studovna v Brne

Jan Polacek Jan.Polacek na f21.n420.z2.fido.cz
Pátek Září 15 10:48:55 CEST 2000

Zdarec Jan,

Ctvrtek Zari 14 2000 17:11, Jan Marek =:-v =------------> Jan Polacek:
Tenhle clovek se zjevne netvari jako prudic... proste chce pouzivat
linux.

 JM> no to je skutecne uzasny... Mam na starosti par pocitacovych
 JM> uceben a muzu-li se vyjadrit k vyse uvedenemu: to, ze by mi tam
 JM> nekdo natahoval brutalware, to by mi zase az tak moc nevadilo,
 JM> pokud by si alespon korektne nastavil sitovani, nevotravoval s
Pokud si dobre pamatuju, tak tam je interaktivni skript na nastaveni
site...

 JM> nmapem a podobnyma utilitama a neposilal spamy, cili se vubec
 JM> choval slusne, ale prepisovani CMOS-ky: urazit ruce u sameho
Pokud v te ucebne nekdo bude chtit prudit, tak je to clovek, kteremu
sem tohle vubec nemusel psat. Tenhle clobrda je podle me obycejnej
zoufalec...
Krome toho programu na odheslovavani biosu je plnej inet. Drtiva
vetsina pocitacu ma biosy od awarda. Temer kazda verze (az na ty
posledni.. tam o zadne nevim..) ma nejakou chybu, ktera umoznuje budto
jen zrusit heslo, nebo prepsat heslo na tobe zname heslo.. pak staci
jen dopocitat crc, restartovat a jsi za vodou. Ale to sem nechtel
rozepisovat, protoze je to trosku slozitejsi a musel bych psat navod u
jake verze biosu na jakou adresu co poslat...
Mnohem jednodussi je cmos vymazat a potom vse nastavit znovu.

 JM> ramene a pak zastrelit zaziva... Abych si sel vyridit zbrojni pas
BTW: IMHO by se zastreleni zamrtva mijelo ucinkem...:-)
 JM> a vystrilet nejakou slusnou tridu... :-(((( Kolikrat to asi ta
 JM> CMOS-ka vydrzi?
No ja nevim... je to to samy, jako kdyz menis a ukladas nastaveni
setupu.. nevidim v tom problem. Kdyz jsem se o problematiku heslovani
biosu zacal zajimat a zacal s tim experimentovat, taxem menil obsah
cmos sveho pocitace minimalne tisickrat. Ten pocitac do dneska v pohode
funguje (krome zapominani data a casu, coz byl error, kvuli kteremu
jsem ten board kupoval za polovinu). Myslim, ze tvoje obavy jsou
neopodstatnene. Jedine, co by te mohlo stvat, ze pak budes muset
prolejzat biosy a kontrolovat, jestli jsou zahesleny. Pokud ovsem
nechas zaple bootovani z diskety, nikdo nebude mit duvod, proc do biosu
vubec lezt.

A par obecnejch plku:
Mam za to, ze pocitacove ucebny jsou urcene k ruznemu experimentovani
potencialnich budoucich pocitacovych kybermagoru, turboprogramatoru a
unixguruu (hrozny slovo). Pristup ze strany fakulty vypestovat co
nejvic microsoft zavislych klikoidnich, nekonstruktivnich individui mi
zejmena na fakulte prijde dost prapodivny. Kdyz jsem ja delal skolu, ve
ktere jsem se pokousel zlepsovat svoje znalosti ohledne pocitacu, mohli
jsme si na masinach v ucebnach delat co chcem, nebylo tam nebezne, ze
dva mesice po zacatku skolniho roku je zname rootovske heslo na
serverech.. pokud na serveru nikdo nenicil data bylo vse v poradku..
heslo se proste zmenilo a byl klid. Ucitele aspon videli, ze zaci neco
dokazou. A nebyla to skola hackeru.. spravnej admin by preci mel vedet
odkud vitr vane, kde vsude je potencialni riziko (i napr. ve vnitrni
siti) a jaxe proti tomu zaridit. Spravci tamni site a uceben nebyli
zadni lenosi a proste se pocitalo s tim, ze kdyz nekdo napr. pise
program pro windows a nema ho odladenej, muze ty widle neopravitelne
slozit a musi se preinstalovat. Do druheho dne byl pocitac opet v
poradku. Tohle je snad tvoje prace ne? A jestli se ti to nelibi, mozna
bys mel zauvazovat o zmene mista. Uvedom si, ze pokud mas na starosti
pocitacovou ucebnu, tak tam jsi ty pro ty zaky a ne oni tam od toho,
aby na pocitace jen zbozne koukali a bali se jich dotknout, aby snad
nahodou neco neprestalo fungovat a nepridelali ti praci. A co se tyce
spamu... to je vazne problem, v tom s tebou naprosto souhlasim.
Bohuzel, tohle je zalezitost slusnosti kazdeho jedince a moc se proti
tomu delat neda. Bohuzel, je drsnou pravdou, ze pokud se neco takoveho
stane, jsi za to zodpovedny ty, ackoliv to provedlo nejake nemyslici
hovado... nicmene i tak je dost mailbomberu pro windows a podobnych
veci, takze za spamy brutalware stejne nemuze... a v linuxu ma clovek
rozhodne vic moznosti neco tvorit, nezli ve widlich. Zacit muze psanim
skriptu, realizovat jakoukoliv myslenku na unixu je vzdy schudnejsi,
nezli na widlich, akorat to nebude tak pekne klikaci... Kdyz studenti
takovou moznost maji, myslim, ze podstatne mensi procento bude mit
naladu na delani takovych kravin, jako jsou spamy...
K tomu spravnemu nastaveni site... neni spatne mit na kazdem pocitaci
nalepku s IP adresou.. kdyz nekdo zabootuje do neceho jineho a bude
nastavovat sit, koukne jen na nalepku.. a nastavi spravnou. Kdyz by
kvuli tomu musel restartovat do windows, aby se kouknul, taxe na to
vykasle a nahodile natlaci prvni adresu, ktera nebude konfliktni..

Nevim... tvaris se docela nastvane, ale ver mi, ze jsem tady
nepublikoval nic, co by studenti nevedeli, nebo behem dvaceti minut
surfovani po netu nezjistili.
A mlcenim na nepohodlne otazky si muzes zpusobit maximalne
neprijemnosti, protoze to pak znamena vice (mnohdy skodliveho)
experimentovani ze strany studentstva..

Cauky
                                                  Honza đB-Q