Uživatelská přítulnost Linuxu

Petr Tesarik tesarik na lupa.cz
Pátek Květen 5 23:21:34 CEST 2000

Zdravím,

nějakou dobu jsem tuhle konferenci nesledoval, takže reaguji poněkud
se zpožděním, ale třeba je to právě dobře (vášně stačily
vychladnout :).

Myslím, že bychom si měli především ujasnit, pro koho je vlastně Linux
určen. Mám doma počítač a již před časem jsem z něj smazal veškerý
nelegální software (BTW kdo z Vás má doma opravdu koupené Windows a
koupený MS Office?), jinými slovy celý disk zabírá Linux. Mě to stačí,
většinou programuji nebo píšu HTML/PHP3 apod. Na to je např. Emacs
vhodný nástroj. Mám ovšem také slečnu a ta se mě celkem logicky
zeptala, jestli se tam dá v něčem psát. Má pravděpodobně na mysli cosi
jednoduchého, v čem si může napsat obyčejný text, s nějakou možností
formátovat odstavce, změnit si typ písma, možná ještě vygenerovat
nějakou patičku stránky s číslem, to vše samozřejmě WYSIWYG, tj. aby
okamžitě viděla, jak ta stránka bude vypadat, ne že to bude prohánět
nějakým procesorem (neřku-li TeXem!). Tak na něco takového se Linux
zkrátka nehodí. Kdo říká opak, ten Linuxu hodně škodí, nejvíc ale těm
lidem, protože jejich očekávání se zkrátka nesplní.

Dám jiný příklad. Někdo si chce brouzdat Internetem. OK, klikne na
ikonku Netscape na nějakém tom panelu (ať už GNOME nebo KDE),
kouká... a ono nic (Netchcípák totiž startuje, jenomže jak to má ten
člověk tušit). Tak klikne ještě jednou. Zase nic. Klikne do třetice a
ejhle, nastartuje mu Navigator (Communicator) a dvě okénka s jakýmsi
anglickým textem ("Netscape has detected a
/home/tesarik/.netscape/lock file..." a dále je to ještě horší, povídá
se tam o jakémsi process-ID, o tom že nebudete moct používat diskovou
cache, globální historii a osobní certifikáty). Zmatený uživatel
stiskne Enter, pak ještě jednou Enter, dostane tři okénka Netscape, z
čehož jenom jedno je plně funkční, shodou okolností to, které je
nejvíc vespod, takže není vidět. Inu dobrá, třeba dal Cancel, ale to
nejlepší ho teprve čeká. Dostane se totiž na WWW stránku, kterou
Netscape z nějakého důvodu nestráví a ZMRZNE. Totiž, on nezmrzne, on
se někde zacyklí (viz jak je ten proces žravý na paměť). Nereaguje na
klikání na tlačítko "CLOSE" a zdá se, že tam zkrátka zůstane navždy. A
teď řekněte uživateli, že má otevřít okno terminálu (zvlášť, jestli
nikdy nepracoval s příkazovou řádkou, bude se dost divit) a do něj
napsat:

killall -9 communicator-smotif.real
rm ~/.netscape/lock

(jméno té Netscapovské binárky je z Debianu)

A teď to srovnejte s tím, jak se startuje MSIE, nebo jak se likviduje
libovolná aplikace pod MS Windows...

Mimochodem, ten uživatel také může dojít k závěru, že by nebylo od
věci se odhlásit a znovu přihlásit. Což o to, okno Netscape zmizí,
nikoli ovšem ten proces, který žere 100% procesoru. Když to takhle
udělá třikrát, budou se tam prát tři spadlí Netscapové a do čtvrtiny
procesorového výkonu se budou snažit vecpat ostatní aplikace. No, že
je ten Linux ale pomalej, že jo. Třeba by mu pomohlo přebootování. A
taky že jo! No, to je pěkenej blábol, že prej Linux nevyhnívá, když
dlouho běží...

Inu dobrá, takže si chce přečíst poštu, Linux je přece síťový operační
systém. Třeba tam má GNOME a Balsu. Při prvním spuštění ho Balsa
provede téměř windowsově provedeným Guru až k funkčním
schránkám. Paráda! Nojo, jenomže místo češtiny se mi v došlých
e-mailech zobrazují e s accent tegu, přeškrtnuté o, apod. Souhlasím,
je to chyba Balsy, jenomže jiné mailery zpravidla mají zase jiné
nedodělky, Mutt v xtermu je výborný pro mě, ale už ne tolik pro
člověka, který nedokáže pochopit, proč když klikne myší na zprávu, tak
se nic neděje, atd.

Zkrátka, Linux není (ještě?) dovedený do stavu pro širokou
veřejnost. Hodně se toho ještě musí udělat. Některé věci tu byly
řečeny:

1. V každém dialogovém okénku musí být FUNKČNÍ tlačítko Nápověda, v té
   nápovědě by pak měl být screenshot ze standardně nastaveného
   desktopu (rozuměj z takového, jaký bude mít uživatel po čisté
   instalaci)

2. Manuál by neměl předpokládat, že uživatel je seznámen byť jen se
   základy fungování operačních systémů. Protože programy se
   zacyklují, případně padají a nechávají po sobě lockfiles, musí
   integrátor distribuce dát dohromady jenom takové aplikace, které
   uznávají nějaký společný standard, který tyhle situace řeší. V
   tomhle ohledu se o něco snaží GNOME, neříkám, že je jediné, ale
   když to bude řešit třeba GNOME Session Manager, tak do lišty a do
   menu by neměl přijít ani standardní xterm. Proč? Protože xterm
   ten standard neimplementuje.

3. Chyby aplikací by je měly zobrazovat v nějakém okénku, ne je
   zapisovat někam do logů. Uživatel stejně netuší, kde ty logy jsou a
   ani zkušenější uživatel často neví, do kterého logu se to vlastně
   zapisuje (koho by třeba napadlo, že chyby nastavení klávesnice pod
   XWindow má hledat ve /var/state/gdm/:0.log ?  Nebo, že když se
   nemůže připojit modemem, že se nejdřív musí přepnout na
   superuživatele a potom zkoumat hlášky ve /var/log/messages ? A
   takhle jsou ta práva po nainstalování nastavená)

Možná ještě něco, ale to hlavní je: chceme vůbec vyvíjet aplikace na
této úrovní? Má smysl překrývat implementační detaily tak mohutnou
mezivrstvou? A když to uděláme, bude výsledný systém alespoň o něco
stabilnější než ta proklínaná Windows? Zkrátka, nechte Microsoft, ať
se v tom plácá, každý z nás asi ví, jak těžké bývá vysvětlit
sekretářce u vedlejšího stolu alespoň ty nejzákladnější věci ve Wordu,
tak ať se Microsoft třeba snaží přesvědčit lidi, že je to snadné. Ono
správné používání počítačů až tak snadné není a já budu spokojený se
svým ps auxw, kill -USR1 `cat /var/run/httpd.pid` a
tar cf - src | (cd /disk2; tar xf - ), udělám s tím na serveru
kouzla a přitom to nemusím nikomu cpát. Natož pak tomu, kdo chce jenom
zapnout počítač, napsat obchodní dopis, nechat si v něm zkontrolovat
pravopis a vytisknout.

Omlouvám se, že jsem se tolik rozepsal, ale přišlo mi, že se spousta
lidí snaží prosekat cestu džunglí, jde na to s elánem, ale jaksi se
zapomíná dívat, jestli jde správným směrem. :(

S pozdravem a přáním krásné noci,
--
Petr Tesarik
Tel: +420 602 575294            http://www.lupa.cz/