Pojednani - napiste svuj nazor

Stepan Cirkl cirkl na mssch.cz
Středa Prosinec 20 16:25:15 CET 2000

Asi se budu trochu opakovat...

Martin Koníeek wrote:

> Ahojky vsichni.
>
> Jiste jste vsichni cetli muj minuly dotaz rychlost Linux vs Windows.
> Uznavam, ze jsem Linux asi trosku pomluvil, ale ani ne tak jako Windows ;-)
> Ty jsem srazil rovnou pod zem :-))
>
> Mno a prave proto jsem hledal alternativu, ktera nebude mit blbe omezeni
> jako windows a pujde rychle.
Nevim cemu rikate blba omezeni? Je pro Vas omezeni nutnost se neco
naucit, abych si to moh nastavit, nebo nemit moznost to nastavit? Co Vas
vede k linuxu? Neni to jen moda a cena?
K jakym ucelum hledate alternetivu k Win?

> Tak se dostal na radu Linux a po vyzkouseni jsem byl po pravde zklaman (z
> jadra nadsen, z ostatniho
Jak jsete rozeznal nadseni z jadra a toho ostatniho? Jak poznate nadseni
z jadra treba od nadseni bashe? (Jak se vam libi doplnovani jmen pres
TAB? Co myslite, je to vlastnost jadra nebo interpretu?) Jak dokazete
odlisit jadro a zbytek systemu, kdyz to poprve nainstalujete a nic moc o
tom nevite?

> Vetsina z vas si neuvedomila, ze linux neni na instalaci opravdu vubec
> snadny (uznal to i Linus Tovards, proc to nepriznat?) a dokumentu typu
> HOW-TO... je 100 MB. Lepe receno, napovedy ke vsemu v Linuxu je strasne
> kvanta (coz je dobre), ale napoveda typu jak rychle nainstalovat Linux,
> nakonfigurovat ho a provest uplnou optimalizaci je sakra malo.
To bych nerek co tech 100MB HowTo, manualove stranky, archivi
konferenci... a urcite si muzete zaplatit podporu. Instalacni CD jste si
kouppil originalni, nebo mate kopii? ANO, za original zaplatite, ale
dostanete tu prirucku a instalacni podporu... (nemam osobni zkusenost)

> Upravit 10 MB konfiguracnich souboru taky neni sranda a popravde receno,
> koho bavi to procitat, kdyz vetsina voleb je spise expertnich.
Tak to s Vami nesouhlasim. Standardne toho moc delat nemusite a vecina
zakladnich veci se nech nakonfigurovat naplriklad pres linuxconf. Tech
moznosti je hodne... ale obecne jednoduchej a jedinej navod nedoatanete,
tech cest, jak docilit stejeneho efektu, je mnoho.

> Pokud tedy tvorite distribuce snazte se spise drzet toho, ze je tam bezny
> uzivatel (uplnej blb) a optimalizaci zapnete nazacatku. Expert si to doladi.
> Popravde receno se muzu naucit v Linux, ale pouze v tom pripade, ze uz mi
> bude dobre fungovat a ja ho nastavim dle sebe. Na tomhle jsou windows.
Pokud si (RedHat) zvolite spravnou z moznosti instalace, tak take bude
moct hned pracovat a postupne doladovat, jak budete rust.
Ale celkove se mi tato filozofie neliby, protoze Vam do systemu nanda co
chce a pak nevite ani co Vam bezi. TO z hlediska bezpecnosti je dost
rizikove. V porovnani s pristupem OpenBSD, kde nainstalujete holy system
s OpenSSH a pokud chcete cokoliv dasiho, tak musite nejprve nastudovat a
pochopit presne co delate, ma teke sve do sebe. Uznavam, neni to pristup
prp wokurky, ale tem stejne pocitat nainstalovat a nakonfigurovat musi
nekodo, kdo tomu rozumi.

