Smerovanie RH [Was: Re: bw]

Úterý Říjen 10 00:33:28 CEST 2000

On 9 Oct 2000, Stanislav Meduna wrote:

> : Tak tady brzda. Nevim o jine distribuci, ktera by byla tak zasadne open a
> : davala k dispozici svou celou distribuci vcetne instalatoru volne.
>
> A bol by som rad, keby to tak zostalo. Posledne kroky
> mi pripadaju skor opacnym smerom. A to nielen NDA - uz
> dosledky pouzitej verzie gcc budu mat za nasledok
> situaciu "kupte si RH, len tam vam budu rpm-ka
> postahovane zo siete fungovat bez problemov".
> Open? ano. Pre dobro pouzivatelov? Neviem...

To neni pravda. Pouzity kompilator (tedy pre 2.96) byl schvaleny vyvojovym
tymem a *navic* bude pro nadchazejici verzi 3.x GCC dodrzena binarni
kompatibilta knihoven (jinak by do toho nesli). To, ze je 2.95 bastard
(nekompatibilni nahoru ani dolu) neznamena, ze ho budou distribuce
pouzivat naveky (pro radu 7.x u RH by to znamenalo zmrazeni kompilatoru
kvuli binarni kompatibilite tak na 2.5 roku - na coz by se nadavalo jeste
vic a opravnene). RH meli dobry duvod dat do 7.0 to, co tam dali a to, ze
C++ veci nebudou zrejme kompatibilni je chyba lidi okolo standardizace C++
u GCC (uz jsem to jednou vsechno rozebiral na http://www.linuxworld.cz).
Kde neni standard, ani kure nehrabe (zde zdroj: linux-kernel, C++ neumim).

To, ze ted vsichni krici, ze RH jsou magori neznamena, ze to je pravda.
Binarni nekompatibilitu s delsi dobou pouzivanym GCC 2.95 budou muset
porusit tak jako tak vsichni, jen RH byl prvni (a opravdu hodne
premysleli, co udelaji - ostatni jen v teple domova cekaji, jak to za ne
druhy vyresi [prehanim]).

Otazku kgcc (tedy specialniho kompilatoru pro jadro) pripomenu pro plenum
radeji take znovu - problem je v tom, ze pro radu jader 2.2.x v podstate
neexistuje rozumny novy kompilator o kterem by se vedelo, ze poskytuje
bezchybny kod a chova se tak, jak predpoklada kod jadra. Pro radu 2.4.x to
uz neplati, zde se da pouzit jiz novy kompilator. Mam takovy silny dojem,
ze to, co oznacujeme 2.96, pouziva i Linus.

> : Nebo se Vam nelibi, ze za vydelane penize jsou placeni lide, jako Jakub
> : Jelinek nebo Alan Cox?
>
> To naopak vitam. Za predpokladu, ze firmu nenechaju diktovat,
> co maju robit, aj proti svojmu presvedceniu. Minimalne u Alana
> Coxa som si dokonale isty, ze si nenecha, ostatne na tuto
> temu sam par slov povedal. Co sa tyka Jakuba, neviem posudit
> (pravdu povediac ani netusim, kto ho plati :-)).

RH. Jak A. Cox prohlasil, RH nema zadnou kontrolu nad tim, co dela. Navic
neexistuje nic jako "firma RH diktuje", protoze hlavni slovo maji vyvojari
(Dale a jeste nekdo). Nevsimnul jsem si, ze by mezi nima byl nejaky
"manager". Oni rozhoduji kolektivne a co ja vim, tak i hlasuji o tom, co
se bude dit a jake reseni bude prijato (tj. hlasuje vyvojovy tym, ne
urednici). Delat zde z RH strasaka je smesne.

> : Myslite, ze je realne pro takovou firmu pracovat volnym stylem
> : jako treba Debian (tj. release bude mozna (!!) za dalsi dva roky...)?
>
> Nie. Ale nema na to ani dovod - ma platenych ludi, ktorych cas
> je daleko viac planovatelny. Myslim si ale tiez, ze kvoli
> partyzdnovemu sklzu sa nic moc nestane.

No nevim. Do distribuci delam nekdy od roku 1995 a tyhle "tydenni" skluzy
znam moc dobre. Pokud neni pevny termin, neni ani vysledek. Tim vic to
plati u projektu, na kterych se podili vice lidi, nez 3 (resp vice nez 0).

> : Myslite si, ze firma Microsoft NEbude prave vuci firme
> : Red Hat, Inc. postupovat velmi tvrde?
>
> Co to ma s spolocne s temou diskusie?

