Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra? (bylo: Re: Pozor na Mandrake 8.1!)

Pondělí Říjen 15 14:28:08 CEST 2001

On Mon, 15 Oct 2001, Michal Špaček wrote:

> Takze RedHat verze posledni je nestabilni...
> totez se da tvrdit o unstable verzi debianu - coz je narozdil od
> RedHatu deklarovano.

Tohle implikuje tvrzeni, ze cista 2.2.19 je stabilni, pouziju-li vstak na
ni zname opravy, dostanu nestabilni. Ma to logiku?

> Nepodari stabilizovat?? Takze tam byla chyba o ktere se vedelo a
> presto se udelal release????

Ano, vsichni vedeli, proze cumeli do kristalove koule. Vedelo se o
problemech (swap >= 2*RAM) a nebyl duvod predpokladat, ze se je nepodari
(dostatecne snadno) vyresit. Krome toho neexistovala alternativa.

Mam souhlasit s tim, ze Linus rozhodl podle *dnesnich* poznatku spatne? To
bych musel odsoudit uplne vsechy lidi na svete. On se rozhodl podle
tehdejsi situace spravne. Nemel kristalovou kouli a dnes nemuzeme operovat
s pojmy "kdyby".

> Tohle me vazne dostava..
> "Uzivatele chteji"
> A kdyz to chtene je spatne, tak to je spravne???
> Podle me v zadnem pripade ne. Stejne sadeji budu pouzivat starsi verzi
> nebo si maximalne neco budu s novou zkouset.
> Kdyz jsem trosku zkuseny, tak si to muzu dovolit, ale rozhodne si to
> nedovolim k zakaznikovi {A ani to nemusi byt zakaznik, staci ke
> kamaradovi}.

Ano, naridime vsem uzivatelu, ze nemaji nic chtit. Oni to skutecne nebudou
chtit. Budou snit o 4GB adresnim prostoru, zurnalovych FS, UDMA a budou
cekat. Kdo rozhodne, ze uz cekaji dost dlouho? Nejaky vestec? V
"standardnich" pripadech muzeme mit stroj s 2.4.0, ktery funguje. Sousedni
v jine konfiguraci treba fungovat nebude. Kvuli tomu mam uprit vsem
moznost si to vyzkouset (a pripadne si sve servery ponechat na stasim
systemu)?

> Tak mi to pripomina "tezky konkurecni boj". Jeden vytahne 2.4.X a
> ostatni se opici. Potom to pridela praci dalsim 10k lidem, kteri jsou
> strasne nastvani a to neprosto bezduvodne. Jenom "troska" nestability
> za to, ze se mi urychli trosku system.

10k lidi by tak jako tak muselo radu 2.4.x stabilizovat, jinak by se nikdy
nedokocila. Tohle neni argument, je to snaha o manipulaci. Nevsiml jsem
si, ze by jakakoliv distribuce mela zasadni problemy, i kdyz obsahovala
nova jadra 2.4.x a pokud je mela, tak jsou opraveny.

Neexistuje 100% stabilni jadro jako neexistuje bezchybny SW. Vzdy bude
vyznamny pomer mezi potrebami a schopnostmi jadra jim vyhovet. Je iluzorni
si myslet, ze existuje nekdo (nebo nejak metoda), ktera nam bez starosti
da finalni bezchybny produkt.

Pokud se nyni nachazime ve fazi, kdy se s kazdym dalsim release jadra z
rady 2.4.x stavaji lepsimi, staci pockat nebo vyzkouset, zda splnuji nase
pozadavky. Bez testovani a bez problemu to nepujde pri zadnem modelu
vyvoje.

> btw: kdyby se to tak nedelalo, tak by "treba" par lidi stvalo, ze neni
> nic noveho a trosku to urychlili.. do stabilni {myslim opravdu
> stabilni} rady.

Ne, prisli bychom o spoustu vyvojaru, kteri by se dodnes nimrali v rade
2.2.x, protoze by ji pouzivala vetsina. Nemeli bychom soustredene usili
vyvojaru, kteri pracuji pro distributory (ne po vecerech, ale na plny
uvazek).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz