Instalace pod kontrolou (Was: Re: Zacatek??????)

Karel Zak - Zakkr zakkr na zf.jcu.cz
Pondělí Únor 14 11:58:43 CET 2000

On 12 Feb 2000, Pavel Janik ml. wrote:

> [...]
>    >
>    >  <FLAME> ... welcome to RedHat ... </FLAME>
>    >
>    >  IMHO prave pro to dost lidi pouziva Debian, je to mozna pracnejsi na
>    > instalaci, ale presne mate predstavu co vsechno tam mate...
>
> Karle, nevím, jak tohle můžeš vypustit. U *každé* distribuce, která má
> individuální volbu balíků jako např. Debian, Red Hat, SuSE apod. si člověk
> může říci, co bude mít nainstalováno. Proto si snad Ty balíky volíš nebo ne?
> To jako když si řekneš, že nechceš balík kernel-source tak se Ti nainstaluje?

Jak jsem rikal, psal jsem to s usmevem na tvari (a ja se smeju porad :-),
ale i tak co jsem se setkal s RH tak to na mne delalo dojem, ze se snazi vice
nez Debian "byt chytrou instalacni procedurou". Debian mi pripada vice
low-level, ale uznavam, ze to je subjektivni. Uz se delsi dobu chystam na to,
ze RH nejak vice vyzkousim, pak budu moudrejsi. On i Debian pri instalaci
nabidne nejake pripravene schema - jednou jsem to zkusil a priznavam, ze
vysledek jsem pak preformatoval (ale mohlo to byt tim, ze to bylo v te dobe
dost unstable Potato).

>    > no skusal som takuto instalaciu RH6.0, fakt tam toho bolo iba to minimum,
>    > ale pod 100 mb som sa nedostal.
>
> Pokud mám před sebou nějaký cíl, volím podle něj prostředky.

ano, Velka pravda v male vete...

> [...]

> přesto, že používám Red Hat, někteří kolegové si ale bohužel nedokáží přiznat
> něco podobného) a to je +. Minus je však to, že to většinou trvá déle. Red
> Hatu se mnohdy stane, že některý balík (resp. security update) releasne hned
> dvakrát. Jednou dokonce byl security update dělán na 3x. Ale pozor - chyba je
> téměř vždy opravena rychleji než v Debianu. Naopak Debian sice opravuje vždy
> (no, někdy se podaří také repete :-) načisto, ale bohužel pozdě (tj. o den či
> maximálně dva dny později než RH). Volba distribuce je také o tomto.

 Jak jsem psal, nesleduji to (jsem radeji programatorem, nez adminem). Doufam
jen, ze z posledni Pavlovo vety si nekdo neudela zaver, ze Debian neni
bezpecny, opakuji - lze predpokladat, ze RH i Deb jsou bezpecni stejne.
U Debianu nekteri tvrdi, ze je stabilnejsi.

>    > Kadopadne nechci tvrdit, ze Deb. je lepsi nez RH a naopak, jen myslim, ze
>    > je to pro zacatecnika instalovatelne oboji (i kdyz u Debianu muze byt
>    > mirne vydesen mnozstvim packages.)
>
> No, možná jsem trošku pesimista, ale myslím si, že ani Red Hat Linux a natož
> Debian GNU/Linux ještě nejsou připraveny pro "začátečníka". Tím myslím
> začátečníka s Linuxem.

Jak psal Petr Snajdr je otazkou co je to "zacatecnik".

Ale... kazdy na teto konferenci jednou zacinal. Ja jsem v te dobe znal UN*X
opravdu jen "z dalky" a i tak jsem domu prinesl Slackware a zacal instalovat,
(v te dobe byl nejaky system z balicky v plenkach). A i tak jsem to naistaloval,
a nejsem zadny pocitacovy genius. Proto si myslim, ze soucasne dist. jsou
pouzitelne pro zacatecnika.

Podle mne je to hodne o tom, jak moc se chce ten zacatecnik neco noveho naucit,
pripada mi, ze kolem sebe vidim az moc snahy nechat soucasne uzivatele M$ v
jejich svete klikani a strefovani se to ikonek a prispusobit linux teto urovni
uzivatelu. Uznavam, ze pri snaze dohnat linux do kancelare je to nutne (je to
opravdu nutne? - proc nepouzivat M$ pokud to staci), ale vzdy by zde mela byt
plne funkcni (nebo i funkcnejsi:-) alternativa pro ty co chteji znat.
Nastesti zatim tato moznost u vetsiny dist. trva.

Doufam, ze v linuxu bude vzdy *prednejsi funkcnost* pred snahou lacine se
zalibit uzivateli.

(Az budu nekdy instalovat Debian na nejaky server a on mne bude nutit pouzivat
grafiku a mys tak prejdu na jinou distribuci...).

> že si začátečník nainstaluje * (doplňte sami) Linux, ale je opravdu bezpečný?
> Neudělal začátečník nějakou chybu? Vždyť to se může stát i zkušenějším
> uživatelům. To, že * Linux běží, ještě neznamená, že bude běžet i patnáct
> minut po připojení do sítě...

To je jina vec, dobry admin se rodi roky a musi prekonat mnoho svych chyb.
Kdo je zacatecnik a instaluje neco co musi byt super-bezpecne tak je nejen
zacatecnik, ale i silenec.

						Karel