> Ja se Linux sice driv nebo pozdeji naucim, ale ostatni nebudou chtit venovat
> ty hodiny casu a tak linux skonci jen na serverech.
Nezkonci, lidi standardne neumi nastavit Windows a tjy snimi pracuji.
Nemam namysli nastaveni barvicek okenek. Kolik uzivateklu Win umi pridat
dalsi kalvesnici? Kolik jich umi zmenit rozliseni a hlouboku barev?
Kolik je jich schopnej nakonfuigurovat TCP/IP?
Bez toho, aby se ucili nikdo. A i tak se jedna o veci, jenz ke sve praci
nepotrebujou, oni musi umnet klikat, psat ve wordu, excel, mail... take
se uci jen konkretni aplikace a ne hlubokou znalost systemu.

> Ostatne se jdete nekdy kouknout do normalniho podniku, spravce site hraje
> Quake III, pokud je neco potreba zvedne telefon a zavola help link.
Spravce je hold dost sobrej. Vsechno ma nakonfigurovane a slape mu bez
nutnosti jeho zasahu. A ted jen ceka, az mu da system hlasku, ze se
blizi problemy. Cas mezi tim, si krati u Quakeu. A divite se mu? To ma
jen tak sedet u pocitace?
(ja takovej rezak tedy nejsem, ale i tak mi vetsina veci slape, aniz
bych musel furt litat po uzivatelich nebo obletovat servery. Ucim se,
jak to delat este lepe a snadneji a venuji se (obcas) trenigu uzivatelu.
Kdyz je naucite trochu rozumne pouzivat system, tak Vas nepotrebujou k
vyreseni jednoduchych problemu.) K tomu helpdesku, takovej rezak, kdyz
si s necim uz nevi rady, tak mu nic jineho nezbyva. Mam kamarada co
sparvuje datbazovy server. Kdyz nastaly problemy a on si s tim nevedel
rady, zavilal expertum. A ti mu zaczaly radit veci, co uz davno
vyskousel... vse je jen o pristupu)
BTW: Jestli jste takoveho spravce videl ve statnim, tak se moc nedivte,
to dost casto je jen lepsi uzivatel. Po te co se nauci zaklady spravy
systemu, odejde nekam jinam, kde ho za to zaplati.

> Pracovnik sedi u pocitace a mumla si, to je hruza, ten blbej kram uz zas
> nejde. jejda, co mi to pise?
To je ejden z problemu, kdyz Vam system napise <ukazka> Program provedl
naplatnou operaci a bude ukoncen. Zavrit, detaily. Ty detaily jsou vypis
registru procesoru. To sou data tak pro programatora toho konkretniho
programu.

> Ja kdyz radim lidem u win, tak jsou to nejcasteji otazky typu: jak dam tu
> prilohu do mailu, jak otevru tenhle soubor,
Ano, chcapui Vas. To chce tak jednou za pul roku udelat skoleni a
vyvsvetlit jim to centralneji. Oni si neco odnesou, na neco se zeptaj a
napisou si to step-by-step do specialniho sesitu k pocitacum. Tak to
celkem uspesne chodi u nas... uzivatele se postupne se systemem sziju a
uz vi co je to soubor, adresar, co je to save... musite je to naucit.
Zase sme u toho, ze zadny system (program) se bez studia neda zvladnout.
Jeden z problemu je absence vyuky pocitacu na skole u veciny nasi
populace. Tyto zakladni veci se u nas ve skole snazime studentum vtluct
do hlavy... a zase, uceni se...
> to je hrozne - spadly win a ja psal 2 hodiny dokument a neulozil ho.
Taky jedna vec, co ucime uz v prvaku. Rozpracovany dokument si
pravidelne ukladejte. Dokonce to je i v nekterych zadani pisemek.
(Kolega mel jednou chutky jim vypnout o pisemce proud, ale pak si rek ze
by to bylo moc krute.)

> Myslite, ze se takhle Linux nekam dostane?
Jo urcite, on uz to nekam dosah..

> Na tohle sice zautocil Mandrake, ale ten ma vysoke hardwarove naroky.
A W2K ne? To je system konkurence a vyvojovje zhruba (co se GUI tyce) na
stejne urovni, (W2K, KDE2...)

> Kdo vi jak to dopadne ;-)
nikdo :-)

Omluvam se za cestinu, ale uz sem nemnel silu to po sobe precist.

Cirkl Stepan
MSSCH