Red Hat Bugzilla: vecirek jen pro zvane?

Cejka Rudolf cejkar na dcse.fee.vutbr.cz
Neděle Srpen 19 16:51:55 CEST 2001

Milan Kerslager <milan.kerslager na spsselib.hiedu.cz> wrote:
> Bylo by *velmi* nespravne nutit vsechny, aby jeli podle jednoho modelu

Vsak to ani nikdo nechce a nevim proc se o tom tedy zminujete.

> vyvoje. Nedaly by se totiz poznat vyhody a nevyhody jinych. Snazit se

Spis mi to pripada jako snaha o zahozeni vseho, kam zatim projektove
rizeni doslo a nerespektovani toho, na cem lze az prilis snadno
zkrachovat (nic takoveho Linuxu samozrejme nepreju - jeho velky
vyznam je naprosto nepopiratelny).

> Dokud se projekty budou vyvijet dobre, neni duvod napadat jejich
> managment. To neudela ani nejhloupejsi vlastnik akcii (tj. ten, kdo ma
> zajem na prosperite projektu).

Vsiml jste si jednoho drobneho posunu? Drive byla jadra od Linuse
dost dobre pouzitelna primo. V posledni dobe ale mam stale vetsi
dojem, ze kazde nove jadro potrebuje vic a vic dokoncit. Jak to
bude pokracovat dal? Muze to byt ale jen muj osobni dojem.

> lepe (proto se vyvoj nekdy forkne). Ovsem napadat projekt jen pro jeho
> styl (bez radneho argumentu o tom, co je vlastne spatne), kdyz je projekt
> funkcni, nema valny vyznam a je to samo o sobe kontraproduktivni (ok,
> mozna "jen" k nicemu).

Jenze radne argumenty se tu objevily (jak lze napriklad vyhledat,
kdo co kdy zmenil a proc? jak lze rozumne sledovat a verifikovat
zmeny provedene v jadre? casovy problem s opravou chyb; nebezpeci
zavislosti na jedinem cloveku...). Naopak vidim, ze na konkretni
argumenty skoro nereagujete, uhybate mimo a snazite se argumentovat
vyssimi zajmy (hrozba totality, diktatorstvi, elitarstvi, reagovani
na neco, o cem se nikdo nezminoval...). Ja jsem (taky?) cetl
"Jak jednat s lidmi" ;-)

> To neni stastny priklad. *BSD se vyvijeji *velmi* uzavrenym a elitarskym
> zpusobem (ve srovnani s Linuxem), pokud se teda neco radikalne nezmenilo
> (pamatuju se, ze se vetsi "otevreni" vyvoje diskutovalo).

Specifikujte blize, co myslite "*velmi* uzavrenym a elitarskym zpusobem
(ve srovnani s Linuxem)" a co myslite tim "ze se vetsi "otevreni" vyvoje
diskutovalo". Ja si to nemyslim a o zadnych takovych diskuzich ani nevim
(sleduji jen FreeBSD, k ostatnim se s urcitosti vyjadrovat nemohu). To
stejne bych mohl prohlasit i o Linuxu a tato diskuze by zarucene nikam
nevedla. Napiste neco konkretniho, o cem se da rozumne bavit, a zda tak
usuzujete na zaklade vlastnich zkusenosti (nevsiml jsem ale jakekoli vasi
ucasti v konferencich, zaslani PR nebo followupu, nebo snahy stat se
commiterem), nebo zda mate tyto informace nekym zprostredkovane a kym
a z jake doby.

> Co ja vim, Linus prijima patche od maintaineru jednotlivych sekci jadra
> bud bez reptani nebo je odmita s faktickymi pripominkami. To vede
> jednoznacne k tomu, ze kod jadra si udrzuje jistou uroven a jednotnou

Prectete si jeste jednou, o cem Justin psal. Nestezoval si na to,
zda ano ci ne. Psal jen o velkem casovem zpozdeni, takze tato
argumentace opet uhyba zcela mimo. Navic pro udrzeni jednotnosti
a urovne kodu neni nutnou podminkou existence jedine centralni osoby,
lze to delat i jinak.

> Vsichni Linuse respektuji prave proto, ze ma rozumny pristup. Pouzivani

To je vec nazoru. Da se to rict i tak, ze zustavaji ti, kdo jsou
ochotni jeho nazory respektovat. Ostatni prechazeji k jinym projektum.

> CVS respekt nezvysi, spis by asi vedlo k rozdrobeni. V soucasne podobe ma

Nejde o respekt a nikdo nikoho nenuti k pouzivani CVS. To je neco
jineho a naopak si myslim, ze popularita Linuxu je velkou merou dana
prave soucasnym stylem vyvoje a prave existenci jedine ... (kazdy
necht si doplni sam) osobnosti, na ktere cely projekt stoji. Neco
jako snaha identifikovat se s jednim z mobilnich operatoru a ochota
bit se za nej az do posledni kapky krve, i kdyz to je vlastne cele
nesmysl. A myslim si take, ze Linus si je toho velmi dobre vedom,
a prave proto zatim zadna velka zmena nenastala. Z hlediska
projektoveho rizeni je to vsechno ale uplne jinak.

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science