instalace programu

Matej Cepl cepl na bigfoot.com
Sobota Květen 26 17:57:16 CEST 2001

On Sat, 26 May 2001 10:56:47, Petra Volna <petra.volna na post.cz> wrote:
>Ok, ale to je prave to, co bych nerada - protoze to je na dlouho a trochu
>jsem predpokladala, ze by to melo fungovat nejak automaticky (tzn. co se
>nainstaluje, udela nekde ikonu - nejlepe v menu) Proc to nefunguje? Cim se to
>da opravit?

Protože máme více X prostředí (v tomto případě bohužel, jindy naštěstí)
-- jeden program je postaven pro jedno prostředí a neví nic o menu toho
druhého (typicky GNOME/KDE; není ale Opera pro KDE? To by to sakra měla
umět?).

>Asi vic nez "uzivatelskou prirucku" bych brala vic a podrobnejsi informace -
>ale i pro zacatecniky na linuxu. Provedla jsem mockrat instalaci a

Musím se tady kavalírsky Petry zastat: informací pro začátečníky
(nestudenty CS) je skutečně málo. Navíc pokud člověk není zběhlý v
angličtině (naštěstí není můj případ), tak je to opravdu bídné.
Uznávám, že se situace velice zlepšuje, ale jde to zatím velmi pomalu
(instalace RH 7.0 oproti RH 6.0 byla více méně bezproblémová -- ale
možná to bylo také trochu mými zkušenostmi a lepším HW).

>start je vzdy trochu narocnejsi (tim nemyslim jenom linux, to proste plati o
>vsech OS).

To o tech ostatních OS je asi pravda -- čas, kdy jsem se učil  pracovat
s DOSem a Windowsama, byl asi podstatně delší než ten zhruba jeden rok,
kdy jsem bojoval s Linuxem. Na druhou stranu jsem s tím Linuxem
nezačínal od nuly a vývoj přece jenom postoupil (rp3-config mi připadl
jako zázrak -- konečně něco co v daném oboru skutečně fungovalo).

>Ctu, ctu, ale spousta informaci neni presne to, co potrebuji a hledam, takze
>nakonec mohu pouzit mozna snad 10% z toho, co jsem precetla. Spousta
>informaci je povrchnich, nebo naopak velmi odbornych a predpokladaji znalost
>linux/unix. Kde se daji najit komplexnejsi informace, ktere jdou od zacatku
>(bez znalosti linuxu) a vic do hloubky? Vim ze to zabere vic casu, ale zas na

Některé HOWTOs jsou velmi dobré (DOS-Win-To-Linux -- bohužel je to jenom
na konzoli, kdesi jsem kdysi potkal něco co se jmenovalo nějak jako
USER-HOWTO a  obsahovalo to i základy práce s Xkama, ale pak už jsem to
víckrát  nenalezl -- naštěstí GNOME/KDE je pro původem Windowsáka mnohem
intuitivnější nežli twm). Velká chvála v tomto oboru patří ESR --
většina nejlepších HOWTO je od něj -- Reading, Installation,
Distribution, Mail-Administration, Mail-User, XFree86, a některé další
(bohužel většina jich je poněkud zastarlých). Kromě toho ještě
Config, XWindow-User, Tips, a asi Security. Ale zase ne všechno je
úplně jednoduché.

Asi bych pro úplného začátečníka doporučoval nějakou O'Reilly úvodní
knihu -- jsou sice drahé, ale výtečné. Bohužel některé věci se ani v
nich pořádně nedozví (pokud si nekoupí specializovanou -- jak rozchodit
Sendmail/Postfix na dial-up s PPP bez bindu).

>druhou stranu ho chci pouzit efektivne a ne jenom "brouzdat" a cist, co mi
>pod oko prijde. Jak rozlisit, ktere informace jsou a ktere nejsou dulezite
>(ted a pro me)? Nechci dva roky cist a studovat, abych potom mohla pouzivat
>muj pocitac.

Bohužel, moje odpověď je, že asi ještě nejsme ve stadiu, kdy to bez
hledání nejde. Možná jsem nějakou knihu přehlédl, ale moc toho nebude.

>napr.: co je dobre pouzivat pro download? mam pavouka, nt (downloader for X),
>aria, gtm... (mozna toho mam v pc vic, ale to je prave ten problem ze je
>nemam v menu a je slozite vyhledavat kde a co a naco je). rozumim tomu, ze si

rpm -qia | less

>musim zkusit co mi vyhovuje, ale najit informace, porovnani, doporuceni.... a
>jeste to vsechno zkouset je na hrozne moc dlouho (pokud nechcete travit cas
>na pocitaci tim, ze zkousite a experimentujete - a ja se nechci ucit vsechen
>sw co je pro linux). a tech veci je vic, takze potom to je opravdu na tydny a
>tydny...

Bohužel.

		Hodně štěstí a hodně se ptejte (ale nejdřív se koukněte
		do /usr/share/doc, na HOWTO a manpage :-)

				Matěj Cepl