za blbost se plati (LONG)

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Pátek Březen 24 00:32:55 CET 2000

On Thu, 23 Mar 2000, Blasko Marek wrote:

> impulz o sile 1,5-2mv a nula je vsetko podtim ale ked si vezmete zosik
> tak zistite ze kde bola povodne nula a teraz je jednicka je ten impulz
> slabsi a kde bola aj povodne jednicka zase silnejsi ...... a z tohoto sa
> da zrecoverovat priblizny obsah. a preto sa zapisuje to raz nula raz
> jedna a znova viac krat ak mate pristup k nejakej knihe o magnetickych
> vlastnostiach materialoch a o hysterezii a td tak to pochop[ite lachsie
> jak ked vam to napisem ja :(

Protoze me tohle trochu zajimalo - taky jsem recovery smazaneho zaznamu
povazoval za nemozne a nelogicke, malinko jsem se o tom bavil s lidma co
delaji do radioteleskopu a tak. Navic jsem kdysi disassembloval program
pro radic floppydisku s myslim WD1793 pro omsely pocitac sinclair QL:

Cast fakticka - to co vy povazujete z hledisko SW jak se zapisuji data
neni to co pise radic - krome vlastnich dat tam pise i pekne slozite
samoopravne kody i na obycejnou disketu - pote co jsem to zacal chapat jak
se pise na disketu, bylo jasne , ze i to pri dane urovni technologie
(drive vypada jako hracka z LEGA) je zazrak, ze disketa vubec pise a
precte to po sobe. Vetsina tech dat se neprecte bezchybne a asi ani ne z
HD - ale ty CRC dopocitava radic a tak se o nicem nedozvite - navic dnes
jsou vsechny disky PRML - takze tam je vymakany SW v DSP prevodniku, ktery
si hlida skutecny prubeh signalu s tim, co ma z teoretickych modelu, jak
by mela vypadat dana posloupnost bitu. Obavam se, ze tohle se asi na
internetu nenajde, protoze to je tajemstvi stale vetsich kapacit disku a
to si asi firmy prisne strezi.  (pokud kecam, tam me opravte - uz jsem to
mozna pozapomnel - je to uz dlouho)

Takze to je matematicka uloha - mam spoustu signalu pres sebe ale vim,
 jake maji charakteristiky (bazove polynomy pro CRC dany radicem) a ted
to musim nejak rozmotat - vezte ze profici maji spoustu novych metod pro
rozmotavani konvoluovanych ci jinak smichanych signalu - napr pouziti
vlnkovych transformaci (wavelet), neuronovych siti apod. Kolega to
napriklad dela s optickym spektrem dvojhvezdy a vicehvezdy kdyz vidime jen
jedno smichane spektrum v ruznych casovych obdobich .

ted ten mg zaznam - pochopitelne NSA ci FBI (a  ony specializovane
laboratore urcite maji) nebude prehazovat vretena do jineho disku ale
jednak budou primo cist mg pole (ne komercnim radicem a hlavou) ze stop
pomoci nejake hodne citlive mg sondy - SQUID (take psavalo SKVID)- (to
neni html cache ;-) supravodive detektory meri velice slabe pole a navic
funguji kvantove - reaguji na mg pole podukovane temer jednotlivymi
elektrony.  Navic mam pocit, ze jsem kdysi zaslechl o pokusu detekce mg.
pole ze vzdalenych kvazaru, ci jineho  exoticky vzdaleneho objektu.

Takze co do odkryti mnoha vrstav zaznamu to taky nebude nemozne. Kdysi
jsme na matfyzu vazne probirali Lemovu scifi-povidku o tom, zda je tezssi
hardisk popsany zarikavadly(myslim, ze to bylo o podivinovi jmenem
profesor Douda ci tak nejak, ktery sbiral magicke formule vsech narodu)
(nebo jinou informaci) ci prazdny -
v nahodnem stavu - a vysledek byl, ze ma Lem pravdu, nebot energie ruznych
stavu mg. domen jsou odlisne a tedy jejich nahodne usporadani ma mensi
energii (a tedy i hmotnost podle e=mc^2) nez nejaka informace (ta ma
energii vyssi, protoze jste ji museli dodat a snizit entropii )
Nejak to i vychazelo z teorie informace, ale uz je to davno.

