Instalace pod kontrolou (Was: Re: Zacatek??????)

Pavel Janik ml. Pavel.Janik na inet.cz
Sobota Únor 12 11:59:53 CET 2000

Zdravím,

pokusím se shrnout několik odpovědí do jedné.

   From: Karel Zak - Zakkr <zakkr na zf.jcu.cz>
   Date: Fri, 11 Feb 2000 15:59:16 +0100 (CET)

   >  <FLAME> ... welcome to RedHat ... </FLAME>
   >
   >  IMHO prave pro to dost lidi pouziva Debian, je to mozna pracnejsi na
   > instalaci, ale presne mate predstavu co vsechno tam mate...

Karle, nevím, jak tohle můžeš vypustit. U *každé* distribuce, která má
individuální volbu balíků jako např. Debian, Red Hat, SuSE apod. si člověk
může říci, co bude mít nainstalováno. Proto si snad Ty balíky volíš nebo ne?
To jako když si řekneš, že nechceš balík kernel-source tak se Ti nainstaluje?
Pokud ano, používáš špatnou distribuci.

   From: Jiri Novak <bati na skodanet.cz>
   Date: Fri, 11 Feb 2000 16:14:04 +0100

   > for i in `rpm -qa`; do rpm -qf $i; done

eh? Myslíte snad něco jako rpm -qail tedy rpm --query --all --info --list?

   From: Jaroslav Brandis <comcotto na savba.sk>
   Date: Fri, 11 Feb 2000 17:51:23 +0100 (MET)

   [dovolil jsem si přehodit pořadí, prvně citace a pak odpověď!]

   > no skusal som takuto instalaciu RH6.0, fakt tam toho bolo iba to minimum,
   > ale pod 100 mb som sa nedostal.

Souhlasím s tím, že minimální instalace Red Hat Linuxu není zrovna ideální,
ale pokud chcete opravdu minimální distribuci, tak proč volíte glibc, proč
volíte Linux 2.2? Proč ne třeba distribuce DLX, LinuxRouter nebo něco
podobného? Pokud mám před sebou nějaký cíl, volím podle něj prostředky. Pokud
budu mít za úkol nainstalovat sekretářce účetní software a _nebudu_ mít
limitované prostředky, jistě nebudu volit Linux a to, že celý software napíšu
sám, ale koupím software pod jiný OS a nainstaluju.

   From: Karel Zak - Zakkr <zakkr na zf.jcu.cz>
   Date: Fri, 11 Feb 2000 18:22:33 +0100 (CET)

   >  Ja to myslel jako vtipek, ale nemyslim, ze by to v Debianu fungovalo jinak,
   > on k tomu neni duvod. Naopak update balicku je tam neustaly, bugy osobne
   > nesleduji (si ziju...:-), ale temer neustale updatuji (nekdy i denne),
   > to ale asi neni pripad zacatecnika s CD u domaciho pocitace.

V Debianu to ale opravdu funguje jinak. V Debianu jsou security updaty
testovány podstatně důkladněji než v Red Hatu (ano, já to dokážu říci i
přesto, že používám Red Hat, někteří kolegové si ale bohužel nedokáží přiznat
něco podobného) a to je +. Minus je však to, že to většinou trvá déle. Red
Hatu se mnohdy stane, že některý balík (resp. security update) releasne hned
dvakrát. Jednou dokonce byl security update dělán na 3x. Ale pozor - chyba je
téměř vždy opravena rychleji než v Debianu. Naopak Debian sice opravuje vždy
(no, někdy se podaří také repete :-) načisto, ale bohužel pozdě (tj. o den či
maximálně dva dny později než RH). Volba distribuce je také o tomto.

   > Kadopadne nechci tvrdit, ze Deb. je lepsi nez RH a naopak, jen myslim, ze
   > je to pro zacatecnika instalovatelne oboji (i kdyz u Debianu muze byt
   > mirne vydesen mnozstvim packages.)

No, možná jsem trošku pesimista, ale myslím si, že ani Red Hat Linux a natož
Debian GNU/Linux ještě nejsou připraveny pro "začátečníka". Tím myslím
začátečníka s Linuxem. Red Hat Linux se tomu již blíží, ale Debian GNU/Linux
má před sebou delší cestu. Nebojme si přiznat obě pravdy. Ano, může se stát,
že si začátečník nainstaluje * (doplňte sami) Linux, ale je opravdu bezpečný?
Neudělal začátečník nějakou chybu? Vždyť to se může stát i zkušenějším
uživatelům. To, že * Linux běží, ještě neznamená, že bude běžet i patnáct
minut po připojení do sítě...

Pozn.: Začátečník s počítači nemá co vůbec instalovat jakýkoli OS a natož
Linux.

   From: "P.K." <dok13 na bigfoot.com>
   Date: Fri, 11 Feb 2000 18:38:39 +0100

   > No, ja jsem instaloval RH a vzhledem k tomu, ze jsem nemel paru k cemu
   > je to dobre, tak jsem par veci z te nabidky dal pryc a ted, kdyz jsem chtel
   > vyrobit nove jadro kvuli potizim s hw, tak jsem zjistil ze mi tam chybi
   > kdeco, jako prekladace, nejake knihovny a hlavickove soubory, resp. ty

A jak tohle souvisí s Red Hatem? Dosaďte si místo RH SuSE nebo něco jiného a
je to totéž. Nesnáším takovéto a podobné názory. Pokud si v Linuxu smažete
soubor /etc/passwd nebudete se moci jednoduše přihlásit. Je to chyba Linuxu?
--
Pavel Janík ml.
Pavel.Janik na inet.cz