Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra? (bylo: Re: Pozor naMandra

Pondělí Říjen 22 11:55:04 CEST 2001

On Mon, 22 Oct 2001, Karel Zak wrote:

>   Nevim jak moc je to proveditelne u kernelu, ale u nekterych projektu
>   existuji regress-testy, ktere jsou schopne odhalovat ty zakladni
>   bugy (umel bych si predstavit, ze napr. nebude vypusten kernel se
>   zakladni chybou FS, MM -- nebo, ze nekdo posle patch, ktery temito
>   testy neprosel)

1) takove veci se delaji (viz l-k)
2) nemame na to lidi (kdo by to jako mel delat? Linus?)
3) nemuzem ani nikomu zaplatit, aby to udelal (resp. delal neustale)

>                               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>                    Tomuto terminu nerozumim.

Pokud chcete superstabilni jadro pro verejnost, nesmite verejnosti dat
pristup k vyvoji (jinak budete v naprosto stejne situaci, jako dnes). To
se dela v GPL svete tezko a pokud ma superstabilni jadro (logicke)
zpozdeni (je odladene), vznikne hlad po novinkach a jsme zase tam, kde
dnes (ovsem s vyssi mirou chaosu).

>   Mozna jsem to nerekl zcela jasne, ale slo mi o to, ze v soucasne
>   dobe se ceka na to az Linus zadratuje vsechny pache co ma INBOXu
>   a udela realese. U "normalnich" projektu pokud posle nekdo patch
>   a ten patch je dobry tak behem nekolika hodin muzou dalsi desitky
>   lidi provozovat zdrojaky s timto patchem. U kernelu to tak neni.

Je. Pokud mate zajem, staci sledovat konferenci l-k, pripadne lidi, kteri
delaji na ruznych castech kodu. Pokud mate zajem a nenavidite konferenci
l-k (tj. myslite si, ze CVS staci), pak je to omyl. Jadro neni
jednoucelova aplikace a pokud chcete vyvijet (testovat), musite mit
prehled i o zbytku, takze cist stejne l-k musite.

>   IMHO se timto zpomaluje a vyvoj. Nemluve o tom, ze uz existuje
>   (hura!) projek prepisujici stavajici CVS na moznost udelovat prava
>   na daleko jemnejsi urovni. Takze pak neni nutne, aby existovalo
>   jedno uzke hrdlo, ale je mozne pridelit prava commitu k ruznym
>   castem systemu ruznym lidem apod. (nebo muze existovat core team
>   kde maji prava zapisu vsichni ke vsemu).

O problemu zpomalovani jsem uz psal a myslim, ze s dost logickymi
argumenty.

>   Prave deklarace prav svym podrizenym je jeden ze zakladnich kamenu
>   managenetu. Staci otevrit jakoukoliv knihu na toto tema (nemusi jit
>   nutne o software). Vsimli jste si proc nektere ceske firmy nejsou
>   schopne jit ve svem vyvoji dale? Casto je to tim, ze je tam sef

Jenze Linuxove jadro nema managment. To je prvni a zakladni chyba v
nasledujici uvaze. Take nema armadu pracantu, kteri budou poslusne
vykonavat rozkazy prichazejici shora. Nedisponuje take ani zakladnimi
nastroji na umravneni nedisciplovanych lidi v teamu (tj. moznost sebrat
premie, pokud hajzlik Huzva misto stabilizace napise uplne neco jineho).

>   (majitel), ktery chce vsechno vedet, ac ma firma obrat desitky
>   milionu tak on resi blbosti v hodnote 1000,- protoze on musi
>   vsechno odsouhlasit a dela pak vetsinou 16 hodin, aby to stihnul.
>   Rika se tomu "krize rizeni" (_kazda_ organizace prochazi ve svem
>   rustu nekolika krizemi, ktere jsou dobre popsany). Kernel je v
>   teto fazi uz delsi dobu. Managent je pomerne rozsahly obor -
>   ignorovat vysledky badani v tomto oboru vede do...

Ano. Zase je tu nekdo, kdo se citi byt papeztejsi, nez papez. O
strategickych krocich se vzdy rozhoduje nahore a ne dole a navic s
podporou skutecne zkusenych lidi (v oboru). Muzete posbirat argumenty a
sepsat sva doporuceni, ale nezapomente zodpovedne pribalit i sadu
problemu, ktere tim vzniknou (pokud tedy vubec tusite, o cem je skutecne
rec).

Musim znovu komentovat to, ze Linus (&a spol) zmeny delaji a ze neni
pravda, co se nam snazite zde namluvit (tj. ze uvizli nekde v dobe
kamenne)????

>   A vubec nejde jen o CVS, vnimal bych to jen jako prvni rozumny krok
>   smerem k necemu lepsimu nez je to soucasne.

Vnimal bych jako *velmi* pozitivni, kdybyste uznal, ze kazdy krok ma i sve
zaporne stranky a nezapominal o nich mluvit. Vypada to pak jako velmi
lacina agitace (velmi podbna tomu, jak agitoval Sladek, tj. dejte mi moc,
ja mam jednoduche reseni, ktere odstrani vsechny problemy).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz