Cesky tisk - uvaha

pali na tmapy.cz pali na tmapy.cz
Středa Leden 26 08:42:26 CET 2000

Dobry den

Chtěl bych se zeptat na názor, případně rozvířit diskusi, která by nastínila,
jak dlouholetý problém řešit.

Dle mého názoru je problém s českým tiskem (iso-8859-2 znaků) jedním z
nejpalčivějších současných problémů, z pohledu českého uživatele.
I západní autoři si již zvykají psát programy tak, že vstup a zobrazování
našich znaků je bez problémů (zde míním především projekty v s využitím
knihoven projektu gnome nebo kde). Případně stačí doplnit jeden řádek kodu (BTW
o s čárkou v programech s knihovnou xforms také nenapíšu bez hacků s Xwin, ale
to mi nevadí, tato knihovna se stejně nějak dynamicky nevyvíjí) viz dnešní SW
sklizen na www.root.cz.

Ale tisk to je něco jiného. Programy, které něco česky vytiskou (ted myslím
hlavně tisk v grafice, vim mi samozřejmě tiskne skvěle :-) bez dodatečných
úprav lze spočítat na prstech jedné ruky (ted mě ani žádný nenapadá).
Možná mi nyní někdo vysvětlíte, že mám špatné informace a že jich jsou mraky.
Rád bych to slyšel.

Jelikož nepoužívám KDE, nemohu říct, jak to vypadá tam, ale v rámci gnome je to
stále špatné. Například GNOME office: Abiword (tomu asi chybí i ten jeden řádek
a hroutí se při vstupu českých znaků ;-) Gnumeric postupuje rychle kupředu,
vstup i zobrazování je v pořádku, ale zkoušel jsem nejnovější verzi 0.48 s
gnome-printem 1.0, ale české znaky nic. Dále Dia podobné, ...

Zajímalo by mě, jestli někdo z konference je schopen říct, v čem je vlastně
problém při tisku postscriptu. Ogonkify pomůže při tisku z netscapu, ale
nezabírá na gnumeric a ostatní.

Pokud se tu najde někdo (stačí i někdo ve spřátelených iso-8859-2 zemích), kdo
ví, v čem je problém a jak na to, nemohl by to zde srozumitelně popsat, aby se
případně někdo další mohl zapojit do vývoje gnome-printu, aby to tisklo rovnou?
Zdá se mi, že vývojářům, používajícím pouze iso-8859-1, se zdá, že vše bez
problémů funguje.

Pavel

PS. Pokud někdo víte, jak se dá např z gnumericu něco česky vytisknout, mohl
byste poradit, jak na to?

E-Mail: pali na tmapy.cz    WWW: www.tmapy.cz
Pavel Lisy, T-MAPY spol. s r.o.
Nezvalova 850, Hradec Kralove 2