trochu OT: Solaris x Linux (LONG !!)

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Čtvrtek Září 14 20:37:55 CEST 2000

On 12 Sep 2000, Alexandr Malusek wrote:

> [...]

Ja muzu poslouzit par zkusenostmi s provozu naseho "muzea" ktere na rozdil
od nejnovejsich superstroju pracuje velice spolehlive nekolik let.

Mame tu SS1 klon (20MHz) - do nedavna mel 16MB , pote co jsem zazrakem
sehnal 4M SIMM 30pin ma asi rok 64MB tento stroj beha SunOS4.1.4 slouzi
jako mailserver,YPSever,a FTP server. Grafiku nan nem nebehame, Cg3 kartu
jsem pred lety dal do novejsiho SS2 (80Mhz - procesor SparcPower - se
zdvojovacem hodin, 64MB). Tady bezely Openwin jak vino, numericky se
pocitalo ve fortranu a bylo to pohodove. Kvuli specielnimu komercnimu SW
jsem ale byl nucen prejit na Solaris2.5 (rizeni MOD jukeboxu , rizeni DAT
autoloaderu ) a v podstate jsem nepozoroval zmenu zmenu vykonu - navic
jsem zacali pouzivat CDE a dodnes tam kolegove browsi s Netscape 1.1 ;-),
ktery nepada a vetsinu ukaze taky.

Na oba stroje bylo naveseno spousta externich disku, DATek, CD apod
a jeste ten se SunOS byl printserver pro 2 laserovky a maticovku.
Na nem byl donedavna i NFS sdileny centralni home.

Ted asi 0.5 roku je NFS prevedeno na Ultru-10 s RAID polem
a dluzno rici , ze to uzivatelsky neni moc poznat (pokud nema klient
100Mbit kartu - coz stare stroje nemely)

Ted moje postrehy :

Na SunOS bylo vyhodne, ze vse bylo jednoduche a prehledne (napr pripojeni
terminalu pres /etc/ttytab) a daly se pouzivat stare klasicke knihy o
UNIXu od o'Reily (vetsina napr o NFS, NIS, DNS, Sendmailu  apod take
pouzivala SunOS jako priklady konfigurace). Nevyhoda - nebyly dynamicke
moduly - znovu se muselo vse kompilovat (mel jsem asi 20 rekompilaci jadra
kvuli pripiojeni te ci one periferie - MOD, DAT apod) S malo pameti rychle
a spolehlive. Cokoli nad dodavku systemu musite rekompilovat od zacatku
(editaci Makefile apod.. Zacinate pochopitelne kompilaci GCC pouzitim
zabudovaneho CC)

Solaris - zasadne je vse jinak , musite se ucit vse znovu , kompilator
nemate, ale najdete uz hotove binarky GCC a jineho - takto polidstite
system , aby mel tcsh,mc,gv,gs a pak se s tim da pracovat.
Da to fusku, ale pak to beha spolehlive.

Totez jsem pozdeji udelal na ultre pro Solaris 7.

A ted Linux - obvykle jej bezite na HW ktery nepatri k nejstabilnejsim
(<FLAME ON>
na starem SS1 odesel prvni disk Quantum 210MB ;-) po 9 letech
nepretrziteho provozu, zbyle 2 jedou stale. Disk Fujitsu 1.3GB (5.25
palce, full-height, vazi asi 5 kg ;-) jede zatim stale. V SS2 je IBM 2GB
asi 6 let - bez problemu. Ani v jednom stroji jsem nemusel sahat na
vetraky - jedou stale celkekm bezhlucne.

V PC s Linuxem jsme za poslednich 5 let odpravili nepretrzitym provozem
kupu ventilatoru a asi 6 disku)

Takze bezna PC jsou co do spolehlivosti urcite horsi (pokud nemaji peclive
vybrane komponenty , coz vyrobci WorkStationu delaji - pak ale cena
takoveho stroje uz neni PC-kova ;-)

Takze na kriticke aplikace bych radsi nasadil stare poctive zelezo, nez
laciny PC server s Linuxem.

<FLAME OFF>

A ted zda Solaris ci Linux - Zalezi, zda jiz mate nejake stroje se
Solarisem v siti, ci ne. Osobne jsem narazil na to ze sitovani v Linuxu
neni na takove urovni jako u Sunu (Linux se zameruje na typicky dial-up
pripojeni, maskarady, PPP apod - to v Solarisu asi hned tak neudelate -
- neco jako ipchains apod. Firewaly na Solaris se prodavaji pekne draho.

