Annonce: projekt Speechd

Pavel Machek pavel na suse.cz
Sobota Únor 17 14:32:27 CET 2001

Ahoj!

> [...]
>     >> free-b-software je tvorba a podpora programu, ktere pomahaji
>     >> slepym a zrakovi posti3/4enym lidem v praci s poeitaeem a
>     >> Internetem.
>
>     PM> Ja myslel ze takovym projektem je odedavna festival
>     PM> (www.festival.org (?)). Cesky modul je na
>     http> //atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/cz2_mbrola.scm [bohuzel
>     http> zavisi
>     PM> na cz2 databazi ktera je free pouze pro nekomercni pouziti].
>
> Nekdy je lepe si nektere veci drive precist a promyslet, nez o nich
> clovek zacne psat.  Abych to tedy uvedl na pravou miru:

...ovsem na nem cesky modul sotva najdete.

> -  Zamereni Festivalu je trochu jine nez projekt, ktery byl
>    annoncovan. Netvrdim, ze znam Festival do hloubky, ale neni mi
>    znamo,

V cem je jine? To je to co by me zajimalo.

>    ze bych s nim mohl pouzivat napr. hardwarovy syntetizer nebo ze bych
>    ho mohl rozumne provozovat napr. na pocitacich 486 s 16MB
>    RAM.

486/16MB by pro festival nemelo byt super velkym problemem -- jeho
autori ho holdaji poustet na strojich do kapsy jako je iPAQ, a ty jsou
na tom vykonove podobne spatne (nebo jeste hur). [Alan W. Black psal
ze hodla casti festivalu prepsat do Ccka z duvodu efektivity.]

[Zkousel jsem festival na 16MB stroji a opravdu to neni nic moc. Lisp
je lisp. Uvazte, jestli by nebylo lepsi pomoci Alanovi se
zefektivnovanim festivalu.]

pavel na bug:/usr/src/voice/festival$ echo "This is a test of festival
speech synthesis system. It does not work too well within 16
megabytes." | time bin/festival --tts
1.30user 1.14system 1:21.49elapsed 2%CPU (0avgtext+0avgdata
0maxresident)k
0inputs+0outputs (885major+11868minor)pagefaults 0swaps
pavel na bug:/usr/src/voice/festival$

Pokud chcete podporu na hw syntetizer, je nejspis znovu rozumne psat
ji do festivalu: je dost modularni na to aby to slo, a casti jako
speech markup language se vam budou hodit.

>    Naproti tomu predstavovany projekt je zameren i timto smerem,
>    nebot je schopen pracovat i na takto nevykonnem hardwaru s vyuzitim
>    existujici fonemove syntezy.

To jsem nevedel. Diky za info. [Ma na 486+ cenu vyuzivat hardwarovou
syntezu? Festival spotrebobal na P/300MHz 1.1sekundy. Veta se rikala 9
sekund -> 486/60 (odhadem) by stihala rikat vety v relanem case...

> [...]
> nej stat jakymsi zastresujicim prvkem.
>
>     >> Tento novy projekt byl nazvan speechd a jeho ukolem je poskytnout
>     >> transparentni vrstvu pro syntezu oeei nezavislou na
>     >> zaoizeni. Zamirem je vytvooit "oeeovy server", ktery poskytne
>     >> jednoduche rozhrani jak pro klientske aplikace (ktere chtiji
>     >> mluvit), tak pro moduly ovladaeu zaoizeni, ktere budou
>     >> zabezpeeovat vystup na konkretni typy oeeovych syntezatoru.
>
>     PM> Vytvareni _dalsiho_ recoveho serveru vedle eposu a festivalu mi
>     PM> prijde bezmala jako trestny cin.
>
> Tak nevim, u teto vety postradam smajlik, i kdyz i ten by nestacil

Tam smajlik nepatril.

Existuji jiz dva ruzne recove servery, jeden se jmenuje festival,
druhy se jmenuje epos. Minimalne festival by sel upravit k tomu, co
chcete delat.

