Uživatelská přítulnost Linuxu

Sobota Květen 6 00:56:31 CEST 2000

Petr Tesarik napsal:
> Zdravím,
>
> nějakou dobu jsem tuhle konferenci nesledoval, takže reaguji poněkud
> se zpožděním, ale třeba je to právě dobře (vášně stačily
> vychladnout :).

jo? *grin*

> Dám jiný příklad. Někdo si chce brouzdat Internetem. OK, klikne na
> ikonku Netscape na nějakém tom panelu (ať už GNOME nebo KDE),
> kouká... a ono nic (Netchcípák totiž startuje, jenomže jak to má ten
> člověk tušit). Tak klikne ještě jednou. Zase nic. Klikne do třetice a

no, treba windowmaker ignoruje (standardne) dalsi stisknuti spousteciho
tlacitka, takze si poravdu 3x netscape nenastartujete. A navic to ukaze barvou
toho tlacitka.

> A teď to srovnejte s tím, jak se startuje MSIE, nebo jak se likviduje
> libovolná aplikace pod MS Windows...

jak? tak se hned vyhodi nejake super okenko prez moje sshcko? a ze je natvrdo
na popredi, dokud se nenastartuje? (a ze to muze celkem trvat)

> Mimochodem, ten uživatel také může dojít k závěru, že by nebylo od
> věci se odhlásit a znovu přihlásit. Což o to, okno Netscape zmizí,

hmm. Ja myslel, ze to ten netscape odskace, kdyz se odloguje. Asi jak kdy.

> Inu dobrá, takže si chce přečíst poštu, Linux je přece síťový operační
> systém. Třeba tam má GNOME a Balsu. Při prvním spuštění ho Balsa
> provede téměř windowsově provedeným Guru až k funkčním
> schránkám. Paráda! Nojo, jenomže místo češtiny se mi v došlých
> e-mailech zobrazují e s accent tegu, přeškrtnuté o, apod. Souhlasím,

tak si zmente nastaveni fontu. To je boduzel standardni slabina vetsiny
programu - non-US jazyky, pisma ... No, ostatne asi US wokna na tom s podporou
cestniny nejsou nijak slavne.

> 1. V každém dialogovém okénku musí být FUNKČNÍ tlačítko Nápověda, v té
>    nápovědě by pak měl být screenshot ze standardně nastaveného
>    desktopu (rozuměj z takového, jaký bude mít uživatel po čisté

desktopu nebo te aplikace? Nic jako standardni desktop neexistuje a doufam, ze
ani nebude

> [...]
>    základy fungování operačních systémů. Protože programy se
>    zacyklují, případně padají a nechávají po sobě lockfiles, musí
>    integrátor distribuce dát dohromady jenom takové aplikace, které
>    uznávají nějaký společný standard, který tyhle situace řeší. V
>    tomhle ohledu se o něco snaží GNOME, neříkám, že je jediné, ale
>    když to bude řešit třeba GNOME Session Manager, tak do lišty a do
>    menu by neměl přijít ani standardní xterm. Proč? Protože xterm
>    ten standard neimplementuje.
>
> 3. Chyby aplikací by je měly zobrazovat v nějakém okénku, ne je

aby se uzivatel nastval. protoze snejne nebude vedet, o co jde a jenom tupe
zmacke OK.

>    zapisovat někam do logů. Uživatel stejně netuší, kde ty logy jsou a
>    ani zkušenější uživatel často neví, do kterého logu se to vlastně
>    zapisuje (koho by třeba napadlo, že chyby nastavení klávesnice pod
>    XWindow má hledat ve /var/state/gdm/:0.log ?  Nebo, že když se
>    nemůže připojit modemem, že se nejdřív musí přepnout na
>    superuživatele a potom zkoumat hlášky ve /var/log/messages ? A
>    takhle jsou ta práva po nainstalování nastavená)

To je snad dobre, ne? Nechci aby se mi kazdy tydyt koukal do systemovych logu,
ne? Mozna by to nejaka opravdu "desktop" distribuce mohla zmenit.

<sarcasm> Proc vlasne jeste zadna desktop distribuce neprisla s tim, ze
uzivatel ma UID 0 - odpadne spousta problemu s tim, ze nekam nevidi, nemuze
zapsat ...
</sarcasm>

> Možná ještě něco, ale to hlavní je: chceme vůbec vyvíjet aplikace na
> této úrovní? Má smysl překrývat implementační detaily tak mohutnou

proc ne?

> mezivrstvou? A když to uděláme, bude výsledný systém alespoň o něco
> stabilnější než ta proklínaná Windows? Zkrátka, nechte Microsoft, ať

system JE stabilnejsi, jenom ty aplikace jeste nejsou v takove forme

> se v tom plácá, každý z nás asi ví, jak těžké bývá vysvětlit
> sekretářce u vedlejšího stolu alespoň ty nejzákladnější věci ve Wordu,
> tak ať se Microsoft třeba snaží přesvědčit lidi, že je to snadné. Ono
> správné používání počítačů až tak snadné není a já budu spokojený se
> svým ps auxw, kill -USR1 `cat /var/run/httpd.pid` a
> tar cf - src | (cd /disk2; tar xf - ), udělám s tím na serveru
> kouzla a přitom to nemusím nikomu cpát. Natož pak tomu, kdo chce jenom

Ja Linux nikomu necpu (hmm, dobre, ted kecam, no :)). Kdyz nekdo chce vyvijet
desktop aplikace, tak proc ne?

> zapnout počítač, napsat obchodní dopis, nechat si v něm zkontrolovat
> pravopis a vytisknout.

ispell cestinu ceslkem zvlada diky Petru Kolarovi

> Omlouvám se, že jsem se tolik rozepsal, ale přišlo mi, že se spousta
> lidí snaží prosekat cestu džunglí, jde na to s elánem, ale jaksi se
> zapomíná dívat, jestli jde správným směrem. :(

Jo, obcas to trosku prehaneji, ale prece vime, ze se nevyhrava kvalitou, ale
marketingem (sic). Treba nekdy to prestane platil ...

> S pozdravem a přáním krásné noci,

				Petr Cech
           cech na atrey.karlin.mff.cuni.cz

<sgore> "Debian - 3 million penguins can't be wrong."