Na druhe strane Sunove maji vymakane NFS, ktere na linuxu beha prabidne a
taky neni moc zajem nic moc pro to delat - drive zlobila komunikace mezi
Linuxem a Solarisem na delce paketu (8kb, vs 1kb),v NFS -howto to je
dodnes, nakonec ted se to zlepsilo u poslednich jader, ale treba podpora
NIS je slaba , automounter nedodelany apod (napr autofs neumi direct mapy
- a podle autoru asi hned nebude, sdileni autmounterovych map pres NIS je
omozene a leccos nefunguje, amd zase ma uplne jinou syntaxi map,
(automaticky fallback kdyz jeden NIS server
neodpovi an druhy se nekona, musi se restartovat ypbind a ten obcas ani po
startu nechytne broadcastem ani jeden yp server a musi se to opakovat)

Dale skripty pro NFS jsou Linuxove unikatni (/etc/exports jiny format a
parametry, exportfs jen vypisuje, misto aby mountoval, navic neni
dokumentovany apod)

Proste pro integraci Linuxu mezi masiny se Solarisem hovori spousta proti,
i kdyz to po jistem nasili omezene funguje . Podobne zkusenosti maji napr
na univerzite v (UK) Cambridge - kde radsi provozuji Linuxove stroje
oddelene od Sunu (kvuli NIS  a automounterovym problemum)

Pokud ale chcete stroj samotny, nebo v siti s jinymi linuxy, asi je lepsi
instalovat Linux, protoze tam vse mate a nemusite nic kompilovat a shanet.

> Zalezi na aplikacich. Z uzivatelskeho pohledu je Solaris 2.x a novejsi
> oproti Solarisu 1.x "linejsi"

Obecne se to tvrdi a asi plati na malo pameti. Pri 64MB jsem nic
nepozoroval,  a ani rychlost zkompilovanych programu (f77) nevykazovala
vyrazny rozdil.

a ma vetsi pametove naroky, ale nektere
> veci (pruchodnost TCP/IP, ...) tam mohou byt rychlejsi. Linux jsem na
> SS2 nezkousel, ale pokud bych chtel dostatecne interaktivni system,
> asi bych volil mezi Linuxem a Solarisem 1.x. V pripade Solarisu 1.x si
> ale clovek musi skoro vse kompilovat sam.

Na druhou stranu, struktura Solarisu (konkretne od 2.5 vyse) je dost
podobna Linuxu (S. se dost opici ;-)   - dynamicke moduly, package
(ale tak chytre jako rpm to neni), struktura rc.d , v novejsich verzich je
i pam, shadow passwd apod...

ALe pozor, co je pro linux na intelu nemusi byt pro SPARCovy linux -
hotove baliky pro spoustu zajimavych aplikaci na SPARCLinux nenajdete

Napr Netscape Comunicator/Navigator  pro SPARCLinux jsem nenasel - mozna
jsem ale spatne hledal a
pod pojmem Linux tato firma nabizi jen baliky pro glibc jadro 2.0 a ne
glibc, ale oboje jsou -x86-

Navic kdysi jsem hladal pro znameho majiciho SS10 (a tedy i paralelni port
pro tiskarnu) jak tento port vyuzit ve SparcLinuxu a prekvapene jsem
zjsitil, ze to neslo, nic o nastavovani tohoto portu v distribuce nebylo
(ani dany modul) a nikdo v teto ani Sunovske newsgroupe o tom nevedel.

Takze zaver byl - na SparcLinuxu tiskarnu s Centronicsem nerozchodite -
pokud je to ted jinak (bylo to tak pred 1-2 lety) jsem jen rad. Byla to
oficialni RedHat distribuce pro Sparc nekde kolem 5.0 .

Takze s tim nekritickym nadsenim typu Linux beha na jakemkoli HW pozor,
ano jadro beha, s aplikacemi (hlavne komercnimi, nebo ke kterym nemate
source, je to horsi) . Tentyz problem byl i s Netscape pod Linuxem na
Alpha strojich. Mozna ze i stale je. Mozilu nesleduju :-(

To byly  postrehy z me bezmala 10-lete zkusenosti s Unixovymi stroji z
pohledu prilezitostneho administratora ktery nema moc casu nad kazdym
problemem hloubat a hledat jak dany system prinutit k tomu, co neni jasne
ze vubec umi.

P.S.  Linux v posledni dobe jde uplne mimo me "klasicke unixove vzdelani",
ze mam obcas take chut napsat do dotazu "beginner" protoze vse na novych
verzich se chova uplne jinak, nez by clovek cekal a je zvykly z
klasickeho BSD Unixu. (napr pam, cele sitovani, nove mount optiony,
nastaveni terminalu, jine chovani
dump/restore, parametry mt ...  apod). Mozna take zkostnatelost mysleni
nas pametniku je duvodem, ze ve spouste vedeckych pracovist a univerzit na
svete stale behaji SunOS ;-)) a Linuxu se brani.

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (0204) 620250             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *