instalace Linux na 386 - moje zkusenosti

David Jez dave.jez na seznam.cz
Úterý Leden 30 09:11:25 CET 2001

Zdravim,
>  > Chtel bych vyzkouset Linux, koupil jsem si Red Hat Linux 6.2 CZ s
> dvema CD a
>  > chtel bych ho vyzkouset na stary 386, ale tam nemam CD-ROM.
>
> Budete mit pravdepodobne velke problemy s operacni pameti. Pro
> instalaci RH je potreba prinejmensim 16MB. A instalacni program
> swapuje i pri 32MB. Taky si asi budete chtit prelozit i vlastni
> orezane jadro. Uz proto bych vam doporucil nainstalovat a
> zkonfigurovat system na silnejsim stroji a dat pak disk
> zpatky.
No ja jsem provozoval linux na 386 pomerne velmi dlouhou dobu a obcas
provozuji i doted, dovolil bych si rict par svych postrehu v reakci na

 1. s RAMkou budes mit _skutecne_ problemy. Nejmene co jsem mel pameti
bylo 4 MB na SXku a 8 MB swap se mohl uchechtat k smrti. Podotykam, ze
pochopitelne zadne X-ka ani nic takoveho. Jen mc, pine apod. S 8 MB to
jiz bylo skutecne svyzne delo, pro shell, mc apod. nebyl zapotrebi swap,
pro preklady v Ccku apod. jsem jiz pouzil dalsich 8 MB jako swap.

 2. disk - me staci do ted muj Maxtor 135 MB. Dokonce jsem na neho nainstaloval
(z jineho disku) i Slackware 7.0 a funguje. Bootovani jsem provedl z disket,
instalaci z druheho Disku. je tam i cdrecord a mp123 kdyz disk nesu
nekam na pentia :-)

 3. Distribuce: co se RH tyce, jsem dost pesimista. Instalace je skutecne
narocna, navic glibc2, jadro 2.2 apod. je opravdu velice narocne na pamet.
Nejlepsi je (pokud na tom stroji chces skutecne pracovat) si vytvorit
distribuci vlastni. Ja jsem vychazel ze slackware/monkey/hal 91 apod.
tedy minidistribuci a libc5 baliku, jadro 2.0.30 (Nyni je uz i 2.0.39).
Dalsi veci jako bzip2, mc apod. jsem si prelozil ze zdrojaku. Instalaci jsem
provedl nabootovanim z umsdos (provedes pretahnutim PLIPem/laplinkem/sitovkou)
a pote vytvorenim ext2 partition a pretahnuti na ni. Doporucuji ti podobny
postu, nicmene pokut trvas na RH... tak to bude problem.

> P.S.: Pokud budete kompilovat kernel na 386, tak dejte vedet,
> jak dlouho to te vykopavce trvalo :-)
No ja jsem si ho spoustel (2.0.30) na dobrou noc, nez mi povolily nervy
(rano hlaska SIG11 v pulce prekladu :-( a prelozil ho na pentiu

2.4 bych si prekladat netroufnul, nicmene to muzu vyskouset. I kdyz na to na
disku nebude misto a skrz swapak se v tom ramusu nevyspim :-)

S pozdravem