Bug v fdisku?

Zdeněk Böhm zdenek.bohm na gammarus.cz
Čtvrtek Květen 4 08:06:42 CEST 2000

Ahoj vsem,

Rozdeloval jsem disk, tak, aby na nem jely Windows a Linux. Disk jsem mel
nachystany nasledovne:

              zacatek    konec     typ
----------------------------------
hda1          1           313       Fat32
                  314      641        prazdne
hda3           642      787        extended
                   642      658       prazdne
hda6            659      787       Fat16

Toto se mi zobrazilo pri prvnim spusteni Linuxoveho fdisku. Prazdna mista
jsem mel vyhrazena na budouci Linuxove disky, ktere jsem chtel fdiskem
vytvorit.
Nejdriv jsem vytvoril ext2 partition do prvni prazdne oblasti (314-641). Pak
swap do druhe prazdne (642-658). Zatimco pri vytvareni ext2 partition se ji
logicky priradilo oznaceni hda2 (pri vytvareni primarni oblasti se fdisk pta
na cislo, takze jsem zadal 2), tak pri vytvareni swapu se priradilo
automaticky hda7 (to se rucne zadat neda). To mi bylo dost divne, protoze
volne misto na ni bylo pred dosovskou, ktera ma oznaceni hda6, tudiz bych
cekal, ze swap bude hda5. Nicmene zkontroloval jsem rozsahy jednotlivych
partition a zjistil ze je vse v poradku. Fdisk vypisoval toto:

              zacatek    konec     typ
----------------------------------
hda1          1           313       Fat32
hda2           314      641        Linux ext2
hda3           642      787        extended
hda7           642      658       Linux swap
hda6            659      787       Fat16

To ze misto hda5 mel swap oznaceni hda7 mi prislo divne, ale nakonec jsem
zmackl "w" (write partition table).
Hned pote jsem se chtel kouknout, jak se to ulozilo, spustim fdisk, funkce
"p" (print partition table). A ejhle, vypis vypadal takto:

----------------------------------
hda1          1           313       Fat32
hda2           314      641        Linux ext2
hda3           642      787        extended
hda5           642      658       Linux swap

Swap mel podle ocekavani oznaceni hda5 a dosovska partition hda6 byla v
prachu.

Tak nejak mi z toho vyplyva, ze fdisk pri vytvareni partition v extended
automaticky predpoklada, ze za vytvarenou oblasti uz nic neni a maze to.
Kdyz jsem vytvarel ext2, byla primarni a zadaval jsem jeji cislo. Pri
vytvareni logickych oblasti v extended clovek cislo nezadava a fdisk ho tam
priradi sam, pravdepodobne spatne. Nejspis nejde o nejakou anomalii, zkusil
jsem tentyz postup na jinem stroji a dopadlo to stejne.

Pote co jsem vytvoril hda6 znovu uz vsechno jede.

Zdenek Bohm

P.S. Abych nezpomel, jde o fdisk z distribuce RedHat 6.0CZ