OT: DocBook

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Středa Únor 14 21:01:02 CET 2001

"Ing. Miloslav Ponkrác" wrote:

> Aniž bych chtěl flame vyvolávat. Pro mě makra znamenají, že stisknu
> klávesovou kombinaci. To znamená, že určitou klávesovou kombinaci vyvolám
> určitý tag. Tuto klávesovou kombinaci stisknu, ať tam ten tag patří, nebo
> ne. Ač emacs ani jeho režim PSGML neznám, nedokážu si dost dobře představit,
> jak mi bude někdo nabízet tagy jinak, než přes menu. A to si myslím, že není
> nejrychlejší práce s editorem.

Kromě menu přes klávesové zkratky. Když chci vložit odstavec (para)
stisknu Ctrl+C-Ctrl+E, napíšu pa a zmáčknu Enter. Protože na pa teď
začíná název jen jednoho přípustného elementu, Emacs automaticky vloží
<para></para> a kurzor dá mezi. Úplně stejně lze vložit libovolný jiný
element. Dle mého to je nejrychlejší a člověk si nemusí kromě téhle
jedné klávesové zkratky nic pamatovat. Můžete si samozřejmě nadefinovat
vlastní zkratky pro vkládání konkrétních tagů, ale pochybuji, že vám to
urychlí editaci. PSGML má spoustu automatických funkcí. Když jste uvnitř
nějakého elementu a chcete vytvořit další se stejným jménem (např. další
odstavec), stačí zmáčknout Ctrl+C Enter a máte vystaráno. Funguje to pro
všechny DTD, které používáte - pro DocBook, HTML, ...

Kdo to nezkusil neuvěří.;))) Už jsem v DocBooku napsal několik set KB
textů a Emacs+PSGML bych za nic nevyměnil.

> Dokážu si ještě představit, že stejná klávesová kombinace udělá podle
> kontextu něco jiného, třeba přidá podle kontextu další úroveň sekce. Ale i
> to je makry prakticky v každém slušném editoru řešitelné.

Aby tohle fungovalo spolehlivě, musel byste v těch makrech implementovat
XML parser, což je jistě řešitelné, ale nějakou chvíli vám to zabere.

> Zkrátka, určitě je pro začátečníka nejlepší to, co nabízí emacs. Ale myslím,
> že již po krátké době je pro mě nabízení tagů v 99% případě k nepotřebě a
> znamená prakticky jenom zdržování. Celkem mě napadne, že třeba uvnitř

V Emacs+PSGML to práci neobyčejně zrychluje. Přeci jen to funguje trošku
jinak, než v nějakých "myšoidních" editorech. Je to velice podobné
funkci klávesy TAB v bashi.

Pro začátečníka a většinu ostatních by byl nejlepší WYSIWYG XML editor.
Až bude k dispozici takový editor za rozumnou cenu, můžeme začít slavit.

  Jirka Kosek
  e-mail: jirka na kosek.cz
  http://www.kosek.cz