Epos nikdo nepodporuje, takze je efektivne jen festival. Tim padem
vsechny aplikace, ktere chteji zvuk, pouziji rozhrani festivalu.

Necht vas projekt uspeje. Tim padem ale jsou _dve_ rozhrani, festival
+ speechd. A polovicka aplikaci bude umet jedno, a druha polovicka
druhe. Pravdepodobnost, ze vase oblibena aplikace bude umet mluvit na
vas oblibeny syntetyzator je 25%. Nic moc.

Druha sance je, ze upravite festival a/nebo aspon pouzijete rozhrani
festivalu. Tim padem kazda aplikace bude umet festival, a kazda
synteza bude umet rozhrani festivalu. Pravdepodobnost, ze vase
oblibena aplikace bude umet mluvit na vas oblibeny syntetyzator je
100%. O neco lepsi.

> prekryt podivny pridech teto vety. Mne by spise pripadalo jako trestny
> cin zpochybnovani ucelnosti projektu, ktery pomaha mnoha slepcum v tom,
> aby mohli rozumne pracovat s pocitacem. Muzete mi verit, ze tyto

Spochybnovat ucelnost projektu nehodlam. Hodlam spochybnovat metodu,
jakou hodlate problem resit.

> [...]
> jednoduche. Je totiz velky rozdil si se zvukem a reci hrat pro vlastni
> potrebu a treba i na dostatecne vykonnem hardwaru v porovnani s tim,
> kdyz je na zvukovem vystupu nekdo bytostne zavisly a ma doma tu 486
> s 16MB RAM.
>
> Nechapu navic, jaky byl vlastne ucel Vaseho mailu. Kdybyste chtel
> projektu pomoci, tak budete samozrejme vitan. Chtel-li jste nas
> upozornit na existujici software, tak jste nam to mohl poslat privatne,
> i kdyz o existenci Festivalu vime, a co se tyka Eposu, tak tam se na
> jeho vyvoji i primo aktivne podilime. Takze ten motiv mi stale neni

Chtel jsem vas upozornit na existujici software.

> jasny. Melo to snad byt varovani pro jine lidi: Pozor, neztracejte cas
> s podporou vyvoje nejakeho projektu pro slepce? Pokud ano, tak mi to

Ne. Pozor, neztracejte cas s podporou podezreleho projektu pro slepce,
kdyz existuji jine, dle meho nazoru lepsi, projekty pro slepce.

> Vim, ze se podilite na vyvoji routovaciho demona BIRD, ktery pri sve
> annonci zaznamenal take ohlasy typu: ,,Ale vzdyt uz existuje nekolik
> paralelnich projektu, ktere by bylo lepe dotahnout do konce.`` Ja
> bych

Jednim z cilu BIRDa bylo ziskat body za projekt na MFF UK => nebylo
mozne zacit upravovat Zebru. Navic u birda nehrozi ze by pro nej lide
psali podporu do aplikacnich programu.

> si ale proste nedovolil tento projekt jakkoli zpochybnovat, protoze
> o nem nemam dostatecny prehled a nemohu tedy vedet, zda nebude v nekterych
> rysech uzitecnejsi nez jine projekty. Naopak preji mu hodne zdaru,

Kdyby v zadnych rysech netrumfnul GNU Zebru...

> protoze z kazde poctive minene snahy, muze vzdy nejakym zpusobem
> profitovat cely free software.

...tak by delal pro free software vic skody nez uzitku protoze by
zbytecne zebre odebiral uzivatele a tim i vyvojare.

> Doposud jsem se domnival, ze i vy smyslite timto zpusobem!
> Jiste byste si pral, aby lide nepodryvali Vas projekt BIRD, pak ale
> totez necinte totez jinym -- znate to: ,,Co nechces, aby Ti delali
> druzi, to nedelej ty jim.``

Zpochybnovani projektu Bird by IMO bylo zcela legitimni.
								Pavel
--
I'm pavel na ucw.cz. "In my country we have almost anarchy and I don't care."
Panos Katsaloulis describing me w.r.t. patents at discuss na linmodems.org