Navic pomer signalu k sumu u vysilani sond Pioneer ze za hranice Slunecni
soustavy je naprosto mizivy a presto dokazali s nim diky chytrym filtrum
(a maserovym zesilovacum) komunikovat.

Souhrn meho OT (bohuzel nemam cas dohledavat konkretni informace ze svych
zasutych zapisku kdesi na pude - takze nemuzu podat konkretni odkazy)
je, ze si umim predstavit s pouzitim dost penez a lidi metody, jak se da
takovato laborator na obnovu dat z mnohokrat premazanych zaznamu zaridit.
a jiste je vyspele tajne sluzby ci jine instituce jako NSA maji.

Pro ilustraci neco podobne neuveritelneho -foceni detailu druzice na
obezne draze ve dne: Vojaci umeji pocitat metrovym dalekohledem na Havaji
dlazdicky raketoplanu na obezne draze za plneho poledne - coz jsem videl
na vlastni oci (a udajne by videli, kdyz kosmonautovi pri praci upadne
kladivo) a taky bych predtim malem sazel na to, ze je to bachorka.
Odfiltrovat turbulenci atmosfery a jas denni oblohy (pouziva se blizke IR
pasmo 750nm)  je taky uloha s mizivym S/N a jde to (pravda stoji za tim
cast kapacity jednoho z nejvetsich superpocitacu v USA - coz je par almar
plnych asi 600 procesoru IBM SP2 (davaji pry 255 GFLOPS) s 150 GB RAM a
2.5 TB na discich - resi se dekonvoluce v stomilion rozmerenem prostoru -
Diky T3 lince mezi dalekohledem a superpocitacem vidi kazde 3 sec druzici
jako by se na ni koukali z par metru, muzou merit delku anten, teplotu
kazdeho kousku povrchu aj. (vyuzivaji to napr pri ztrate spojeni vlivem
rotace - kouknou na druzici jak je natocena a urci, kdy je treba vyslat
vhodny umravnovaci signal (kdyz miri zrovna k zemi ). Maji pochopitelne
prime propojeni s NORADem a ihned kazdy kus plechu co tam lita
identifikuji. Tohle vam taky pripada jako nerealne ? (pro zajemce - jedna
se o Maui Space Surveillance Site a o tom raketoplanu (tady nepocitali
dlazdicky, ale zjistili, co z nej upadlo pri startu J Glenna v listopadu
1998 - byl to kryt padaku) verejne pisi v

http://www.mhpcc.edu/research/ab99/99ab07.html. A tohle verejne ukazuji -
co je pak asi tajne?

Pamatuji na jeden francouzky film o tajnych sluzbach, kde byl zaber na
chlapka v NSA u fourier analyzatoru, kam mel pripojeny signal z AWACSu a
jinych blize neurcenych odposlechovych zdroju
a tocenim nejakeho knofliku zoomoval na kompletni radiove spektrum az z
nej vytahl jeden
telefonni hovor a ten nerusene poslouchal. Bylo to naaranzovano pro kameru
nebo jim neprislo zajimave takove triviality utajovat - co asi maji
doopravdy utajeno ?

O tom , ze nejlepsi jak podat zpravu za zeleznou oponu,
je napsat ji na kus papiru a postavit se v lese na mytine v okamziku
preletu prislusne spratelene spionazni druzice se taky bezne kdysi mluvilo
a kdyz dnes se odhaluji fakta o rozlisovaci schopnosti tehdejsich druzic,
ukazuje se, ze to asi byla pravda .

Dostal jsem se od disku dost daleko, ale chtel jsem ukazat, ze dnes bezne
pracujeme s technikou o jejiz funkci a skutecnem provedeni mame jen velmi
mlhave predstavy a ze veda ma prostredky jak delat zazraky, a to ze je
nedela, je jen otazka lidi a penez. A ze jen tezko muzeme odhadovat jakymi
technologiemi muzou dispononovat prislusne tajne organizace, kdy i to co
zverejni se prici malem zdravemu rozumu.

Howgh     - pisu si 1000000 trestnych bodu.

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (0204) 620250             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *