Motivace (was: Re: ANNOUNCE, long)

Martin Lebeda mlebeda na centrum.cz
Pondělí Únor 26 14:06:49 CET 2001

On Mon, Feb 26, 2001 at 12:11:20PM +0100, Petr Vanek - Vanous wrote:
> mel bych k mistnim skupinkam par dotazu do plena, zatim jsem neprisel na
> nejake rozumne reseni, nezajima me zpusob organizace (i kdyz s timto
> souvisi, ale hlavne poroblem motivace).

To je pochopitelne problem, ale ja se nechci s nikym pravidelne schazet. A
Pokud neco potrebuji, musim se s dotycnym domluvit a pak za nim clovekem dojit.
Takze mne motivuje, to ze neco potrebuji, nebo neco chci delat a muj protejsek
to udela nezistne, nebot jsem jeho kamarad a urcite mu to oplatim.

> [...]
> planovane  a organizovane. priprava programu je velmi dulezita. cas se da
> lehce zabit obecnou debatou na libovolne tema, ale k nicemu to nevede. proto
> je dobre, pokud je pred setkanim znam obsah jednotlivych prispevku, anebo
> zadano tema, na ktere by bylo vhodne prispevky pripravit. to se da jednoduse
> rict, ale je docela problem to realizovat. pokud se jedna o informace, ktere
> jsou zajimave, prihlasi se stovka lidi, ze bude poslouchat, ale jen jeden
> (to kdyz je stesti), ktery bude prednaset. kdyz je pak po setkani, nikdo
> nema cas na to, aby sepsal co se delo, k cemu se doslo.

Nemyslim si, ze takto organizovane a velke akce maji sanci na uspech. Spise
bych videl jako zivotaschopnejsi, mensi a neformalnejsi skupiny.

> obecne problemy bych shrnul asi takto
> - rozdilna uroven vedomosti

Kazdy nekdy zacinal, jednou budou z divaku prednasejici. Ja bych si netroufl
chtit prednest cokoliv, cemu uplne perfektne nerozumim, pred lidmi, ktere vubec
neznam. Prednaset bude vzdy, ten kdo vi nejvice.

> - nedostatek lidi ochotnych neco delat

No to je pochopitelne dano dobrovolnosti, a myslim i nekomercnosti, malokdo
bude ochoten delat zdarma neco, na cem druhy bude vydelavat.

> - rozdilnost distribuci

To je nekdy problem, jindy je to jedno. Ja uz mam disku takovy bordel, ze
rikam ze mam vlastni distribuci a bojim se do toho sam stourat :-).

> - nedostatek casu

S tim se neda nic delat, kdo ma zajem, ten si alespon nejaky najde.

> mate nekdo napadz, jak motivovat lidi neco delat? ja mam zkusenost, ze lidi
> se prihlasi strasne moc (to je u mistnich setkani omezeno lokalitou a to se
> mi libi), ale malokdo se zapoji aktivne - spise pasivni divaci.

No az takhle bych to nevidel. Jako hlavni vyhodu bych videl v tom, ze kdyz neco
potrebuji, mohu za tim clovekem dojit, pokud se s nim znam. Nebot jsou veci,
ktere na dalku proste nejdou.

To se projevuje v nekolika pozitivech:
- Pokud potrebuji sw, staci kdyz se zeptam, kdo ho ma a pak si pro nej dojdu.
  Je v tom znacna uspora casu i penez. Kazdy mi pujci na prepaleni CD, nemusi
  ho balit a posilat, on usetri cas a namahu a ja usetrim penize.
- Pokud se chci zeptat, na nejaky problem, o kterem nevim vubec nic, je lepsi
  se ptat osobne. Tj. napr. Je vubec ten DocBook k necemu dobry? Pokud se takto
  zeptam v konferenci, budu zatlucen pod zem (a ze vsech stram prileti RTFM).
  Kdyz takto dojdu ke kamaradovi, ktery jej pouziva, tak mi to behem 20minut
  predvede a hned vim, zda se to vubec zatit ucit.
- Konkretni problemy se lepe vyresi primo nad inkriminovanym strojem, nez na
  dalku.
- Nemusim kupovat knihu za 1k Kc, pokud si ji mohu pujcit a ja potrebuji za
  1 den precist jedinou konkretni kapitolu. Nemusim si tisknout 1k strankovy
  manual, pokud mi jej je nekdo ochoten pujcit, kdo jej jiz vytiskl a ma jej
  svazany.

********
Takze abych shrnul svou myslenku k niz jste mne mimochodem inspiroval prave Vy:
1. Vedet kdo je kolem mne, co a v jakem rozsahu je ochoten delat
2. Nesnazit se neco formalizovat, to mnoho lidi odpuzuje, nechteji mit form.
   pravidla a nechteji byt soucasti nejake organizace, nebot si mysli, ze to
   bude malo pruzne.
3. Vytvorit komunikacni zazemi (tj. verejne dostupny seznam lidi, popr.
   maillist), to je podle mne nejnizsi spolecny jmenovatel. Tim se vytvori
   zivna puda pro konkretni projekty a akce.
5. Konkretni akce nechat na konkretni domluve, konkretnich lidi a nesnazit se
   nic organizovat (viz. bod 2), maximalne sem tam rypnout, aby se neco
   pohnulo.

Martin