Redhat v ceske nemilosti?

Neděle Duben 22 17:29:50 CEST 2001

On Sun, 22 Apr 2001, Roman DAVID wrote:

> Takze pokud to spravne chapu, firme RH je uplne fuk jestli si nekdo
> jejich produkt koupi nebo stahne z netu. Zrejme penize
> nepotrebuji.:-))

Ne. Predpokladaji, ze si budete chtit koupit doplnujici sluzby a za ty
zaplatite. V USA je to normalni (kupovat sluzby), protoze tam na to lide
maji penize (vydelavaji hodne, ale hodne take utraceji). U nas maji penize
spise firmy - pokud porovnate kolik zaplati za MS reseni u firem, tak
zjistite, ze jsou schopni koupit podporu od linuxove firmy, ktera s dela
"reklamu" vlastni distribuci (je to takova zaruka, ze Linuxu aspon trochu
rozumi).

> Kdyby jste byl jednou sefem firmy "Red Hat CR s.r.o." jak by jste se
> zivil ? Kdyz by jste chtel prodat RH- HA Server za $x.xxx, tak by Vam
> 99,9% uzivatelu reklo "proc mam platit tolik, kdyz je linux zadarmo?
> Ja si to radsi stahnu z ftp a na zbytek se poptam v linux na linux.cz".

Ano, to je princip Open Source programu. Ta firma to nenaprogramovala a
pouziva zdarma prace jinych (vyvojari KDE, jadra i jinych programu). Je
spravne, ze svuj produkt (ktery prodavaji), daji bez sebemensiho omezeni
zdarma opet k dispozici. Je to takova splatka komunite. Vydelavat se totiz
da i na jinych vecech, nez je ta hromada SW (zejmena na sluzbach). Kdyby
to takhle nefungovalo, asi by zadna takova firma neexistovala.

Je veci kazde firmy, jak se s tim vyrovna (ze nemuze prodavat SW, ale jen
sluzby). Nektere firmy se snazi ten model ctit a klast minimalni restrikce
na sve distribuce, jine maji jinou strategii (jak ziskat penize). Muzete
si treba vzpomenout, ze jedna firma nechtela dat sve upravene zdrojove
kody k dispozici a byl z toho poprask (myslim, ze to byl Corel, ale nejsem
si jisty, ale nebyl to za posledni rok jediny pripad). Dokonce se nasli i
pravnici (?od Jefa?), kteri se v USA na tu firmu obratili (obecne ma
dohled nad dodrzovanim GPL na starosti FSF).

> Ja se vubec p. Janika nebo firmy SuSE nezastaval.:-)
> To byl ciste muj nazor na ceske smysleni o RH Linux (ftp verze)
> versus komercni distribuce (i komercni RH).
> Z techto debat totiz vyplyva, ze pouziti RH (CZ nebo non-CZ) je to nej,
> co clovek muze udelat.
> Potrebuji prac. stanici ? Dame tam RH 7.0CZ.
> Potrebuji server ? Dame tam RH 7.0CZ.
> Potrebuji provozovat Oracle ? Dame tam RH7.0CZ.

Tohle jsem nikdy nerekl ani nenaznacil (natoz abych nekomu neco nutil).
Kdyz mate na Oracle, zaplatite si i distribuci (ktera bude vicemene
stejna, protoze GPL neumoznuje sirit treba upraveny kod jadra bez toho,
aby byly prislusne patche/zdrojaky volne k dispozici), ke ktere
*dostanete* podporu - tj. pokud prohlasite, ze neco nefunguje, nekdo to za
Vas vyresi (podpora je ale vazana na koupi "krabice").

Pokud se ale podivate do konference, zjistite, ze Oracle na jakekoliv
distribuci funguje. Pokud pak nemate penize nebo nepotrebujete podporu,
pouzijete (jakoukoliv) distribuci stazenou z Internetu (a stanete se tak
potencialnim budoucim zakaznikem te firmy).

> Od toho IMHO existuji komercni distribuce, kde je to vychytano a
> uzpusobeno (i u RH). Myslim si, ze nez si 2 mesice patchovat a
> upravovat libovolnou distibuci stahnutelnou via ftp aby mi na ni bezel
> Oracle s 8 CPU, 4GB RAM, RAW I/O vyjde lepe sahnout po hotovem, byt
> komercnim produktu.

To je presne ono. Nez byste sbiral vedomosti, tak si zaplatite sluzbu,
protoze penize dokazete vydelavat efektivnejsim zpusobem. Netusim, proc si
myslite, ze vite, jak by se ty firmy mely chovat. Pokud mate intenzivni
pocit, ze nekdo dela neco blbe, udelejte to sam lip a nemusite o tom jen
povidat (nebo nekomu radit).

--
                        Milan Kerslager