Announce RH 7.1

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Úterý Duben 17 22:07:13 CEST 2001

On Tue, 17 Apr 2001, Marcel Kolaja wrote:

> A co treba Debian GNU/Linux? Lokalizovan je velmi slusne a to primo
> v oficialni distribuci. IMHO je trochu divne delat distribuci RHcz. Proc
> neni lokalizace zahrnuta uz v puvodni distribuci Red Hatu?

To neni zaletosti distribuce RedHat, pokud je program napsan tak, ze
pocesteni je pro nej problemem, pak ma problem stejny distribuce RedHat ci
Mandrake ci SuSE nebo Debian pokud se nenajde nejaky tester, ktery tuto
chybu odhali, nahlasi autorovi a ten ji opravi.

Asi to nepovazujete na dulezite, ale to, co rozhoduje o tom, zda si NOVY
uzivatel poridi Linux je take to, zda na nej INSTALACNI PROGRAM mluvi
cesky! A to je u RedHatu dost slusne vyreseno.

V tom je Debian dost pozadu, pokud si to neohackujete sam, cestina je v
instalacnim programu raritou!

Dam jeden priklad, ktery to docela slusne ozrejmi.

Minuly mesic se konal InstallFest na Strahovskych kolejich. Uvodni slovo
mel clovek, ktery rozdelil distribuce na ty, co jsou dostupne vsem,
tj. Debian a ty osklive KOMERCNI, ktere vas nuti za ne platit. Ani slovo o
tom, ze lze ziskat PLNOHODNOTNOU verzi distribuce z jakehokoliv FTP
serveru. to ze je distribuce komercni znamena, prosim tohle je podtrzene,
ZE SE NEKDO STARA O SESTAVENI, AKTUALIZACI, PODPORU A PRODEJ.
Tedy nedela nic proti tomu, aby ji mohl kdokoliv ziskat VOLNE ke stazeni.
Zpet k InstallFestu. Hlasovanim se rozhodlo, ze na projektoru bude
predvadena instalace Debiana, coz by melo pomoci lidem pri instalaci.
Instalace probihala na cca 30-35 pocitacich. No nebudu to prodluzovat, z
tech 6 lidi, co jsem sledoval, ze to podarilo nainstalovat 3, problemy
byly se sitovkou, s grafikou, chybely balicky po instalaci atd. Vetsina
lidi nevedela, na co se system pta (nebo umite odpoved, zda chcete
zachovat kompatibilitu se souborovym system ext2 predchozich verzi?)
proste jen postupovali podle projektoru.
Byla tam taky KOMERCNI distribuce Mandrake 7.2. Kdyz to tam zacali
nekteri z lidi instalovat, mluvilo to na ne cesky, po instalaci meli
fungujici KDE 2 na TNT2 karte, manik prede mnou si to bez problemu
instaloval na HPT ATA 100 radic atd. TOHLE U TECH LIDI ROZHODLO.
Jiste, casem se muzou dostat k Debianu ci Slackwaru, ktery jim nabidne
vetsi volnost pri instalaci, ale muj zaver z teto akce byl, ze Debian je
naprosto nevhodny pro NOVACKY.
Tohle se prave snazi resit komercni distribuce v podobe ruznych pruvodcu,
nastroju, predkonfigurovanych nastaveni, manualu, poinstalacni pomoci tak,
aby uzivatel mohl zacit se systemem ihned zacit pracovat.
O dulezitosti prehledne graficke instalace se presvedcili i autori
Debiana, kteri zalozili spolecnost Progeny a jejich distribuce ma presne
to co novy uzivatel potrebuje!

Takze ZADNA snaha o pocesteni neni zbytecna, je tim, co rozhoduje o novych
uzivatelich. Jenom si vemte okoli, kolik lidi z okoli ma nainstalovanu
anglickou verzi WinXX, kdyz existuje ceska verze?

A jeste ke "zbytecnosti" ceske verze:
Urcite si i takovy chladny obchodnik Cpress dokaze spocitat, ze zajem o
distribuci RH 7.0CZ je takovy, ze se mu VYPLATI ji vylisovat a vydat ve
svem nakladu... I kdyz to udelala parta nejakych nadsencu, kterym se to
ani nikdy nevyplati.

Chtel bych se zeptat p. Becvare, zda jiz nejakym zpusobem prispel k tomu,
aby byla distribuce k uzivateli pratelstejsi ci umi jen jednou vetou
pomluvit snahu desitek dobrovolniku pri praci na lepsi a snadnejsi
instalaci distribuce...

  Radek Vybiral