To, ze RH si nemuze dovolit nic, co by ho poskodilo nebo vyradilo z prvni
linie. My z toho tezime, protoze to velmi akceleruje vyvoj. Proto nechapu
ty absurdni narazky na cokoliv, co udelaji (kdyz navic to nei pravda)...

> Nechapem, preco si na mna tak vybehol. Ja _nemam_ nic proti
> komercnej distribucii. Ani proti ludom platenym za vyvoj
> takejto distribucie.

To je jednoduche. Protoze pouzite argumenty se mi nezdaly a navic jsem je
uz nekolikrat vyvracel. Pokud se nechces prizpusobit, nemusis. Ale myslet
si, ze vsechno bude naveky stejne je nesmysl. Navic ja nevidim zadny posun
smerem k negativum (coz ty vidis zcela evidentne). Je to spise obracene -
i18n veci se protlacuji az podezdrele snadno.

> [...]
> : organizaci (tj. absolutni nemoznost se spolehnout
> : na cokoliv) takova firma skoncila?
>
> Pouzivam a propagujem Linux, pretoze jeho vyvoj podla mna
> predstavuje optimalny sposob pre dosiahnutie kvalitneho
> systemu. Komercna firma niekedy musi v zaujme zisku vypustit
> produkt predcasne. Ak to RedHat zacne robit a kvoli
> dodrzaniu terminov pusti von nehotove veci (a co ine
> je pouzity kompilator a verzia libc?), je na najlepsej
> ceste stiahnut seba sameho a co je daleko horsie, vdaka
> svojej rozsirenosti aj reputaciu Linuxu ako takeho.

Kdyby se cekalo na vsechno, nebyla by nova distribuce nikdy. Jeste jsem si
nevsimnul, ze by nejaky projekt byl synchronizovany s ostatnimi a nemel
skluz. Take jsem si nesimnul, ze by existovala dokonala distribuce. A
behem Beta testu jsem si nevsimnul, ze by se RH snazili protlacit neco, co
nefunguje (!!!).
BTW: nektera rozhodnuti byla ovlivnena i tim, ze RH delaji Aplhu a Sparc
vetev. Neni jenom PC.

> : BTW: NDA mi zakazuje hovorit o internich betaverzich a terminech, coz bych
> : jako slusny clovek stejne nedelal,
>
> Presne tak. A preto nechapem, preco cloveku, co pre nich
> dva roky nieco robi, nie su ochotni _mailom_ povedat,
> ci uz je termin uplne presvihnuty alebo sa da nieco
> zachranit. Inymi slovami, nejake pravne lajstra (v horsom

To ti take vysvetlim. Na (nejen) moji zadost se termin dvakrat posunul.
Ne ze bych nestihal, ale proste terminy pro i18n tentokrat *nebyly*
stanoveny tak, aby to klaplo. To neznamena, ze na nas kaslou, ale znamena
to, ze Cristian Gafton uz neni soucasti teamu, ktery dela distribuci a
novy clovek proste nemuze vedet vsechno. Je to take NASE vina, ze jsme
dostatecne nelobovali (vcas). Tedy i Tvoje, protoze jsi kvuli caru papiru
(ktery stejne rika jen to, co bys stejne dodrzoval, ale kazdy neni jako
Ty) odmitnul ucast na tomto rozhodovani. A ja i ostatni jsme skutecne
mohli ovlivnit v podstate vsechno - az na strategicke rozhodnuti RH - a to
se nedivim, protoze napr. A. Cox nebo Jakub Jelinek vi o kopilatorech a
knihovnach vic, nez kdokoliv z plena. A to pred tim neslo. Aby to slo, byl
vytvoren Beta team (a ty do nej nechces a pritom kricis, ze si delaji co
chteji).

> Mam proti nej to, ze vdaka takemuto tajnostkarstvu siel
> do prdele projekt, na ktoreho zaciatku som bol a do ktoreho
> som vrazil svoj cas. Nie prilis velky, ale (aj) moj :-)

To nechapu - to jako kdyz jsi odmitnul, tak Te meli prosit? Oni Ti nabidli
*vic*, nez jsi mel pred tim a jako protihodnotu chteli jen podepsany
papir.

> A na snahy o zachranu som sa dozvedel, ze bud NDA,
> alebo nic. A tiez ze organizacia, ktora v danych podmienkach
> slovenskej linuxovej komunity fungovala, nebude nadalej mozna,
> predoze nikdy vcas neziskam podpisy NDA od ludi nabranych
> ad hoc na vacsinu finalnej roboty. To cloveka znechuti, ver mi.

To neni pravda. Jen bys byl zodpovedny za ne. Tj. pozadavek zni: udrzte to
v okruhu lidi, kteri na tom skutecne delaji a nezvante o tom pred amatery
(a pisalky jako je setuid & spol.)

--
                        Milan Kerslager