Žurnálovací fs a linuxové distribuce (Re: ANNOUNCE: Mandrake 8.1 beta 1 "Raklet")

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Sobota Srpen 18 14:45:25 CEST 2001

   From: Radek Vybiral <Radek.Vybiral na vsb.cz>
   Date: Sat, 18 Aug 2001 12:59:17 +0200 (CEST)

Ahoj,

   > Instalacni program nabizi instalaci na ReiserFS, pripravena je take
   > podpora pro IBM JFS a ext3.

chtěl jsem se zeptat, jak mám této větě rozumět. Bohužel si betu Mandraku
tento týden vyzkoušet nemohu a tak bych chtěl vědět, jestli to znamená, že
standardním souborovým systémem této verze je ReiserFS. Je to tak?

No a když už jsme u toho - mám takový dotaz do fóra. Nechci žádnou flame
war, pouze technické odpovědi, prosím. Minulý týden jsem si zkusil beta
verzi Red Hat Linuxu 7.2, která používá jako standardní souborový systém
ext3. Mandrake (možná, to nevím jistě) bude používat ReiserFS. Společnost
SuSE zvažuje také jeho využití jako primárního souborového systému. Nicméně
já z toho všeho mám takový špatný pocit. Souborový systém ReiserFS je
vyzkoušen o mnoho více než ext3, nicméně já osobně stále ještě nejsem
přesvědčen o tom, že by se dal nasadit kamkoliv (mám na to takovou vlastní
metriku - dost si vážím své práce, a proto až budu ochoten vyměnit ext2 za
něco jiného na svém vlastním počítači, bude to podle mého názoru schopné
hromadného nasazení). ext3 je stále ještě v mohutném vývoji, jeho nasazení
jako primárního souborového systému je podle mého osobního názoru čistý
risk, který poškodí jak Red Hat (resp. kteroukoli jinou distribuci, která
udělá nyní stejné rozhodnutí ohledně primárního souborového systému -
např. SuSE s ReiserFS), tak jeho uživatele. O JFS a XFS se zatím nemá smysl
v tomto kontextu bavit.

Pro mne samotného tedy z toho všeho vyplývá jediná informace - i když je
k dispozici velká řada projektů, které pro Linux nabízejí žurnálovací
souborový systém, žádný ještě není ve stavu, kdy by se dal reálně nasadit.
Komentáře o tom, že Vám doma to běží apod. si prosím schovejte, nepochopili
jste, o čem tento dopis je.

Můj názor je, že z dlouhodobého hlediska Linux přejde z ext2 na ext3, a to
nejdříve na začátku příštího roku. Předtím se bude v distribuci Red Hat
Linux testovat spíše ne jako primární souborový systém (protože v další
betě už bude pravděpodobně standardním opět ext2), ale jako jedna z variant
(stejně jako tomu bylo u ReiserFS a SuSE), a pro Linux jako takový to bude
nejlepší.
--
Pavel Janík

The default configuration of NNTP is not affected by the vulnerability, as
no newsgroups are configured by default.
                  -- Microsoft Product Security about memleak in NNTP server