WINDOWS jsou lepsi nez nejakej LINUX

Sobota Březen 10 23:20:26 CET 2001

On Tue, 6 Mar 2001, Ing. Miloslav Ponkrác wrote:

Nejak jsem si tenhle dopis odlozil, ze na nej nepisu reakci, a pak jsem na
to zapomnel. Ale prece jen mi pripada, ze stoji za to se k tomu vratit...

Kdyby nekomu pripadalo, ze to nijak zvlast nesouvisi s Linuxem, pak at
vezme v uvahu, ze je to proste kritika stavajiciho stavu a trendu a ze
linuxovy svet predstavuje mj. misto, kde je obcas snaha nalezat
k existujicim pristupum alternativy.

> Berte to tak, že nejlepší a nejschůdnější cesta, jak něco dostat mezi
> lidi je taková, kdy první kontakt s něčím znamená okamžité používání,
> byť nedokonale nastavené.

Okamzite pouzivani? Ani nahodou. Mozna okamzite experimentovani. Cela
"intuitivnost" spociva prevazne v tom, ze vetsi cast toho, co ten
program umi, mam na obrazovce jako nejake cudliky, ktere muze i naprosto
neskoleny clovek jeden po druhem zkouset, az najde ten, jehoz efekt
odpovida tomu, co by si pral. Tim nechci rict, ze neexistuji slovni ci
obrazove symboly okamzite srozumitelne obycejnym lidem, ale zkuste mi
dokazat, ze v nejake rozsirene aplikaci tyto symboly pokryvaji byt jen
zakladni funkcnost.

Ironicke na tom je, ze v dnesni dobe, kdy se o uzivatelskych rozhranich
casto rika, ze vypadaji jak kokpit proudoveho dopravniho letadla (coz je
vetsinou oskliva pomluva, protoze letadlo s tak zmatenym ovladanim by
velice brzo ukoncilo svuj provoz, pravdepodobne neplanovanou kolizi
s terenem), muze prohledavanim toolbaru, menu a dialogu stravit brzo vic
casu, nez uzitecnou cinnosti.

> Později, když už to chvíli používám, tak si klidně o tom něco zjistím,
> naučím se to dokonaleji nastavovat.

K tomu se ale vetsina "obycejnych uzivatelu" nikdy sama od sebe nedostane.

A pokud prece jen najdou nejakou motivaci, pak si stejne musi nastudovat
nejakou bichli, pohrichu uplne jinou, nez je dodavana se samotnym
softwarem (pokud je k nemu vubec nejaka bichle dodavana...uznavam, ze je
treba setrit lesy, ale za cenu mnoha kKc si snad clovek zaslouzi obdrzet
nejakou poradnou hmotnou vec, ne?). To zase pochopitelne umoznuje na sw
prumyslu parazitovat tisicum lidi, co pisou knihy typu "Zaciname s MS
Wordem verze 2345" (nove aktualizovane vydani pri kazde nove verzi MS
Wordu), takze vsichni jsou spokojeni, ze ano.

> To, co kritizuji, nejsou konfigurační soubory ale přístup. Představte
> si, že byste chtěl mluvit o čínské kultuře. Ale každý, kdo by se o ni
> chtěl zajímat, by musel projít sedmiletým kursem čínštiny. Tento
> postup se bere u Linuxu jako samozřejmost.

U rizeni auta se zase bere za samozrejmost, ze jste absolvoval
nekolikatydenni autoskolu. Vzhledem k tomu, ze lze autem nekoho snadno
zabit, tak je to celkem rozumne opatreni. Problem je, ze si moc
neuvedomujeme, jak nebezpecny nastroj je pocitac: prilezitosti k zabijeni
sice moc nema (ale nasly by se: zdravotnictvi, vojenstvi (*), rizeni
nebezpecnych technologickych procesu), ovsem treba prilezitosti privest
nekoho ke krachu uz ma celkem hodne -- aspon v rozvinutejsich zemich...
slysel jsem, ze typicka firma v US neni schopna prezit rozsahlejsi vypadek
sveho informacniho systemu trvajici aspon cca 14 dni (a velka mortalita
je uz po jednom tydnu).

(*) Mimochodem, zpravy o tom, jak dobre funguji tzv. "inteligentni
zbrane", nevyznivaji prilis povzbudive. A nemusi to byt jen znamy
americky protiraketovy system, ktery ma (zatim?) problemy k nepratelske
rakete doletet, natoz ji zklikvidovat.

> Nejde o firmy, jde o lidi. Většina počítačů, ať chcete nebo nechcete
> není v síti (kromě internetu).

To je vyrok typu: nema zadne nohy krome dvou dolnich koncetin. :)

A krome toho je (v tomto state) velice pravdepodobne, ze: 1. vetsina
pocitacu patri firmam, 2. vetsina takovych pocitacu je dnes nebo v blizke
dobe bude trvale zapojena do nejake site, 3. firmy maji narozdil od
obycejnych lidi penize, takze jsou jako zakaznici vetsinou mnohem
zajimavejsi.

Ergo, o firmy jde az v prvni rade. (Slovni hricka je zcela zamerna.)

> Myslím běžné externí modemy, které se nakonec pod Linuxem rozchodí.
> Ale ta složitost oproti stejnému postupu u Windows, to je hrůza.
> Většina lidí, kterým nedělá problém nastavit připojení k internetu ve
> Windows to dělá šílené problémy v Linuxu. Nic víc jsem nenapsal.

No vidite a moje vlastni zkusenosti jsou prave opacne. Asi neznam ta
spravna zaklinadla a nevim, kde je zjistit (aniz bych investoval
neprimerene mnozstvi usili ci penez).