LINUX všeobecně - delší

Martin Mačok martin.macok na underground.cz
Středa Srpen 15 03:41:43 CEST 2001

On Wed, Aug 15, 2001 at 01:37:21AM +0200, Jan Nováček wrote:
> 2. Vypozoroval jsem, že RH má horší technickou podporu než Suse. a s
> jádrem obsaženým v 7.1 to také není výhra.

Jadro v rh7.1 je docela dost OK. Kazdopadne si stahnete novejsi z
updates:
ftp://ftp.linux.cz/pub/linux/redhat/linux/updates/7.1/en/os/i386/

> Jak to skutečně je? Vyplatí se mi sehnat si Suse?

Kvuli jadru to nema cenu. Leda, ze byste ocenil jejich "yast" a z nej
plynouci jednoduchou (ale zase do jiste miry omezenou) spravu systemu.
Me SuSE ani yast nevyhovuje (nekdo rad kluky, nekdo holky), s Red
Hatem jsem spokojeny. Pokud chcete hlavne desktopovou distribuci na
domaci pouziti, zkuste Mandrake - je to takovy user friendly Red Hat s
hodne vychytavkama pro desktopove uzivatele.

> 4. Mám 2 OS. Jsem v Linuxu nastavím si monitor. Nabootuji do Win a
> monitor se posune o 2cm doleva. Co s tím?

Spustit Linux/X window - spustim xterm, v nem xvidtune - nastelovat
tlacitkama doleva/doprava/nahoru/dolu/sirka/vyska (auto nebo mackat
porad apply), potom tlacitko show a hodnoty, ktere se ukazou v xtermu,
prepsat do jednoho ze souboru:
/etc/X11/XF86Config
 nebo
/etc/X11/XF86Config-4
podle toho, zda pouzivate X server rady 3.x, nebo 4.x (vypisuje X
server pri startu, anebo je to take v /var/log/XFree86.0.log)

Jak to ma byt presne syntakticky v tom souboru napsane... no snad na
to prijdete ;-)

> 6. Používám Sambu, klienti na Win se tedy dostanou na můj HDD.
> Obráceně je to horší. Vše musím mountit šíleným příkazem
> (mount -t smbfs -o Username=xxx,Password=yyy //pocitac/disk /mnt...)
> Jak lépe?

Na konec souboru /etc/fstab si pridejte radky typu:
//cray/movie    /mnt/cray   smbfs   user,username=martin,password=heslo,uid=martin,gid=martin,noauto,debug=4 0 0

A pak uz staci jenom "mount /mnt/cray" a "umount /mnt/cray".

> 7. Takových dotazů bych měl hodně. Nechci Vás dále zatěžovat délkou
> tohoto mailu a ještě jednou bych chtěl poprosit autory článků
> týkajících se Linuxu, zda by se nemohli věnovat výše uvedené tématice.

Zkuste se probrat dokumentaci na serveru www.linuxdoc.org a pak jeste
http://www.redhat.com/apps/support/
Je tam docela dost odkazu na dokumentaci k Linuxu a Red Hat Linuxu.

> Doufám, že podobné problémy nemám v této konferenci a vůbec s Linuxem
> sám. Čtením man a prohlížením Inetu bych se odpovědí na moje dotazy
> dopátral, ale jsou to moře zabitých hodin.

Kdyz trochu vice pochopite filosofii unixovych systemu, tak zjistite,
ze vsechny problemy se resi vlastne stejne a navody na jejich reseni
jsou logicke a prijdete na ne bud sam, anebo vite presne kam sahnout
pro konkretni navod k reseni.

Hodne pomaha "http://google.org/" ... kdyz umite klast dotazy, google
je umi zodpovidat :)

--