Uzivatelska pritulnost Linuxu (stale dlouhe)

Petr Tesarik tesarik na lupa.cz
Úterý Květen 9 17:06:02 CEST 2000

Nedá mi to a musím reagovat. ;)

Dne Tue, May 09, 2000 at 02:58:00PM +0200, Pavel Kankovsky napsal(a):
> Opet jsem si dovoli sepsat sve mene ci vice jedovate poznamky souhrnne.

Někdy by neškodilo toho jedu trochu ubrat...

> To je jednoduche. Linux je urcen pro kazdeho, kdo ho chce.

OK, dobrá definice, jen se prosím pokusme, aby to takhle chápali i
všichni kdo si chtějí "ten Linux vyzkoušet". Nejméně polovina dotazů v
téhle konferenci pochází z neznalosti.

> A k cemu takovy screenshot bude dobry, predpokladame-li, ze uzivatel ma
> standardni desktop, a tudiz uz jednou to okno presne v tom stavu vidi!

Ano, přesně v tom stavu ho vidí, ale nemá tam šipky s popisem, co
vlastně která ta věc, kterou vidí, znamená. Vzpomínáte si ještě někdo
na Windows Tutorial z Win3.1? Tak zhruba takhle jako "pro blbé" by měl
vypadat popis toho standardního desktopu.

> To zni skoro, jako ze prirucka k autu by nemela predpokladat, ze majitel
> umi ridit.

Ano, také mi to někdy připadá jako by Microsoft prodával auta a
tvrdil, že k jejich řízení není autoškoly třeba...

> Zkusenejsi uzivatel by mel byt dost chytry, aby to dokazal najit. :)

A kde ty zkušenosti nabral?

> Tim jako myslite, abychom neskoncili v Redmondu, WA?

Přesně to.

> Ano. Zkuste nekdy zadat BFU po telefonu, aby precetl, co ma na
> obrazovce. Deset ku jedne, ze to nedokaze reprodukovat. A pak po nich
> chtejte, aby tomu, co maji cist, i rozumeli. :)

Vlastně pro mne není rozhodující, aby tomu rozuměl. Jde mi o to, abych
z něj musel jen tahat, co mu to vlastně vypsalo a ne nejdřív půl
hodiny strávit vysvětlováním, kde najde ten log, dalších deset minut
hledáním onoho odpovídajícího záznamu (protože mezitím už jich je tam
víc, že) a teprve poté z něj páčil (zcela stejně složitě), jak ta
hláška zní.

> Viz vyse. Z stanardnich chybovych okenek (aspon v Onom OS) nikdo zadny
> copy & paste neudela.

Já nepíšu o Windows, já píšu o Free Software a tam si to můžu
naprogramovat, jak chci. Třeba to může tu chybu rovnou posílat přes
nějaký protokol správci podnikové sítě. Jakmile budou aplikace
používat standardní metodu pro výpis chyb, můžu na to navěsit, co
chci. Pokud Vám nejvíc vyhovuje výpis na stderr, tak účinek té funkce
může být třeba jenom fprintf (stderr, "%s", error_message); Když tam
budu chtít zobrazit dialogové okénko, tak tam bude něco
složitějšího. Ale dokud je všude jenom fprintf(...) nebo syslog(...),
tak tomu schází flexibilita.

> Po Ctrl+Alt+Del se taky musi neco provest. A jestli je gtop pomaly, pak
> udelejte neco rychlejsiho (treba zrychlete gtop).

OK, beru to jako výzvu.

> Programu, co spadne na assert rozhodne duveruji vic, nez programu, co
> rovnou spadne na "obecnou chybu ochrany".

Naprostý souhlas.

> Vetsi cast "intuitivity" grafickeho prostredi spociva v tom, ze mate
> vsechny (obvykle) funkce nastoupene pred nosem (v horsim pripade
> v ctyrstupu, pricemz zabiraji pulku obrazovky), a tudiz si nemusite
> pamatovat, ze tucne pismo je '\bf', ale ze je to ten cudlik s tucnym B
> nahore uprostred.

Spoustě lidí se lépe pamatuje "ten čudlík s tučným B nahoře uprostřed"
než "obrácené lomítko bé ef". Komu se líp pamatuje to druhé, tomu
necpu to první, proč bych ale tomu prvnímu měl cpát to druhé??? Občas
se mi zdá, že Linuxová komunita místo MOŽNOSTI VOLBY řešení nabízí SVÉ
JEDINÉ SPRÁVNÉ řešení, samozřejmě tím správnější, čím více se vzdaluje
praktikám jisté firmy se sídlem v Redmondu. A to je dost tristní.

S pozdravem a přáním krásného zbytku dne,
--
Petr Tesarik
Tel: +420 602 575294            http://www.lupa.cz/