Novy debian?

Ing. Miloslav Ponkrác postovni.holub na atlas.cz
Pondělí Červenec 24 22:28:28 CEST 2000

>Nejsem zrovna velkym fanouskem SuSE, ale musim rict, ze cena 1600Kc za
>distribuci na 6-ti CD s tlustym manualem a nekolika KOMERCNIMY programy, my
>zatim tak strasna nepripadne

Souhlasím.

>Vetsina uzivatelu Linuxu se te nekomercnosti nevzda - vzdyt prave pro tu
>nekomercnost mame Linux radi, ne?

Nesouhlasím. Souhlasím s tím, že většina PROGRAMÁTORŮ, či KUTILŮ se
nekomerčního Linuxu nevzdá. Ale většina lidí chce mít příjemnou instalaci,
spíše, než aby hleděla na to, jestli je to nekomerčního. A troufám si
tvrdit, že ta druhá skupina lidí je mnohem početnější a hlavně BUDE čím dál
více početnější. Tedy dle mého většina UŽIVATELŮ se klidně bez výčitek
nekomerčního Linuxu vzdá.

>Na druhou stranu, firma ktera ma prostredky muze tyto nadsence sponzorovat
>tlacit tak vyvoj kupredu.
>A na tom nevidim nic spatneho - napr. Sun Microsystems nedavno uvolnily
Star
>Office pod licenci GPL a hodlaji s "Linuxaky" spolupracovat. Jak vidity,
>komercni subjekty nemusi byt pokazde zle...

To netvrdím, ani nemám žádnou zapšklost vůči firmám. Naopak si čím dál více
myslím, že jedině komerční firmy jsou schopny dotáhnout Linux do slušné, pro
běžného člověka vhodné podoby. Bohužel zatím takový Linux neznám, ale třeba
jednou se objeví. (I výše jmenované SUSE mě zklamalo, protože povětšinou
není schopno jednoduše chodit s běžným hardware.).

Možná je problém v tom, že komerční subjekty si nemohou dovolit to, co
nekomerční. Nemohou si třeba dovolit nedostupnost své distribuce pro
veřejnost. Proto vlastně tato diskuse začala. Když se mluvilo o Debianu,
uvítal bych alespoň na titulní stránce www.debian.cz informaci o tom, kde
člověk může získat CD Debianu. Například na www.freebsd.cz se to dozvíte
odkazem přímo z titulní stránky. Možná je to tím, že Debian je řízen z
prostředí, kde je problém s rychlým připojením na Internet podstatně menší
problém, než v Čechách. Tudíž tam nikoho nenapadne, proč by si to lidi
nestahovali z Internetu.

Miloslav Ponkrác