Uzivatelska pritulnost Linuxu

Martin Kavalec xkavm04 na vse.cz
Pondělí Květen 8 14:35:11 CEST 2000

8 May 2000 09:36:46 +0200 František Rybář <postovni.holub na atlas.cz> napsal:
> Dobrý den,

> Myslím například jednotné knihovny pro lokalizaci pro celý systém a všechny
> jazyky. Zatímco v Linuxu si to každý jazyk a pomalu každá větší aplikace
> bastlí sama po svém.

??? Cože? Základní podpora pro lokalizaci je přece přímo v libc (viz.
info libc Locales) Překlad řeší IMHO naprostá většina aplikací nikoli
po svém ale přes gettext (info gettext). Pak to funguje takto:

$ LANG=en mc
(mám mc v angličtině)
$ LANG=es mc
(tentýž mc najednou mluví špaňelsky)
A nefunguje to jen pro MC, ale pro všechny řádně lokalizované programy
Něco takového jsem ve Windows neviděl. (Možná mi to uniklo, dění
v tomto systému už nějakou dobu nesleduji)

> Jednotné knihovny pro záíkladní dialogy, které
> například způsobují, že při ukládání souboru můžete vytvořit nový adresář a
> do něj uložit. Knihovny pro komponentovou architekturu, která podporuje
> vývojáře.

GNOME?, KDE? (ve Windows jsou možná víc napřed, v GNOME se arcitektura
stále ještě vyvíjí (o KDE moc nevím). Windows se od svých (vcelku
dávných) počátků zameřovaly na GUI a uživatelské aplikace, kdežto
v Linuxu je to otázka posledních pár let. Navíc, Microsoft si navrhl
vlastní řešení a nestaral se o kompatibilitu s jinými řešeními,
narozdíl od vývojářů GNOME či KDE, kteří na tohle musí hledět.

> Já myslím, že to je pouze filozofický problém. Je třeba bash součástí
> systému? V zásadě není, bez něj to také funguje. A stejně je to v Linuxu
> prakticky standard. Apod. Já bych to otázku položil jinak. Co je, nebo není
> standartizováno. Moc toho není.

BTW, z man bash:
       Bash is ultimately intended to be a conformant implementa­
       tion of the IEEE Posix Shell and Tools specification (IEEE
       Working Group 1003.2).

Ovšem, jedna věc jsou standardy a druhá věc je možnost volby.  Ve
Windows je standard to co řekl Microsoft a nemusíte se zatěžovat tím,
co si vyberete :-)

Zdraví
martin