Announce: rcscripts

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Pátek Červenec 14 14:42:15 CEST 2000

Zdravim!

> Zkrátka, pokud se podaří tenhle projekt dotlačit do zdárného konce, bude
> to skvělé.

   Take jsem nad timto problemem sveho casu premyslel -- ani ne tak proto,
ze by mi vadilo, jak Linux bootuje pomalu, ale spis mi cely system startup
scriptu prisel neprehledny a tezkopadny. A tak jsem si vyvinul jednoduchy
Ceckovy program (ftp://atrey.karlin.mff.cuni.cz/pub/local/mj/linux/sss-0.0.tar.gz),
ktery se o spousteni a shazovani vsech systemovych sluzeb stara na zaklade
velice jednoducheho popisu v /etc/daemons, ktery vypada asi takto:

	sys/swap
	  up:		@>Turning on swap
			swapon -a
	  shutdown:	swapoff -a

	sys/root
	  up:		@>Mounting root volume
			mount -n -o remount,rw /
	  shutdown:	mount -n -o remount,ro /

	daemons/syslogd -m0
	daemons/klogd
	daemons/gpm -t ps2 -R -V-5

	net/if/loopback
	  up:		ip link set lo up
			ip addr add 127.0.0.1/8 dev lo
	  down:		ip link set lo down
			ip addr del 127.0.0.1/8 dev lo

	net/if/eth0
	  up:		ip link set eth0 up
			ip addr add 62.168.0.25/29 dev eth0
	  down:		ip link set eth0 down
			ip addr del 62.168.0.25/29 dev eth0

	net/daemons/inetd
	net/daemons/in.identd -e
	net/daemons/sshd
	net/daemons/nfs/portmap

Zkratka a dobre vyjmenujete seznam vsech systemovych sluzeb a u kazde z nich,
jak se maji provadet ruzne akce:

	start	Spusteni daemona
	stop	Shozeni daemona
	shutdown Shozeni, ktere je nutne provest i pri rebootu systemu
		(stop se totiz v takovem pripade neprovadi, aby se usetril cas)
	reload	Reload daemona
	restart	Restart daemona
	up/down	Totez jako start/stop, ale pro sluzby, ktere nejsou
		daemony, a tudiz si u nich nema system snazit domyslet
		defaultni chovani

Kazda z techto akci ma svuj default, takze u klasickych daemonu
startovanych obyc. spustenim, reloadovanych pomoci SIGHUP atd. staci
uvest pouze jmeno daemona a program si domysli zbytek, tu a tam je nutne
neco overridovat rucne.

Navic vsechny sluzby jsou zatrideny do stromove struktury, takze muzete
snadno pozadat treba o shutdown vsech sitovych daemonu ci o nahozeni
vseho, co souvisi se siti. To je vlastne prirozene zobecneni runlevelu
-- v /etc/inittab pak staci uvest pro kazdy runlevel, jake podstromy
v nem maji byt aktivni.

Ja uz tento system pouzivam dva roky k plne spokojenosti, jen jsem se
nikdy nedostal k tomu, abych jej poradne zdokumentoval, pripadne poradal
"spanile jizdy" za ucelem jeho prosazeni :-)

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
"Black holes are where God divided by zero."