Cesky tisk - uvaha (dlouhe)

Čtvrtek Únor 24 11:40:38 CET 2000

Jak je mym osklivym zvykem, nasleduje dlouha odpoved na nekolik
prispevku najednou.

On 23 Feb 2000, Cejka Rudolf wrote:

> Nezlobte se na me, ale vasim poznamkam v posledni dobe moc nerozumim.
> Mam treba pro tisk zadat prikaz "nakresli caru z A do B" a na vystupu
> se ma objevit "nakresli kruznici s polomerem R"?

Uf. Kdyz rikam isomorfismus, tak myslim, isomorfismus. To jako ze se misto
puts("1 2 3 4 moveto lineto") rekne XDrawLine(..., 1, 2, 3, 4) (neberte
ten priklad moc doslova). Tim myslim, ze jsou to jazyky na *zhruba*
stejnem stupni abstrakce (narozdil od TeXu, ktery stoji vys,
nebo bitmapy, ktera stoji hluboko niz).

> Pokud nekdo chce PostScript, at ma PostScript. Pokud ale nekdo chce
> PCL nebo rastrovy vystup, tak mu nic nebrani. Leda spatna implementace,
> ktera by nic jineho nez PostScript nepodporovala.

A co gs -dDEVICE=... ? :)

Mimochodem...Xprt nema (narozdil od PS, kde je to jaksi prirozenym
jevem) nijak vyresen "tisk do souboru".

> Problem cestiny s Xprt nesouvisi.

Souvisi. Kdyz to Xprt bude sabotovat (treba z toho duvodu, ze nema po
ruce vhodne fonty), tak nic cesky nevytisknu.

> Jak jsem psal - PostScript je zajimavy jako cilovy jazyk. Neni ovsem
> vhodny jako mezijazyk.

Bylo by vhodne definovat, co se mysli cilovym jazykem a mezijazykem.
Ja bych to videl tak, ze cilovy jazyk je to, cemu rozumi primo
tiskarna...no jo, jenze mezi PS a bitmapou je propastny rozdil ve stupni
abstrakce. PS (nebo treba PDF) je totiz jazyk, kterym je mozno *do znacne
miry nezavisle na cilovem zarizeni* popsat vystup. Co je pak mezijazyk?

> Mimo jine i proto, ze vubec nic nezarucuje

Zajimave pozorovani. Na cem je zalozeno?

> neni definovana prace s realnymi cisly...

Hmm? To je X protokol, kdo nezna realna cisla (u nej na tom ale neni nic
spatneho, protoze nema smysl adresovat pulku pixelu).

> X Window rozhrani jsou naopak vcelku solidne definovana a jakz takz
> zarucuji moznost presne specifikovat graficky vystup.

Graficky vystup != tiskovy vystup (jeste se k tomu vratim na konci).

> Tohle doufam nemyslite vazne.

Fakt je, ze otazka, kam patri, muze byt diskutabilni, ale davalo by smysl,
aby byly na co nejmensim poctu mist (idealne na jedinem).

On Wed, 23 Feb 2000, Ing. Miloslav Ponkrác wrote:

> Nekde jsem slysel, ze NextStep pouziva PostScript, ktery byl doplnen prave o
> tyto veci. Neslo by treba PostScript podobnym zpusobem rozsirit? Rekl bych
> to tak, PostScript neni kamenna obluda, do ktere nejde nic pridat.

Je to standard. Podrobne dokumentovany a siroce akceptovany.
To jistou kamennost vyzaduje.

> Nema smysl se prit o to, ktery system ma to ci ono lepsi. Jsou veci, ktere
> jsou v Linuxu lepsi, jsou veci, ktere jsou ve Windows lepsi. Me na Linuxu
> mrzi jedna vec, ze vznikaji standardy ostošest na vsechno mozne, ale na
> zakladni veci standardy nejsou. Proc?

Tak nejaky vymyslete. Co vam brani?

On Wed, 23 Feb 2000, Vladimir Rengevic wrote:

> No, osvitku mam nejaky ten rok a svietime aj pre externych zakaznikov.
> A jedna z prvych veci na ktoru ich upozornim je skutocnost, ze _vzdy_
> (az na dohodnute vecsinou problematicke situacie) musia mat fonty v PS
> subore. Nezaberu vela a je po problemoch ;-)

Tenhle pristup ma neco do sebe.

On 24 Feb 2000, Cejka Rudolf wrote:

> Zakladnim principem X Print Extension je totiz to, ze aplikace nemusi
> pro tisk pouzivat zadne specialni prikazy, ale uplne stejne vykreslovaci
> prikazy, jako pro normalni zobrazovani.

Jenze tisk NENI normalni zobrazovani. (Pokud ano, pak by M$ Word musel
umet vytisknout animovany text tak, aby se na papire hybal. A to ani
v Redmondu neumi...aspon zatim.) Papir a obrazovka jsou zatracene
odlisna media: barvy, rozliseni, rozmery plochy...vsechno se lisi.

(Mimochodem, ty rozmery: je uzasne, jak snad veskery software na vyrobu
potistenych papiru, ktere jsou typicky delsi nez sirsi, sverepe na
obrazovce, ktera je naopak vic siroka nez vysoka, zabira svym harampadim
prostor predevsim u horizontalnich okraju, a tudiz je volna plocha
jeste vic "vodorovne nudlovitejsi" a jeste mene odpovida rozmerum
vysledneho media.)

> A z duvodu sitove transparence jsou vsechny tyto prikazy prevadeny
> knihovnou X11 na X protokol, ktery cestuje bud na normalni X server
> (treba display cislo 0), nebo k tiskovemu serveru Xprt (treba display
> cislo 1).

Ze to funguje stejne sitove transparentne jako normalni displej je fajn,
jenze to bych nevidel jako klicovou vlastnost, protoze normalni X11 je
spis interaktivni zalezitost, zatimco tisk je spis davkovy.