XFree86 4.1 a ceska klavesnice

Milan Kopacka mkop5230 na ss1000.ms.mff.cuni.cz
Pondělí Srpen 27 07:53:34 CEST 2001

On Fri, 24 Aug 2001 22:26:30 +0200, Stanislav Meduna wrote:

> Ako jedini v celom XFree sme mali mapy, ktore obsahovali dve
> rozlozenia prepinane ako grupy XKB.

Nevim do jake miry jsme specificti, nicmene u nas AFAIK zadne "jedno"
standardni pouzitelne rozlozeni neexistuje. Lidi se uci psat bud na

1) "Ceskem psacim stroji" s rozlozenim QWERTZ
2) "Americke klavesnici" s rozlozenim QWERTY

Obojimu odpovida vyrabeny a prodavany hardware (!).

1) Psaci stroje, lokalizovane pocitacove klavesnice
2) Nelokalizovana (americka) klavesnice

Setkate se i s klavesnici s obojimi (napr. dvoubarevnymi) popisky
obsahujici obe tato rozlozeni.

> Nepisanym standardom v X svete je jedno rozlozenie v jednej mape,
> maximalne s nejakou drobnou zmenou typu z <-> x ako variantou, a ak
> clovek potrebuje prepinat, pouzije na to tool (napriklad moj xkbsel
> - ja ho pouzivam odkedy som ho napisal :-))

Obavam se, ze tento stav u nas neni zadna provokace vyvojaru XFree, na
ktere si neco vymyslime. Ani jedna z techto dvou klavesnic neobsahuje
vsechny potrebne znaky, takze primocarym resenim je pouzit ty
klavesnice obe a prepinat je. Neni to podle mne zadne "jestli nekdo
potrebuje". Potrebuje to AFAIK kazdy, ktery neni schopen nebo nechce
pouzivat klavesnici uvarenou z obou prechozich (ruzne varianty ceske
amaterske), tak aby vsechny znaky obsahovala.

> neda sa ocakavat, ze bude instalacny program ponukat sest roznych
> rozlozeni pre cestinu a dalsich sest pre slovencinu.

Instalacni program pro MS-DOS verze 6.22 z davnych let minuleho
stoleti (1994 (?)) to umel. Vyrobce mel asi zjisteno, ze to lidi
pouzivaji. Mrzi mne, ze se to v XFree resi az ted; bohuzel jsem to
mel za davno vyresene.

  Milan Kopacka