IP a NAT (Re: Jak zadat atypickou sit. Masku)

Cejka Rudolf cejkar na dcse.fee.vutbr.cz
Čtvrtek Leden 25 12:29:38 CET 2001

Ing. Pavel PaJaSoft Janousek <janousek na fonet.cz> wrote:
>         Nez lidi zacnete opet vychvalovat ATM< co kdyby jste si tu vyrocni
> zpravu TENu precetli... proc CESNET2, Geant apod. jiz o ATM naprosto
> NEUVAZUJI? Je to tam jasne, srozumitelne a jednoznacne napsano i pro
> laiky... proste ATM ma pro prenos IP prilis velkou rezii...tecka.

Staci se podivat do archivu: V teto konferenci ATM nikdo
"nevychvaloval" a prvni veta je tedy silne zavadejici.

Trend opousteni ATM existuje jiz dlouho a v tomto smeru mi neni jasne,
cim je tato vyrocni zprava tak zajimava. U nas jsme meli napriklad vyhodu,
ze jsme nebyli touto technologii prilis zatizeni a mohli jsme si dovolit
zavadet jine technologie jiz od roku 1998 (takze rozhodnuti muselo padnout
samozrejme jeste drive). Vsichni ovsem toto stesti nemeli a napriklad meli
rozjete nekolikalete granty, ktere konci az nyni a az nyni tedy maji sanci
premyslet o celkove zmene koncepce - a nejdrive museji ziskat dalsi granty.

Ani zminka o rezii neni prilis stastna. Mnohem vetsi problem je vysoky
pomer cena/vykon a odlisna charakteristika provozu soucasneho Inetu od
principu ATM. Myslim, ze existuji pomerne spolehlive postupy, jak
prepinace ATM polozit na kolena. Ve srovnani s temito problemy mi vyssi
rezie pripada zanedbatelna.

>         Jsou snahy o urychleni routovani - a ty nejsou ciste HW na sitove
> vrstve, ale na bazi 'elektricke' v linkove vrstve....

Mam-li pouzit podobnou metodu jednani, pak (pricemz takto vyhraneny
nazor nemam):

Prvni cast vety je v poradku a zda se tedy, ze moje vysvetlovani
v zari 1999 jakysi ucinek melo. Nicmene zavery vyvozene ve druhe
casti vety jsou stale spatne. Linkova vrstva neroutuje. Linkova
vrstva pouze zajistuje prenos mezi sousednimi uzly. Routovani
zajistuje az sitova vrstva.

>         I ty akademiku, promin, ale zkus s timto vyrukovat v vyberovych
> rizeni... urcite Ti podekuji za shrnuti stavu a blizke budoucnosti.

Tuto poznamku jsem nepochopil (kdo podava navrhy a kdo rozhoduje atd.),
nicmene puvodni vyznam moji poznamky pravdepodobne nebyl spravne
pochopen: Nejdriv je potreba uvazovat o vsech dostupnych resenich
problemu a az pak lze mluvit o opravnenosti si na neco stezovat.

--
Rudolf Cejka   (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science