OT: pravni aspekty LINUXU

Michal.Vymazal na deltax.cz Michal.Vymazal na deltax.cz
Úterý Únor 20 07:53:24 CET 2001

>Od:      Petr Skoda <skoda na sunstel.asu.cas.cz> 19.02.2001 22:02:30
>
>Omlouvam se za OT ale vystrasen vikendovou pravnickou nalejvarnou na
>SLT2001  na to radsi upozornuju ;
>
>Hral jsem si chvili s registrem ochrannych znamek a mimo jine zkusil zadat
>TeX a LINUX    a hadejte co jsem nasel?
>
>viz tady :
>
>http://www.rejstrik.cz/cgi-bin/oz2.html?show=show&cp=126672&language=.05
>
>a zajimavejsi je LINUX
>
>http://www.rejstrik.cz/cgi-bin/oz2.html?show=show&cp=98389&language=.05
>
>Naopak CZLUG ani CSTUG tam nejsou .

Dobra pripominka, diky Petre.
Nez se vyjadri pravnici, zkusim na chvili uklidnit verejnost. Mam za to, ze
Linus ma registrovan vyraz "linux" podobnym zpusobem jako copyright (presne
zneni ale pravnici). A protoze CR je signatarem mezinarodnich umluv, musi
toto respektovat. Jinymi slovy - u nas si nikdo vyraz "linux" zaregistrovat
(na zpusob copyright) nemuze. Ten rejstrik je hezky, ale ma minimalni
vypovidaci schopnost - kdo registroval, kde registroval, na jak dlouho (co
ma znamenat registrace - linux - slovni?) apod. Uz to tu prece bylo
vzpominate? Jisty pan si chtel zaregistrovat znacku Toyota a ohanel se
"spickovymi sluzbami a perfektnim servisem". U soudu pochopitelne neuspel -
vzpominam si nato, protoze pripad prosel medii (televizi).
Jak je to s Tex, to bohuzel nevim.
Jinak, v te debate o autorskych pravech mi neco chybelo (a zastupce
Mironetu mi odpovedel velmi nepresne). Jde o mezinarodni pravo. Mam za to,
ze Bernska umluva rika, ze v pripade poruseni autorskych prav se pripad
posuzuje podle pravniho radu te zeme, ze ktere pochazi autor (tedy ten,
jehoz prava byla porusena). Ceska republika je signatarem Bernske umluvy.
Takze pokud, nekdo porusi napr. GPL, ktere udelil nekdo v Americe, pak se
pripad posuzuje podle pravniho modelu USA (jisteze podle zakonu toho,
ktereho statu Unie). Takze, cely ten pripad s monopolnim spravcem prav ke
"vsem" programum je nesmysl. Podobnost se situaci kolem hudebnich nahravek
je dana tim, ze se jedna o prava zastupovana mezinarodnimi vydavateli a to
jsou zase (myslim) jine mezinarodni umluvy.

Michal Vymazal