Linux na Alphe

Henryk Paluch paluch na KMLinux.fjfi.cvut.cz
Středa Leden 19 17:44:56 CET 2000

>    Videl jsem, ze tu nekdo provozuje SUBJ. Jake s tim
>mate zkusenosti? Je k dispozici nejaka rozumna distribuce
>a tak ....
Dobry den!

  Mam drobne zkusenosti s Linuxem na Alphe od RedHatu 5.0.
Konkretne jde o jednoprocesorovy AlphaServer 800 5/500 (500MHz EV56
procesor, architektura "Noritake") a dale AlphaServer 2100 (2x 175MHz EV45
 CPU, architektura "Sable").

  Budte pripraven na nove zazitky. Pravdepodobne budete muset k bootu
pouzit SRM konzoli, protoze Miniloader (MILO) podporuje jen nekolik
malo pocitacu s Alphou.

  Jako velice stabilni (na Alphe) doporucuju RedHat 5.2 s jadrem 2.0.35.
RedHat 6.0 na AS2100 panikari. Dle meho skromneho nazoru je Linux na Alphe
ponekud mene stabilni nez na Intelu a chybi klicove aplikace - Netscape
nebo Acrobat. (S trochou stesti a licenci na DEC OSF se da pouzit stary
Netscape pro DEC OSF3.2). Softwarova emulace x86 s jadrem 2.2.x nefunguje
(mozna ze uz se to zmenilo). Navic je ta emulace samozrejme pomala
(pomalejsi nez vmware na Intelech).

  Na Alphe pouzivam RedHat a to z prosteho duvodu - existuje
na Alphu nejdele (uz nekdy od roku 1995 RedHat 3.0.3 pro Alphu).

  Pri instalaci se snazte za kazdou cenu pouzit BSD disklabel misto
klasickych PC partitions, jinak nebudete moci z disku bootovat pomoci
SRM konzole. Ve starsich RedHatech byla neprijemna chyba v disklabelu -
fdisk vam dovolil nadefinovat partition, ktera o jeden cylindr presahovala
cely disk a to pak obvykle zpusobilo zatuhnti jadra bez jakekoliv
chybove hlasky (radic QLogic ISP 1040).

 Budte velice opatrny pri vyberu novych PCI karet pro Alphu. Zdaleka
ne vsechny karty pro x86 chodi na Alphe a to minimalne ze 2 duvodu:

1) Inicializace - mnoho PCI karet vyzaduje po hw resetu inicalizaci
                  a ta je pouze
                  v x86 BIOSU. Alpha BIOS sice ma emulaci x86 prave pro
                  inicalizaci takovych karet, ale to ne vzdy funguje.
2) MMIO (Memory Mapped Input Output) - pokud karta podporuje jenom
                  tento pristup, tak to nekdy nemusi na Alphe fungovat
                  (podivate-li se do prenositelnych ovladacu, jako
                   NCR53C8xx, Qlogic ISP nebo Symbios 53C8xx, tak ty se na
                  Alphe vzdy nakonfigurujou do standardniho I/O rezimu)

  I kdyz je jadro Digital Unixu v nekterych ohledech lepsi nez Linux (SMP,
journalovy Advanced Filesystem, spolehlivejsi ovladace), tak z hlediska
uzivatelskeho prostredi jasne vede Linux (az na chybejici Netscape) a je
velice prijemne, kdyz se clovek nemusi pohybovat na Alphe v prehistorickem
CDE a jinych zastaralych programech v Digital Unixu. Ted je navic k
dispozici Compaq Fortran pro Alpha/Linux (pro urcite nekomercni pouziti
dokonce zdarma), takze ani vedcum uz nic nebrani v pouziti Linuxu na
Alphe(G77 je na Alphe katastrofalne pomaly).

  Pokud mate nejake podrobnejsi dotazy k Alphe, poslete mi prosim take
Cc: na moji adresu - konference ctu ponekud nepravidelne.

S pozdravem
    Henryk Paluch, paluch na bimbo.fjfi.cvut.cz