl, perlu, GTK+ atd.

Taky jsem se na tu knížku díval, a došel jsem k podobnému názoru. Nakonec
jsem se rozhodl nekoupit, protože ta knížka prakticky neříká pro mě nic moc,
kromě
pár obecných úvodních věcí, které naleznete všude možně v mnoha podobách kde
chcete. Jenomže to samé bych napsal dnes třeba o Ritchieho knížce "The
language C", která by mi dnes nic nedala, ale na ní jsem se kdysi bezvadně
bavil při učení C. Takže záleží na tom, kde teď v programování jste.

>Napriklad popisu makefile je venovano dvacet stranek, ale kdyz jsem to tak
>prohlidl, dalo by se to zestrucnit tak na pet.
>Na druhou stranu je to jedina knizka o programovani pod Linuxem, jakou jsem
>dosud videl a tak vaham, koupit, nekoupit....

Určitě není jediná. Možná jenom nemají v názvu, že je pro Linux. Knížek o C
je
poměrně dost, a pokud vynecháte ty, které jsou o Borlandském prostředí, i
potom se najde řada kvalitních publikací. Většinu shodných informací pro
začátečníky lze nalézt ve "školičkách" na internetu v češtině. Pěkných
českých úvodů do shellu i pro pokročilé je na internetu poměrně dost. Prostě
nesmíte si myslet, že programování pro Linux je jenom tehdy, když to slovo
"Linux" najdete v názvu knížky.

>Je tu, prosim, nejaky zkuseny linuxovy programator, co ji zna a mohl by
>zhodnotit jeji kvality? Prece jenom vyplacnout 790Kc, abych casem zjistil
ze
>neni k nicemu se mi moc nechce.

Určitě si tento přídomek dát nemůžu, ale hodnotím její přínos PRO MĚ dost
mizivě. Možná, že její kvalita by opravda "zkušeného linuxového
programátora" byla ještě menší. Osobně mi připadá spíše jako reklamní leták
na programovací prostředky, které jsou v ní uvedeny, než něco
použitelnějšího. Ale abych byl objektivní, záleží na Vaší úrovni. Je to pro
začátečníky, takže to nemůžete nechat hodnotit "zkušeným linuxovým
rogramátorem." Hodnota pro nezkušené je třeba dobrá.

Ještě jinak, kdysi se říkalo, že se dá znát všechno o hovně, nebo hovno o
všem (promiňte ty výrazy.) Mám pocit, že kniha říká hovno (tedy minimum
informací) o všem (o příliš moc tématech, aby to bylo užitečné). To je jenom
můj názor, já prostě kupcem této knihy nebudu. Kniha asi není koncipována
pro lidi, kteří mají za sebou už jisté základy. Ale pokud bych byl
začátečník, možná bych se koupi nebránil.

Na druhé straně je fajn, že takové knihy vycházejí, protože sehnat knížku,
která by byla vhodná pro začátečníka v programování je dost těžké. Tvrdím,
že programování je umění, které se tají stejně, jako kdysi bojové umění v
klášterech Šaolinu.

S pozdravem

Miloslav Ponkrác