Cesky tisk - uvaha

Středa Leden 26 21:03:21 CET 2000

On 26 Jan 2000, Cejka Rudolf wrote:

> Treba pouzitelne a skutecne standardni fonty ve stylu fall-back: Pokud
> neni nic jineho, at v systemu musi byt alespon tyto a vsude. Vcetne ceskych
> znaku, japonskych znaku, uvozovek dole... Dokud tohle nebude, nema smysl se
> bavit dal.

No vida, konecne nejaky konkretni navrh. :)
V novych XFree86 je/bude standardne nekolik pomerne objemnych fontu.

Jenze na druhou stranu...(novy mod: advocatus diaboli)...co znamena
"Vcetne ceskych znaku, japonskych znaku, uvozovek dole..."? Ma tam byt
taky abeceda indianu z amazonskych pralesu? A co klinove pismo? A co
klingonska abeceda? Ma tam byt obrazek destniku?

> Mozna i toto bude jeden z duvodu, proc LC_NUMERIC ve FreeBSD jeste nikdo
> neimplementoval a nikdo se do toho ani nehrne, takze o tomto problemu si
> zatim jen nechavam zdat - klidny tot spanek.

Nemyslim, ze LC_NUMERIC je jediny priklad. Na druhou stranu je
neimplementace LC_NUMERIC v rozporu s (Vasim) pozadavkem, aby se o
lokalizaci staral system.

> Muzete si vybrat. Spis vas na to nikdo neupozorni, protoze toto neni
> primo parametr funkce, ale je potreba okolo prislusne funkce zavolat
> nejakou jinou funkci. Treba by stacilo predelat prislusne funkce tak, aby

Verim tomu, ze treba isalpha() existovalo driv nez locales. Tj. puvodni
semantika isalpha() (aspon na unixovem systemu) byla, ze indikuje, zda je
zadany znak pismenem v ASCII. At uz to bylo nebo nebylo explicitne popsane
ve specifikaci. Pak nekdo prisel a napadlo ho tam podstrcit locales, coz
na jedne strane usetrilo praci s upravou programu, kterym bylo vlastne
jedno, co zpracovavaji, ale zblblo programy, ktere se spolehaly na to, ze
se isalpha() ridi ASCII...nijak totiz neslo rozlisit, jak to vlastne
autor myslel, kdyz isalpha() pouzil. No a protoze to rozliseni neni
explicitne vyzadovano, tak si to primo koleduje o to, aby to porad lidi
pouzivali spatne.

Abych to nejak vratil k tematu: system (ve smyslu neceho, co sedi pod
nejakou aplikaci) nemuze transparentne resit ty aspekty lokalizace, ktere
vyzaduji interakci nad ramec existujiciho rozhrani. System nemuze
sam od sebe vyresit problem toho, ze spanele pisi otazniky a vykricniky
jeste jednou na zacatku vety a to vzhuru nohama (jak system
pozna, kde zacala veta?). System nemuze zacit sam od sebe psat spravne
uvozovky. System nemuze jen tak zacit psat svisle (jak zarucim, ze se
zobrazene elementy spravne preorganizuji?).

> jejich parametrem byl odkaz na pozadovanou lokalizaci. Jenze tohle uz
> nikdo nezmeni. Na druhou stranu: Kdyby se vam vyse uvedene reseni
> libilo, tak mi prosim napiste, kdy a kde ta celostrankova omluva vyjde.
> Pokud se vam me reseni nelibi, tak ho prosim zkritizujte.

Zopakuji Vase puvodni slova:

Neni tam ani slovo o tom, ze by ty programy mel nekdo nejdriv naucit
s tou knihovnou fungovat. Navrhovane reseni: ze by se locale explicitne
uvadelo, se mi pochopitelne libi, ale IMHO to nevyhovuje zadani.