Re: Uživatelská přítulnost Linuxu

Petr Snajdr snajdr na firma.seznam.cz
Sobota Květen 6 00:16:32 CEST 2000

> zeptala, jestli se tam dá v něčem psát. Má pravděpodobně na mysli cosi
> jednoduchého, v čem si může napsat obyčejný text, s nějakou možností
> formátovat odstavce, změnit si typ písma, možná ještě vygenerovat
> nějakou patičku stránky s číslem, to vše samozřejmě WYSIWYG, tj. aby
> okamžitě viděla, jak ta stránka bude vypadat, ne že to bude prohánět
> nějakým procesorem (neřku-li TeXem!). Tak na něco takového se Linux

LyX?

<JOKE>
 Problem je pouze s uzivateli, kteri potrebuji nektere vlastnosti
MS Office jako trebas "blikotajici text"
</JOKE>

> zkrátka nehodí. Kdo říká opak, ten Linuxu hodně škodí, nejvíc ale těm
> lidem, protože jejich očekávání se zkrátka nesplní.

To zalezi ovsem na tom co ocekavaji :-). Rek bych, ze je tu casto
rozpor mezi tim co potrebuji a tim co by chteli nebo ocekavaji ;-)

> Dám jiný příklad. Někdo si chce brouzdat Internetem. OK, klikne na
> ikonku Netscape na nějakém tom panelu (ať už GNOME nebo KDE),
> kouká... a ono nic (Netchcípák totiž startuje, jenomže jak to má ten
> člověk tušit). Tak klikne ještě jednou. Zase nic. Klikne do třetice a
> ejhle, nastartuje mu Navigator (Communicator) a dvě okénka s jakýmsi
> anglickým textem ("Netscape has detected a

Nekde se zase spousti rychle hledani MS Office ci jak se to jmenuje apod.
Nakonec to vyjde nastejno.

> [...]
> se tam o jakémsi process-ID, o tom že nebudete moct používat diskovou
> cache, globální historii a osobní certifikáty). Zmatený uživatel
> stiskne Enter, pak ještě jednou Enter, dostane tři okénka Netscape, z
> čehož jenom jedno je plně funkční, shodou okolností to, které je
> nejvíc vespod, takže není vidět. Inu dobrá, třeba dal Cancel, ale to
> nejlepší ho teprve čeká. Dostane se totiž na WWW stránku, kterou
> Netscape z nějakého důvodu nestráví a ZMRZNE. Totiž, on nezmrzne, on
> se někde zacyklí (viz jak je ten proces žravý na paměť). Nereaguje na

Mam obavu, ze to je castej spis problem s DNS

> klikání na tlačítko "CLOSE" a zdá se, že tam zkrátka zůstane navždy. A
> teď řekněte uživateli, že má otevřít okno terminálu (zvlášť, jestli
> nikdy nepracoval s příkazovou řádkou, bude se dost divit) a do něj
> napsat:
>
> killall -9 communicator-smotif.real
> rm ~/.netscape/lock

Co nastroje jako gtop apod?

> A teď to srovnejte s tím, jak se startuje MSIE, nebo jak se likviduje
> libovolná aplikace pod MS Windows...

Myslim, ze trpis stejnym syndromem jako ja :-). Moc dlouho jsi
nepracoval s Windows :-). Nektere aplikace se ukoncuji dost spatne
jelikoz na to nemas vubec prava (uhle jsem likvidoval nejaky virus
a hodinu mi trvalo dostat z pameti AVG a 10 minut zlikvidovat virus)
, jine se ukoncuji samovolne (ne ze by se to jinde nedelo), ale bez
sance zjistit proc (napr. mam instalaci Windows NT kde kdyz se da
 tisk z jakekoliv aplikace tak funguje, ale z Wordu ne, pri pokusu o
 tisk word padne na usta, ale pozor - pres FainPrint driver to funguje ...

> Inu dobrá, takže si chce přečíst poštu, Linux je přece síťový operační
> systém. Třeba tam má GNOME a Balsu. Při prvním spuštění ho Balsa
> provede téměř windowsově provedeným Guru až k funkčním
> schránkám. Paráda! Nojo, jenomže místo češtiny se mi v došlých
> e-mailech zobrazují e s accent tegu, přeškrtnuté o, apod. Souhlasím,
> je to chyba Balsy, jenomže jiné mailery zpravidla mají zase jiné
> nedodělky, Mutt v xtermu je výborný pro mě, ale už ne tolik pro
> člověka, který nedokáže pochopit, proč když klikne myší na zprávu, tak
> se nic neděje, atd.

Nooo, pouzivam obcas kmail a ma celkenm dost chyb, ale pro bezneho
uzivatele je to az az. Drive jsem si myslel, ze treba MS Outlook je lepsi.
No na pohled  ano, ale kdyz clovek zjisti jak v nem snadno muze prijit o
veskerou postu nebo jak ho dostat do stavu kdy se odmitne spustit atd
atd. - pak zmeni nazor.

> Zkrátka, Linux není (ještě?) dovedený do stavu pro širokou
> veřejnost. Hodně se toho ještě musí udělat. Některé věci tu byly
> řečeny:

Ja bych rekl, ze takovy Corel Linux je dovedeny na to, ze je to prakticky
prvni verze hodne daleko. Jina vec je, ze CR je od US daleko jeste vice.
Takze bych to omezil na  Linux u nas coz je mozna neco trochu jineho ;-)

> 2. Manuál by neměl předpokládat, že uživatel je seznámen byť jen se
>    základy fungování operačních systémů. Protože programy se
>    zacyklují, případně padají a nechávají po sobě lockfiles, musí

K tomuhle bych dodal jeste jednu vec: zakladni problem
a nejen zacatecniku bych videl v tom, ze "neumi" cist a nebo
se tak chovaji.

>    integrátor distribuce dát dohromady jenom takové aplikace, které
>    uznávají nějaký společný standard, který tyhle situace řeší. V
>    tomhle ohledu se o něco snaží GNOME, neříkám, že je jediné, ale
>    když to bude řešit třeba GNOME Session Manager, tak do lišty a do
>    menu by neměl přijít ani standardní xterm. Proč? Protože xterm
>    ten standard neimplementuje.

viz. Corel Linux

> 3. Chyby aplikací by je měly zobrazovat v nějakém okénku, ne je
>    zapisovat někam do logů. Uživatel stejně netuší, kde ty logy jsou a

Takze treba Nescape pokud by nemohl otevrit display by mel udelat
co? :-)

S pozdravem
   Petr Snajdr