Co takhle zmenit pristup k odpovedim zacatecniku!

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Pondělí Září 11 00:27:34 CEST 2000

On Sun, 10 Sep 2000, Marie Pokorna wrote:

> 	Vsimnul jsem si, ze dost casto jsou odpovedi k zacatecnikum az arogantni,
> jako co si to troufaji, s takovou "blbosti" otravovat nas, odborniky. Co se
> na to podivat i z druhe strany. Ackoliv mam praxi ve vypocetni technice
> pres 30let (opravdu) a linuxovy server provozuji asi od roku 1994
> (opravdu), jsem nekolik hodin badal nad tim, jak zaheslovat WWW pristup k
> adresari. Nikdy pred tim jsem to nepotreboval a nikdy me to nezajimalo. Ted
> je to pro me zalezitost par minut. Takze dam priklad s autem.
> 	Kdyz na silnici potkate porouchane auto, tak zastavite jen proto, abyste
> [...]

I kdyz to je dalsi kamen do FLAME, mam na to dneska naladu :)

Ten priklad po delsim zkoumani taky kulha na obe nohy...

Zacatecnik ma totiz HODNE moznosti, jak pomerne jednoduse ziskat
informace, ktere jsou potreba, staci si poridit nejakou knizku, pripadne
mit PDF verzi LDP, ktera se da najit i na CD co jsou prilozeny k
pocitacovym casopisum. Ten priklad s tou blondynkou se potom meni na to,
ze ona sice stoji pred porouchanym autem, ale ma v kufru plnou bednu
prirucek, jak resit takoveto problemy. ZALEZI POTOM NA TOM, ZDA OPRAVDU
CHCE PROBLEM VYRESIT, na tom, zda tomu venuje nejaky CAS, zda si onu
informaci DOKAZE najit. Nebo si radeji zavola odtahovou sluzbu, za kterou
si zaplati a nasledne si take zaplati v servisu. Samozrejme jsou i
pripady, kdy pomuze kolem jedouci motorista, ale urcite ten motorista
nebude takto pomahat KAZDY den, protoze on to proste dela z VLASTNI VULE a
ve svem vlastnim volnem case.

Zacatecnik by si mel hlavne uvedomit, ze kdyz je operacni system zadarmo,
neni vetsinou zadarmo to poznani a hlavne k tomuto ucelu neslouzi tato
konference. Zkuste si nekdy zavolat na bezplatnou technickou pomoc na
Micro$soft a budete hned vylecen z toho, jak ma vypada pomoc zacatecnikum.

Za reseni problemu muzu zaplatit tim, ze dany problem vyresim svymi
silami, coz se nakonec muze ukazat jako plus nebo si muzu tento cas u
nekohou koupit. Funguje to taky jako u hardware, ten disk si taky muzu i
vyrobit, ale stalo by me to neskutecne usili, tak nekomu radeji zaplatim.
Stejna rovnice plati pro sluzby i software, jenom je rozdil v tom, ze si
na to nemuzu sahnout nebo si to vzit do postele.

Misto psani vselijakych Beginer do Subjectu by mel zacatecnik venovat
aspon minimalni usili najit reseni sveho problemu vlastnimi silami,
protoze takoveto reseni vetsinou, radove na 90% uz existuje.

Je to taky jakasi vizitka slusnosti daneho uzivatele, ktery respektuje to,
ze je v konferenci prihlaseno 1000 lidi a nezacne kricet ze mu neco nejde
pri prvnim nezdaru.

Dalsi veci je formulace dotazu, coz je hodne podstatna vec, kdy tezko z
toho , ze nekdo neco provede s nastavenim, pak neco nejde a napise do
konference, ze to nefunguje a ja neznam souvislosti, tak tezko muzu
odhadovat, kde je problem.

Zaverem tedy: ochota lidi pomoci rozhodne existuje, ale je zavisla na tom,
jak ochotny je resit vlastnimi silami tento problem dany uzivatel.

R.V.

| Radek Vybiral				           Radek.Vybiral @ vsb.cz |
| Technical University of Ostrava               http://www.vsb.cz/~l92494 |
| Czech Republic                                    GSM: +420 602 473 670 |
| Projects: Admin on darksys.vsb.cz		    http://darksys.vsb.cz |
| NEW! Czech: Sluzby automobilistum	          http://www.automobil.cz |
|     J.W Goethe: "Prestoze svet stale pokracuje, mladi lide musi	  |
|	           vzdy zacinat od zacatku."				  |