kvalita mp3 enkoderu (long) - a taky uz uplne OT

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Červen 16 15:21:28 CEST 2000

LP

| Pracoval jsem par let jako technik v rozhlase, je pravda, ze
| je to uz trochu dele, ale pamatuji si ze LP ma nejlepsi
| pomer signal/sum tak 45db mg. pasek bez dolby tak
| 60 db, prebuditelnost velmi mala. Takze tenhle nazor o male

Ja u desek dosahuji 45dB pokud neoriznu hluk pohonu a brum, pokud ukrojim
50+100Hz notch filtrem (uzkopasmovou zadrzi, Q odhadem 70-100) a vse pod
30Hz (Butterworth filtr tretiho radu), dostavam se k +/-70dB u primo rytych
desek (zavisi na urovni nahravky). U normalnich desek (ryti-matka,
otisk-matrice, dalsi_otisk-deska) je to kolem 55-60dB. A to uz je sum desky
(je to slyset jako kdyz jedou lyze po snehu - po opravdu poradnem
zesileni), nikoli sum predzesilovace, ten ma SN s pripojenou (a zapnutou)
prenoskou 85dB (nefoukat! nebo rucicka vyleti za roh).

| dynamice CD (ze ctete
| Stereo & Video a mrazite CD:-))) mi prijde trochu podivny.

tyhle blaboly nectu. Nevedel jsem, ze nekdo mrazi CDcka. To je zrale akorat
na to, aby v tom vrchnim krycim polymeru vznikly mikroskopicke praskliny a
ta naparena vrstvicka hliniku pak lepe oxiduje :-)). Kazdy zivotnosti CD
sveho strujcem...

| CD ma minimalni
| odstup signal/sum 95-100db => dynamika min 95-100db. Pokud

S/N neni dtto co dynamika. Klidovy SN muzu mit 100dB i u 8-bitoveho DA
prevodniku. Ale dynamiku jen 42dB.

| je CD blbe nahrane
| neznamena to, ze je spatne CD jako medium.

Myslim tim to, ze dnes vetsina nahravek na CD (dokonce uz i klasika!) je
nahravana s kompresorem dynamiky (tzv. loudness maximizery), takze dynamika
zaznamu je minimalni. Zkuste si grabnout nejake novejsi CD a podivat se na
nej ve wave editoru - HRUZA!. Nemyslim tim samozrejme CD jako medium, ikdyz
16 bilu linearni kvantizace, no nic moc (puvodne to bylo konstruovano jako
nahrada DOLBY A - vzdyt vyvoj se pise nekdy od roku 73 a to jeste par let
predtim podle mne se o tom vedla diskuse).

Kdyz merite treba studiovy 16-bitovy AD (nikoli DA!) prevodnik tak jak se
meri magnetofony a aby mel rezervu na impulsni spicky (tj. v urovni
-12...-18dB podle druhu toho co se nahrava) a jeste si nechate tak 3-6dB
pro strycka prihodu (kytarovy fuzz z toho co nahravate mit nechcete, ze?),
vyjde vam cislo mnohem mensi nez onech teoretickych 90,3dB - neco kolem
70dB - tedy v podstate jako u Dolby A. A to se jeste nebavime o
exponencialnim narustu zkresleni diky linearni kvantizaci.

A to jeste se tam pouziva malilinkaty sum - dither, ktery je ve vysledku na
digitalni strane po silenem zvetseni videt jako mirne roztrepeni jinak
hladke sinusovky (mam pocit, ze u profi prevodniku je dither 0,53 LSB -
tedy ekvivalentniho efektivniho napeti) - v klidu ale na digitalni strane
nesmi byt. Vysledny efekt je ten, ze vam docela snizi zkresleni a trosicku
zvedne dynamiku hlavne tichych pasazi (u hlasitych je to nepodstatne).

| Omlouvam se za OFFTOPIC, ale me to prjde jak sarlatanstvi.
| 				Dan

Dnesni Hi-End je sarlatanstvi - je cely o tom, jak dostat z lidi co nejvic
penez. Ale studiova technika je studiova technika. 70dB SN u mixaku co mate
ve vyslednem mixu vas jako cloveka ze studia nevzrusi - ale reknete to
nekomu ze S+V, nazve onu techniku srotem, pritom zvuk z ni je lepsi, nez z
drahe moderni Hi-End techniky (byt treba elektronkove).

| PS: byl jste nekdy ve studiu a videl na to se porizuje
| Master zaznam ?

Ano, analogove pasky jsou vsudypritomne, akorat se ty palcove uz moc spatne
shaneji. Proto dneska uz clovek v novejsim studiu najde spis ADAT nebo
primo nejaky pocitacovy (ci bezpocitacovy) HDR, treba PowerPC s prevodniky
Protools 888. Sam se chystam si udelat ctyrstopy magnetak, byt na kazety
(ale s rychlosti posunu 19cm/s).

             Jaroslav Lukesh, K-net
               http://www.k-net.cz
      Multimedia, Networking, Communications